#


جدول ها و قراردادها که با آن می توانید فرزند خود را نظم پذیر کنید

29 دسامبر 2017 بدون نظر 2813 بازدید

جدول ها و قراردادها که با آن می توانید فرزند خود را نظم پذیر کنید

No votes yet.
Please wait...

جدول ها و قراردادها

با استفاده از جدول و قرارداد، مسئولیت کودک را تحکیم کنید. جدول، تصویر قراردادی بین شما و کودکتان است. قرارداد، توافق کتبی بین شما و فرزند شماست. جدول ها و قراردادها در تمرکز بر هدف و ثبت گزارشات به شما کمک می کنند و شما را قادر می سازند تا به ارزیابی رفتاری بپردازید که بهبود یافته است و رفتاری که نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد. استفاده از نقشه برای کودکان دوازده ساله، مؤثر است. کودکان بزرگتر معمولاً قرارداد را ترجیح میدهند.

یک جدول ساده

یک جدول دیواری می تواند نوعی یادآور دیداری ثابت باشد. جدول در پیدا کردن رفتار خوب، فراهم آوردن تعامل بین شما و فرزندانتان و افزایش جو خانوادگی سالم و تشویق همه اعضای خانواده به کار گروهی، مؤثر است. جدول هم پدر و مادر را کمک می کند تا برای تربیت فرزندان خود، استراتژی یکسانی داشته باشند که این نیز به نوبه خود، هماهنگی بین پدر و مادر را افزایش می دهد.

برای تقویت رفتار خوب از جدول استفاده کنید. رفتارهایی را که برایتان اولویت دارند و قصد افزایش آنها را دارید، مشخص و هر کدام از آنها را بر روی جدول، فهرست کنید. هروقت رفتاری از کودکتان سر زد، آن را با استفاده از یک شکلک خندان در جدول وارد کنید. در پایان روز، تعدادها شکلک ها را بشمرید جمع بزنید. نقطه گذاشتن، تیک زدن یا علامت گذاری هر کدام به تنهایی نیز مؤثر هستند. جایزه ای که برای جدول اختصاص می دهید برای ارضای بعضی از کودکان، بدون این که مشوق دیگری به کار ببرید کافی است اما بعضی از کودکان به مشوق های قوی تری نیاز دارند.

برای هر شکلک خندانی یک جایزه یا مشوق در نظر بگیرید. اختصاص دادن یک یا دو دقیقه اضافی برای داستان گویی به بچه ها، به زمان بازی کردن آنها قبل از رفتن به رختخواب، به عنوان یک جایزه، بسیار مؤثر است. بعضی از بچه ها دوست دارند هر روز در مقابل رفتار خوبشان، جایزه و نیز یک فعالیت اضافی دریافت کنند تا هفته خوبی داشته باشند. هر شکلک خندان جدول در پایان هر روز می تواند به عنوان پاداشی برای کودک در نظر گرفته شود. پس شکلکهای خندان را در پایان هفته جمع بزنید. به کودک خود بگویید که مثلاً اگر در جدول، پانزده شکلک خندان داشته باشی پول تو جیبیات دوبرابر خواهد شد. در این زمینه، انعطاف پذیر باشید و کاری را که خوب است، انجام دهید.

جدول اول

همیشه سعی کنید که هر مشوقی را با یک کلام تشویق کننده همراه سازید. چنین چیزی در کسب جایزه و یا پاداش حایز اهمیت است. اما مهم تر از آن این است که حس مسئولیت پذیری کودک را افزایش میدهد. هدفتان، نفس پاداش دهی کودک باشد مثلاً بگویید: از این که ترینا توانست شب را خوب سپری کند، خوشحالم. امیدوارم به خودت افتخار کنی!

رفتارهایی را انتخاب کنید که احتمالی موفقیت کودک را افزایش میدهد. جدول را با بدرفتاری های دردسرساز، پر نکنید. در غیر این صورت، کودک، جدول را غیرممکن تلقی خواهد کرد. رفتارهایی را انتخاب کنید که آسان و جالب هستند. میتوانید رفتارها را نیز تغییر دهید. می توانید برای این منظور یک فهرست هشتگانه یا بیشتر از اولویتهای رفتاری را برای خود داشته باشید. هر هفته، دو یا سه رفتار را عوض کنید. چنین کاری، باعث جذابیت جدول خواهد بود. برای پاداش دادن به کودک، بخشی از جدول را به علامتگذاری اختصاص دهید. هر وقت کودکتان، رفتار بسیار مهربانانه داشته است یا کمک بیشتری به شما می کند و یا تلاش خاصی را به عمل می آورد، یک شکلک خندان به جدول او اضافه کنید. کودکان به چنین روشی واکنش مطلوب نشان میدهند. برای بهبود نگرش کودک می توانید از جدول استفاده کنید. مثلا، اگر دیدید کودکتان نسبت به خواهرش رفتار مؤدبانهای داشت، به این رفتار مؤدبانه او توجه کنید و از طریق افزودن . یک شکلک خندان به جدول، هر بار به او پاداش دهید. به او بگویید که نسبت به رفتار سر مؤدبانه او، قدردان هستید.

در نهایت این که از کودکان خود بخواهید تا به مدت چند روز و یک هفته قبل از دریافت بر پاداش یا جایزه، کار کند، به این دلیل که کودکان باید یاد بگیرند که دریافت پاداش، نیاز به سخت کوشی دارد. پایان هر روز را با پاداش شروع کنید. بعد، آن را دو روز، بعد، سه روز و به همین ترتیب زمان را طولانی کنید. روزی با معلمی کار می کردم که این جدول را در مورد شاگردان خود به کار برده بود. شاگردان او برای به دست آوردن جایزه و با یک فعالیت خاص، می توانستند برای رفتار خوبشان، علامت مثبتی در جدول به دست بیاورند. بعد از چند هفته، او خواست تا شاگردانش برای کسب جایزه یا پاداش، سخت تلاش کنند. در مورد تورم به شاگردان خود درس داد و قیمت تمامی جایزه ها را بالا برد.

بعضی از والدین، کودکان خود را به فهرستی از مشوق ها تجهیز می کنند. هر مشوق دریایی سری نمره است. مثلا کرایه کردن یک ویدیو، ممکن است ده نمره داشته باشند و درست کردن ذرت بو داده ۱۰ تمره و بیرون رفتن با یک دوست ۱۵ نمره و روش. طریقه ذخیره کردن و مدیریت امتیاز را به شاگردان یاد می دهند و همچنین یه شاگردان آموزد که رفتار خوب و سختکوشی، لرزش مسئولیتپذیری و آزادی را دارد. با تغییر مشوق ها سعی کرد علاقه و انگیزه شاگردان را بالا نگه دارید. هر چند هفته، یه فهرست مشوق ها، مشوق های دیگری اضافه کنید. گاه گاهی به مدت یک هفته، جدول را توسعه دهید. ممکن است پنج یا شش و یا هفت روز هفته را انتخاب کنید.

بعضی از والدین صرفا در طول زمان یک هفته پر از کار و بعضی دیگر هر روزه از جدول مشوق ها استفاده می کنند تا سطح بالایی از ثبات را ایجاد کرده باشند. کاری را انجام دهید که مؤثر باشد. بعضی از والدین از تخته چند لایه و یک ماژیک قابل پاک شدن برای این منظور استفاده می کنند. با این شیوه، آنها های توانند هر هفته دوباره از تخته استفاده کنند. بعضی دیگر از والدین روی یک برگ کاغذ شیک های را نقاشی و چند عکس در داخل آن رسم می کنند و بعضی دیگر در کامپیوتر یک جدول، درست می کنند و با این کار می توانند در جدول، تغییرات دلخواه را ایجاد و هر هفته یک نسخه جدید از آن، چاپ کنند.

برای کودکان خود، جنول درست کنید. مشارکت دوطرف در تهیه این جدول به کودکان جایزه میدهد تا در آن مالکیت داشته باشند. به کودکان خود اجازه دهید تا طرح هایی را در جنول رسم و آن را رنگ تمایند. بگذارید فرزندان شما، بعضی از رفتارها و مشوق های مربوط به آن را تعیین کنند. درگیر کردن کودکان در ایجاد چنین جدولی باعث به وجود آمدن انگیزه و علاقه در آنها می شود.

تهیه جدول، وسیله ای را در اختیار شما می گذارد تا با آن بتوانید به تقویت قوری رفتار کودک بپردازید. از جدول می توانید برای جلب توجه کودک به رفتارهای مطلوب، استفاده کنید. هر وقت کودکان رفتار مطلوب داشت به سویش بروید و یک شکلک خندان در جدول او بکشید. جدول به کودک می گوید که شما چه انتظاری از او دارید. جدول، کودکان شما را تشویق می کند تا اصول و قواعد وضع شده را به خاطر بیاورند. از جدول می توانید برای هدایت کودکی که میخواهد رفتار بدی داشته باشد استفاده کنید؛ به این ترتیبقبل از این که به دردسر بیفتی از تو میخواهم که چیزی را مورد توجه قرار بدهی. به جدول، نگاه کن ببین که چه قدر خوب رفتار کرده ای. ببین، چه قدر پیشرفت داشته ای. می دانم که نسبت به خود، احساس غرور می کنی و می دانم که می توانی تصمیم بهتری بگیری. می دانم که می توانی رفتار خوبی داشته باشی.

روش غلط به این ترتیب است: «نمیدانم که چرا بیش از سه روز نمی توانی رفتار خوبی .»داشته باشی. این جدول، قرار است رفتار تو را اصلاح کند.

جدول، شما را از جر و بحث بیهوده با کودک، معاف می کند. انتظارات مکتوب و عواقب آن ها، فرصت سوء تعبیر را از کودک می گیرد. از طریق جدول، کودک می بیند که چه رفتاری از او سر زده است. جدول، مسئولیت پذیری را به او یاد و نحوه رفتار درست را به او نشان می دهد و در زمینه رفتارش، بازخورد میگیرد. وقتی کودکتان رفتار خوبی دارد، جدول، پیشرفت رفتاری او را نشان میدهد و وقتی رفتار مطلوبی ندارد جدول به دقت به او نشان میدهد که چه طور باید رفتارش را اصلاح کند. از طریق جدول، والدین و فرزندان می توانند به رفتارهایی متمرکز شوند که نیاز به اصلاح یا تقویت دارند.

جدولی برای تقویت تلاش در مدرسه

بعضی از والدین از جدول برای بهبود رفتار کودک در مدرسه بهره بردهاند. از معلم . فرزند خود، تقاضا کنید تا هر روز برایتان یک یادداشت بفرستد. اگر فرزندتان، روز خوبی در مدرسه داشته باشد می تواند شکلک خندان زیادی در جدول به دست بیاورد. شما نیز . می توانید در مورد رفتار کودکتان در مدت دقیق تر عمل نمایید. به عنوان مثال، رعایت قوانین مدرسه، تمام کردن کارهای محوله و تحویل به موقع تکالیف درسی را می توان جزو رفتار مطلوب به حساب آورد.

معلم دنا، هر روز به خانه پدر و مادر دنا، یک یادداشت میفرستد. دنا می تواند برای هر یک از سه نوع رفتار فهرست شده در این یادداشت سه ستاره دریافت کند. از معلم بچه خود . بخواهید تا برای هر رفتار خوبی یک ستاره بدهد. شما نیز در خانه باید آن ستاره ها را به جدول بچسبانید.

چک لیستها

از جدول می توان به عنوان چک لیست استفاده کرد. هر وقت از کودک خود می خواهید تا کاری را که چندین قسمت دارد انجام بدهد از چک لیست استفاده کنید. چک لیست به شما کمک می کند تا مجموعه پیچیده رفتارها را به قسمتهای کوچک تر تقسیم کنید تا وظیفه محوله به کودک، خیلی دشوار به نظر نیاید. از چک لیست برای کارهایی که کودک باید هنگام صبح و شب هنگام انجام دهد و نیز برای تمیز و مرتب کردن اتاق خواب و یا برای کارهای پایان هفته او استفاده کنید.

آماده شدن برای رفتن به رختخواب

چک لیست، پاسخگویی را به کودکان یاد می دهد و مطالبی در مورد دنیای بزرگسالان به آن ها می آموزد. در زندگی انسان حوادث تکراری وجود دارند که همیشه، مهیج و تحریک کننده نیستند. ما آنها را برای حفظ نظم در زندگی انجام می دهیم. بهتر است این مسئولیتها را موقعی که کودکان هنوز کمسن و سال هستند به آنها آموخت. چک لیست ممکن است در به دست آوردن امتیازات دیگر به کودک کمک نکند. بعضی از والدین فکر نمی کنند که استفاده از این امتیاز برای یاد دادن وظایف خانوادگی به کودک، عاقلانه باشد در حالی که بعضی دیگر از والدین از آن استفاده می کنند. شما می توانید در مورد کودک خود از هر کدام که مؤثر باشد، استفاده کنید.

قراردادها

قرارداد، توافق کتبی بین شما و فرزند شماست که انتظارات شما از او و انتظارات او از شما را، مشخص می کند. قراردادها برای نوجوانان موثر واقع می شوند و می توانند مثل جدول ها و برای اهداف یکسانی مثلا برای تلاش مدرسه به کار بروند و می توانند برای چک لیست رفتاری در خانه و برای کار روزمره یا پول توجیبی کاربرد داشته باشند. با نوجوانانی کار کردهام که قرارداد آنها شبیه جدول بوده جز این که در بالای صفحه، واژه جدول به قرارداد تبدیل شده بود. هر چند که قرارداد، بهتر به نظر می رسد.

در موقع نوشتن قرارداد، دقیق عمل کنید. مثلاً نگویید که کورتنی به مدت دو هفته، خوب خواهد بود. مشخص کنید که منظورتان از کلمه «خوب» چیست. انتظاراتی که به حلور واضح مکتوب شدهاند نمی توانند مورد جر و بحث قرار بگیرند. هر بار سعی کنید قرارداد را .برای یک یا دو هفته درست نمایید.

قرارداد، به نوجوان می آموزد تا مسئولیت پذیر باشد و مسیر و انگیزه لازم را به او ارائه می دهد و به او می آموزد تا چه کاری انجام دهد و چه کاری اهمیت دارد. در انتخاب بهتر به نوجوان انگیزه می دهد و به او کمک می کند تا احساسی بالغ شدگی و مهم بودن نماید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *