#


نکاتی درباره تغذیه و مواد مغذی مورد نیاز نوزادان بزرگتر که هر مادری باید بداند

تغذیه
19 اکتبر 2017 4 نظر 1355 بازدید

نکاتی درباره تغذیه و مواد مغذی مورد نیاز نوزادان بزرگتر که هر مادری باید بداند

No votes yet.
Please wait...

نکاتی درباره تغذیه و مواد مغذی مورد نیاز نوزادان بزرگتر که هر مادری باید بداند

در طول سال اول زندگی فرزند شما از مرحله چشیدن غذاهای جامد به همراه تغذیه با شیر، به مرحله ای میرسد که در روز سه وعده غذای جامد میخورد و همراه با آن آب، آب میوه رقیق شده یا شیر می نوشد.

زمانی که کودک به خوردن غذاهای جامد عادت کرد باید سعی کنید غذاهایی با بافت و طعم مختلف به او بدهید. در عین حال که کودک به خوبی می تواند غذاهای پوره یا له شده را بخورد از جویدن و مکیدن تکه های درشت غذا نیز لذت می برد. اما باید به خاطر داشته باشید که هر کودکی نیازها و اشتهای خاص خود را دارد. اگر دچار تردید هستید میتوانید با دقت روی رفتارهای کودک متوجه شوید. تا جایی که فرزندتان با شادمانی غذا می خورد به او غذا بدهید.

با افزایش و عده های غذای جامد کودک تعداد دفعات شیری که می خورد کاهش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که کودک بیشترین کالری خود را از غذاهای جامد می گیرد تشنه می شود. هر زمانی که کودک تشنه می شود بهتر است به جای شیر به او آب ساده یا آب میوه رقیق شده بدهید. هرگز نوشابه های موجود در بازار را که حاوی شکر و رنگهای مصنوعی است به فرزندتان ندهید.

تغذیه

تغذیه

غذا دادن به کودک

 تا قبل از شش ماهگی معمولا روی صندلی نوزاد یا در آغوش خودتان به کودک غذا می دهید اما از زمانی که عضلات گردن و پشت او قدرت کافی برای نگهداری او را پیدا کند می توانید از صندلیهای بلند یا میز غذاخوری کودک استفاده کنید. برای غذا دادن به کودک در میز غذاخوری مجبور به خم شدن خواهید شد تا زمانی که کودک خودش بتواند غذایش را بخورد.

در ابتدا باید اطراف کودک را با کوسن و بالش پر کنید، به همین خاطر انتخاب صندلی های بلند بهتر است. مراقب باشید که کمربندهای ایمنی کودک را بخوبی بسته باشید. همیشه باید در مواقع غذاخوردن کودک به او نظارت داشته باشید.

تقریبا تمامی کودکان در مرحله ای از رشد خود غذا را برمیگردانند و در چنین مواقعی واکنش سریع شما اهمیت زیادی دارد. بافت جدید غذایی که برای اولین بار به کودک داده می شود می تواند موجب تهوع و پریدن ذرات غذا به راههای هوایی شود. در چنین مواقعی باید محکم به پشت او ضربه بزنید و از او بخواهید سرفه کند تا مواد غذایی به طور کامل از راههای هوایی خارج شود. به آرامی با او صحبت کنید و به آرامی پشت او را ماساژ دهید، در این صورت او بهتر می تواند غذاهای جدید را ببلعد. خفگی کودک در اثر ورود مواد غذایی به مجاری تنفسی مسئله حادی است به خصوص در صورتی که کودک هشیاری خود را از دست بدهد. شما باید اصول کمک های اولیه را به خوبی فرا بگیرید تا در چنین مواقعی بتوانید به فرزندتان کمک کنید.

کودک به سرعت یاد می گیرد که در موقع خوردن غذا بازی کند و بازی های او موجب ریختن غذا به اطراف می شود. در این صورت باید کودک را در جایی دور از دیوارها قرار دهید و روی زمین اطرافش را با روزنامه باطله بپوشانید. در حدود یک ماه بعد از شروع غذاهای جامد کودک می تواند غذا را با قاشق بخورد.

غذاخوردن کودک به تنهایی

یادگیری تنها غذا خوردن، مرحله مهمی در رشد جسمانی و عقلانی کودک است و شما باید تمام تلاش های او را برای این کار تشویق کنید. ظرافت حرکات دست و هماهنگی چشم و دست کودک در هنگام به دهان گذاشتن غذا به سرعت رشد می کند، بنابراین باید هر زمانی که کودک به این کار علاقه نشان داد به او اجازه بدهید خودش به تنهایی غذایش را بخورد. خودتان را آماده کنید چون کودک غذا را به اطراف می ریزد. غذاها بهترین انگیزه برای تسریع در هماهنگی عضلات و تعادل می باشند.

ممکن است چند ماه طول بکشد تا کودک مهارت کافی در به دهان گذاشتن غذا پیدا کند. می توانید با دادن غذاهای غیر مایع مانند پوره غلیظ یا خاگینه تخم مرغ که به قاشق می چسبند به او کمک کنید. اگر کودک هنوز نمی تواند از قاشق استفاده کند و این کار او را عصبانی می کند به او اجازه بدهید با دستش غذا بخورد. غذاها یک اسباب بازی هستند و معمولا به جای اینکه وارد معده کودک شوند روی زمین میافتند، اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. هنگامی که کودک شروع به گذاشتن غذا به دهانش می کند رمانی است که سرعت رشد او کاهش پیدا کرده است و در نتیجه به غذای کمتری نیاز دارد.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه کودک مقدار غذای کافی دریافت میکند این است که هردویتان قاشق ر دست بگیرید. دو قاشق یکرنگ و یک شکل استفاده کنید تا وقتی نمی تواند قاشقش را از غذا پر کند، قاشق خودتان را به دست او بدهید.

تغذیه

تغذیه

 نیازهای فرزند شما

 نوزاد شما به قدری که نیازهای وی برطرف شود غذا می خورد وقتی تمایلی به خوردن غذا نشان نمی دهد مفهوم آن اینست که نیازی به آن ندارد. در حقیقت بعضی روزها کودک چیز زیادی نمی خورد اما به دنبال آن دوره هایی از پرخوری خواهد داشت.

برای اینکه کودک رژیم غذایی متعادلی داشته باشد باید از تمام گروه های غذایی و به میزان مناسب تغذیه کند. لزومی ندارد که این کار به شکل روزمره انجام شود. میتوانید در دوره های درازمدت برنامه خوراک کودک را مورد بررسی قرار دهید: برای مثال دقت کنید که هفته گذشته فرزندتان چه چیزهایی خورده است. در این صورت حتی اگر فرزندتان دو روز متوالی چیزی به جز نان نخورده باشد بازهم جای نگرانی نخواهد بود زیرا احتمالا در طول هفته به اندازه کافی میوه و سبزیجات خورده که این مسئله را متعادل کند. مسئله مهم این است که او باید امکان انتخاب داشته باشد. اگر انواع مختلف غذاها را در دسترس او قرار ندهید نمی تواند مواد غذایی مورد نیازش را دریافت کند.

فرزند شما به تدریج از همان غذایی خواهد خورد که شما می خورید، فقط این غذاها باید به شکلی آماده شده باشند که مناسب او باشند. البته این تصور که نیازهای او نیز برابر با نیازهای شماست تصوری نادرست است. رژیم غذایی که برای شما توصیه می شود ممکن است برای فرزندتان نامناسب باشد. شاید شما بخواهید با مصرف لبنیات کم چربی میزان مصرف چربی در رژیم غذایی خود را پایین بیاورید اما باید به فرزندتان تا دوسالگی لبنیات کامل بدهید. اگر تمایل داشته باشید می توانید بعد از دوسالگی به او شیر نسبتا کم چرب بدهید. فواید مصرف کم قندها در کودکان نیز مانند بزرگسالان است. هرگز به غذای فرزندتان نمک اضافه نکنید، این کار بار اضافی روی کلیه های نارس او وارد می کند.

انعطاف پذیری

به خاطر داشته باشید که معده کودک گنجایش زیادی ندارد و در نتیجه دفعات خوراک او باید بیش از یک بزرگسال باشد. نباید به او اصرار کنید غذایش را تمام کند و آمادگی این را داشته باشید که در بین روز میان وعدههایی نیز به او بدهید. البته باید فرزندتان را تشویق کنید زمان تغذیه منظمی داشته باشد اما اگر اصرار داشته باشید که هر زمانی که شما میگوید غذایش را بخورد، زمان غذاخوردن را به یک میدان جنگ تبدیل خواهید کرد و در نهایت زمانی که او به غذایی نیاز دارد آن را دریافت نخواهد کرد. اگر نشانه های سیری را در کودک می بینید سعی نکنید غذای بیشتری به او بدهید.

مسلما وقتی زمان زیادی برای تهیه یک غذا گذاشته باشید و کودک علاقه ای به خوردن آن نشان ندهد ناراحت می شوید. پاسخ این است: باید زمان غذا دادن به کودک را تا حد امکان برای خودتان ساده بگیرید. زمان زیادی برای تهیه غذاهای سخت و پیچیده صرف نکنید. مراقب باشید در جایی به کودک غذا بدهید که دیوارها یا کف اتاق از ریختن غذا در امان باشند.

 آماده کردن غذا

زمانی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد میکند دیگر نیازی به استریل کردن لوازم تغذیه او نیست. هرچند که تایک سالگی باید همچنان بطری ها و سر شیشه او را استریل کنید. فنجان ها، کاسه ها و قاشق و چنگال کودک را میتوانید با آب و مایع ظرفشویی بشوید و با آب داغ آب کشی کنید.

اکنون رژیم غذایی فرزند شما شامل طیف وسیعی از غذاها می باشد. به هر حال باید رعایت کلیه نکات احتیاطی را داشته باشید تا از آلودگی فرزندتان به باکتریهای مضر مانند سالمونلا یا لیستریا که موجب مسمومیت غذایی می شوند، جلوگیری کنید. به همین خاطر باید کلیه اصول ایمنی درباره تهیه، نگهداری و طبخ سالم غذا را بیاموزید.

خرید و نگهداری

مهمترین مسئله در هنگام خرید مواد غذایی، تازه بودن آن است. سعی کنید خوراکی ها را در مقادیر کم بخرید و هر چه سریعتر مصرف کنید. میوه ها یا سبزیجات لکه دار و له شده خیلی زود خراب می شوند. بنابراین نباید آنها را بخرید. اگر قصد خوردن میوه ای با پوست را دارید باید کاملا آن را بشوید زیرا مقادیری از مواد شیمیایی آفتکش بر روی آنها باقی مانده است. روی بیشتر محصولات تاریخ انقضای مصرف دیده می شود باید به این تاریخ توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که روی بسته ها، قوطیها یا جعبه ها هیچ نشانه ای از آسیب نباشد.

غذاهایی که در یخچال نگهداری می شوند را در ظروف تمیز و در بسته بگذارید. غذاهای خام و پخته را در طبقات مختلف بگذارید. موادی مانند گوشت یا ماهی را روی یک سینی بگذارید تا از چکه کردن آب آنها روی طبقات پایین جلوگیری کنید. روی برچسب ماده غذایی را بخوانید تا از مناسب بودن انجماد برای آن اطمینان پیدا کنید. هرگز غذاها را بیش از زمانی که تولیدکننده توصیه کرده است در فریزر قرار ندهید. همیشه قبل از مصرف مواد، آنها را به خوبی یخ زدایی کنید و هرگز غذایی را که یک بار منجمد شده است برای بار دوم در فریزر نگذارید.

تغذیه

تغذیه

روش های تهیه غذا

شما باید غذای نوزادی که به تازگی شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است را به شکل پوره یا رنده شده تهیه کنید. بخارپز روش سریعی برای طبخ غذاست که به حفظ مواد موجود در خوراکی ها کمک می کند.

 طبخ و گرم کردن غذا

همیشه غدای کودک را کاملا بپزید به خصوص در مورد گوشت، مرغ و تخم مرغ توجه داشته باشید که کاملا پخته شوند. هرگز نباید به کودک تخم مرغ خام یا نیم پز بدهید و از دادن پاته جگر، پنیرهای نرم یا انجیل به کودک خودداری کنید، بهترین روش این است که هرگز غذاهای سرد شده یا منجمد شده را دوباره برای کودک گرم نکنید. اگر قصد دارید غذایی را به مقدار زیاد درست کنید نباید صبر کنید تا در بیرون از یخچال خنک شود، این زمان فرصت کافی به باکتریها می دهد تا تکثیر شوند. آن را درون ظروف سرد مصوتہ ۱۶ یون فر شمی بریزید و در آن را ببندید و مستقیما داخل یخچال یا فریزر قرار دهید.

آماده کردن غذا

در ابتدا مجبور خواهید بود تمام غذاهای کودک را به شکل پوره در آورید اما این مرحله زیاد طولانی نیست. بنابراین اگر در خانه یک همزن یا مخلوطکن ندارید بهتر است یک آسیاب دستی ارزانقیمت بخرید. با بزرگتر شدن کودک می توانید مواد غذایی را درشت تر خرد کرده و به او بدهید. از شش ماهگی کودک می تواند پوره های غلیظ بخورد و درنه ماهگی از خوردن سوپی که درون آن تکه های کوچک گوشت و سبزیجات باشد لذت خواهد برد.

شما میتوانید با مایعات مختلفی غذای کودک را رقیق کنید. بهترین مایع برای این کار آبی است که در آن سبزیجات یا میوه جات را اب پز کرده اید. برای غلیظ کردن مواد غذایی می توانید از غلات گندم کامل، پنیر، یا سیب زمینی آب پز و نرم شده استفاده کنید. اگر فکر می کنید غذای کودک کمی شیرین شود می توانید به جای شکر تصفیه شده از آب میوه های طبیعی و شیرین استفاده کنید.

تغذیه

تغذیه

استفاده از غذاهای آماده

غذاهای آماده از غذاهای خانگی گرانتر میباشند اما برای استفاده در مواقع شتاب یا در سفر بسیار راحتتر هستند. در هنگام استفاده از این غذاها به اصول زیر توجه داشته باشید:

*محتویات موجود در غذا را که روی برچسب آن ذکر شده است مطالعه کنید. این لیست بر اساس میزان موجود ماده درون غذا تهیه می شود بنابراین اگر روی برچسب اولین ماده ذکر شده در آن آب باشد باید بدانید که این غذا خاصیت چندانی ندارد.

* از مصرف غذاهایی که شکر یا نشاسته به آنها افزوده شده است خودداری کنید. اضافه کردن نمک یا منوسدیم گلوتامات در غذاهای کودکان غیرقانونی است.

* توجه داشته باشید که بسته بندی غذا کاملا سالم باشد. در صورت وجود هرگونه شکافی روی بسته بندی می تواند به آلودگی مواد غذایی منجر شود.

* غذاها را درون ظروف بلوری حرارت ندهید زیرا احتمال شکستن ظرف وجود دارد.

* اگر قصد دارید مقداری از غذا را نگه دارید تمام آن را به کودک ندهید آلوده شدن غذا با بزاق کودک موجب ورود باکتری به آن می شود.

* اگر بسته بندی غذای آماده را باز کرده اید بیش از دو روز آن را در یخچال نگاه ندارید و به تاریخ مصرف آن نیز توجه داشته باشید.

* هرگز غذا را در کنسرو بازشده نگاه ندارید آن را به ظرف دیگری انتقال دهید، درب ظرف را بسته و در یخچال بگذارید.

اگر به تازگی غذاهای جامد را برای فرزندتان شروع کرده اید، لیست محتویات غذا را به دقت مطالعه کنید بسیاری از بین غذاها حاوی تخم مرغ، گلوتن و فراورده های لبنی می باشند. در بعضی از آنها دانه های آجیل نیز اضافه شده است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *