#


آشنا کردن نوزاد با غذاهای جامد/ بهترین زمان برای تغییر نوع تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد
9 جولای 2017 بدون نظر 1239 بازدید

آشنا کردن نوزاد با غذاهای جامد/ بهترین زمان برای تغییر نوع تغذیه نوزاد

No votes yet.
Please wait...

آشنا کردن نوزاد با غذاهای جامد/ بهترین زمان برای تغییر نوع تغذیه نوزاد

در طول سال اول زندگی به زمانی می رسید که باید کودک را با غذاهای جامد آشنا کنید، البته نباید پیش از چهار ماهگی این کار را انجام دهید و حتی کمی دیرتر از چهار ماهگی برای این کار مناسب تر است. قبل از این زمان دستگاه گوارشی نوزاد آمادگی لازم برای هضم و جذب غذاهای پیچیده ندارد.

 اگر خیلی زود به نوزاد غذاهای جامد بدهید بخش عمده آنها بدون هضم از دستگاه گوارشی او عبور خواهد کرد و فشار زیادی روی کلیه های نارس نوزاد وارد خواهد شد.

شیر مادر (یا شیرهای خشک معادل آن ) تنها غذایی است که نوزاد در ماه های اولیه به آن نیاز دارد و اگر غذاهای جامد را زودتر از زمان مناسب به کودک بدهید تمایل او را برای مکیدن کاهش خواهید داد. نوزادانی که شیر مادر می خورند شیر کمتری از سینه های شما خواهند خورد و در نتیجه سینه ها نیز تولید شیر را کاهش خواهند داد، در نهایت رژیم غذایی نوزاد نیازهای او را تأمین نخواهد کرد.

زمان مناسب شروع غذاهای جامد

تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد

 با بزرگتر شدن نوزاد نیاز او به نوشیدن شیر بیشتر و بیشتر می شود تا روند رشد او حفظ شود، اما معده او گنجایش مقدار مشخصی شیر را در هر نوبت تغذیه دارد و زمانی می رسد که وقتی در هر نوبت با ظرفیت کامل شیر بنوشد باز هم نیاز او به کالری به طور کامل تأمین نخواهد شد.

نوزاد با تغییر عادات تغذیه ای خود به شما نشان خواهد داد که نیاز به خوراک بیشتری دارد. ممکن است کودک بعد از هربار شیرخوردن به شما نشان دهد که هنوز گرسنه است یا اگر پیش از این پنج نوبت شیر برایش کافی بوده است یک نوبت بیشتر خواهد خواست. گاهی نوزادی که تمام شب را می خوابیده است در طول شب برای خوردن شیر بیدار می شود. از روی این علائم متوجه خواهید شد که زمان شروع غذاهای جامد است.

بسیاری از نوزادان در حدود چهار ماهگی یا بعد از آن این نشانه ها را از خود بروز می دهند. یعنی زمانی که علاقه آنان به مکیدن کاهش پیدا می کند. شما باید به رفتارهای نوزاد خود توجه داشته باشید و زمان شروع غذاهای جامد را از رفتارهای او متوجه شوید. اولین دندان کودک که در حدود شش ماهگی یا بعد از آن بیرون می آیند دقیقا نشانه ای از نیاز به غذاهای جامد است. اگر مطمئن نیستید با پزشک صحبت کنید.

دادن اولین غذاهای جامد

مقدار کمی از غذای کودک را که آماده کرده اید در ظرفی بریزید و کودک را به همان شکلی که همیشه به او شیر می دهید در آغوش بگیرید. با اینکه نوزاد از نظر جسمانی توانایی دریافت کالری از غذاهای جامد را دارد اما هنوز هم بیشتر به خوردن شیر تمایل نشان می دهد.

برای شروع ابتدا از یک سینه به او شیر بدهید یا اینکه نصف بطری معمول شیر خشک به او بدهید بعد یک یا دو قاشق چایخوری از غذایش را به او بدهید. بهتر است این وعده غذایی را در بین روز به او بدهید چون در این زمان او خیلی گرسنه نیست و در عین حال کاملا بیدار است و همکاری بیشتری با شما خواهد داشت.

هرگز نوزاد را مجبور نکنید بیش از مقداری که می خواهد غذا بخورد. وقتی غذای جامدش را خورد ادامه وعده شیرش را به او بدهید. وقتی به خوردن غذاهای جامد عادت کند ممکن است بیشتر دوست داشته باشد اول غذای جامد و بعد شیر بخورد.

وقتی کودک شروع به خوردن غذاهای جامد کند علاوه بر شیر نیاز به خوردن آب نیز خواهد داشت. در ابتدا بین غذا و بعد از خوردن غذا به او ۱۵ سی سی آب بدهید. در طول روز نیز هر زمانی که کودک تشنه شد به او آب بدهید.

از دادن شربت یا نوشیدنی های شیرین به کودک خودداری کنید زیرا این نوشیدنی ها به دندان های کودک آسیب می رساند. در طول روز بیشتر از۱۲۰ سی سی آب به کودک ندهید. شیر هنوز هم مهمترین منبع تغذیه کودک است. دندانپزشکان توصیه می کنند در چند ماه اول از دادن آب میوه به نوزاد خودداری کنید.

تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد

غذادادن باقاشق

 کودک را شبیه به زمانی که با سینه یا بطری شیر می دهید در آغوش بگیرید. مقداری غذا بر روی یک قاشق کوچک بگذارید و قاشق را به آرامی بین لب های نوزاد قرار دهید. قاشق را زیاد داخل دهان کودک نبرید زیرا ممکن است موجب حالت تهوع او شود.

 شاید یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا کودک به خوردن غذا با قاشق عادت کند. ممکن است نوزاد مقدار زیادی از غذا را از دهان بیرون بریزد و فقط مقدار کمی از آن را ببلعد. به آرامی اضافه غذا را از دور دهانش پاک کنید. وقتی نوزاد به اندازه کافی غذا خورده باشد سر خود را به سمت دیگر خواهد گرداند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *