#


زمانی که همراه با کودکتان به گردش با اتومبیل می روید چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

گردش
22 نوامبر 2017 يك نظر 3321 بازدید

زمانی که همراه با کودکتان به گردش با اتومبیل می روید چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

زمانی که همراه با کودکتان به گردش با اتومبیل می روید چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

کودکان معمولا می توانند در داخل اتومبیل بسیار فعال باشند. آنها از یادگیری مهارتهای جسمانی جدید مانند پریدن، لیلی کردن، بالا رفتن و دویدن احساس غرور می کنند و محدود کردن آنان در یک فضای کوچک برایشان بسیار سخت است. همه این شرایط با گرمای هوا تشدید می شود و هنگامی که هوا گرم باشد کودک آسانتر خسته و آزرده می شود و زودتر به گریه می افتد.

هرگز نباید کودک را در هوای گرم در داخل اتومبیل تنها بگذارید زیرا دمای درون اتومبیل بسیار بیشتر از هوای بیرون بالا می رود و ممکن است کودک به سرعت دچار گرمازدگی یا کمبود آب بدن شود. باید همیشه وقتی کودک را در روزهای آفتابی بیرون می برید با گذاشتن سایه بانهای مخصوص روی شیشه اتومبیل او را از تابش نور خورشید حفاظت کنید. قرار دادن سایهبان روی صندلی کودک نیز می تواند همین کار را برایتان انجام دهد.

در صورتی که قصد سفرهای طولانی مدت با اتومبیل را در خیابانهای شلوغ داشته باشید نمی توانید انتظار رفتار خوب از کودک داشته باشید و این شما هستید که باید به خنک بودن، سیر بودن و دادن نوشیدنی های کافی به او توجه داشته باشید تا او را سرگرم کرده و ذهنش را مشغول کنید. بدون ناراحتی او را به توالت برسانید و قبول کنید که در چنین شرایطی گاهی کودک شلوارش را خیس می کند.

گردش

گردش

ایمنی

تحت هر شرایطی باید کودک در داخل اتومبیل ایمنی کافی داشته باشد. یک نوزاد کوچک باید در صندلی هایی که رو به عقب اتومبیل نصب می شوند روی صندلی جلو یا عقب اتومبیل قرار بگیرد. و یا در داخل ساک مخصوص نوزاد که کاملا بسته شده است روی صندلی عقب اتومبیل گذاشته شود. اگر مجبور هستید در حالی که نوزاد را روی زانوی خود گذاشته اید در اتومبیل سفر کنید حتما باید روی صندلی عقب بنشینید. هرگز روی صندلی جلو با کودکی که به هیچ وجه مهار نشده است ننشینید زیرا در صورت توقف ناگهانی اتومبیل نوزاد از دست شمارها می شود و قطعا صدمه خواهد دید.

نوزادان بزرگتر باید در صندلیهای رو به جلوی اتومبیل بنشینند. بعد از هر تصادف اتومبیل باید کمربندهای ایمنی تعویض شوند زیرا در صورت کشیده شدن ناگهانی و شدید آسیب دیده و خراب می شوند. به همین دلیل هرگز نباید صندلی، کمربند یا کیت های مهار و در جا نگهدار دست دوم خریداری کنید.

نباید به کودک اجازه بدهید در هنگام سوار شدن به اتومبیل بدرفتاری هایی مانند لگد زدن یا فریاد کشیدن از خود نشان بدهد. این رفتارهای او می تواند به شدت ذهن شما را در حال رانندگی برهم بریزد و حتی گاه خطرناک می باشد. اگر فرزند شما رفتار نامناسبی دارد اتومبیل را در کنار جاده متوقف کنید و مشکل را برطرف نمایید. به کودک بگویید که تا وقتی که رفتار مناسبی از خود نشان ندهد دیگر او را به هیچ جا نخواهید برد.

گردش

گردش

سفرهای طولانی

بیشتر کودکان در سفرهای طولانی تر از یک ساعت و نیم درون اتومبیل خسته و بی قرار می شوند. فرزند شما هیچ درکی از زمان ندارد و به همین خاطر مرتبا از شما سؤال می کند که چه موقع می رسیم و آیا به مقصد نزدیک شده ایم ؟ برای از بین بردن بی قراری و خستگی کودک می توانید هر یکساعت پنج دقیقه توقف کنید و به او اجازه بدهید از اتومبیل پیاده شود و در اطراف بدود و خود را از انرژی اضافی که در بدنش وجود دارد خلاص کند. اگر هوا سرد است می توانید قبل از توقف به او بگویید با پوشیدن کت و کلاهش خود را برای ایستادن آماده کند.

تغذیه:

با اینکه برای شیردهی با سینه مادر نیاز به هیچ آمادگی قبلی نمی باشد اما برای شیردادن به کودک در داخل اتومبیل باید برخی موارد را رعایت کنید. شما نباید وقتی اتومبیل در حرکت است به کودک شیر بدهید زیرا قرار گرفتن در این وضعیت برای کودک بسیار ناامن است. اما اگر فرزند خود را با شیرخشک تغذیه می کنید باید بطری های یک بار مصرف و شیرهای آماده برای او تهیه کنید یا اینکه چند نوبت تغذیه را یکجا درست کنید و آنها را در داخل یخچال سرد کرده و سپس در جایخی های مخصوص حمل کنید.

در ضمن می توانید هر زمانی که لازم شد آب جوشیده سرد شده را از داخل یک فلاسک درون بطری استریل کودک بریزید و شیرخشک را با آن مخلوط کنید. هرگز شیرهای آماده شده ولرم را نگهداری نکنید زیرا در این صورت به میکرب ها اجازه رشد و تکثیر دادهاید. اگر کودک شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است باید غذا همراه خود داشته باشید، یک ظرف غذا، یک قاشق پلاستیکی، یک پیشبند، یک فنجان لبه دار، مقداری نوشیدنی، و خوراکی مانند نان تست یا سوخاری داشته باشید.

می توانید مستقیما از داخل بطری اصلی به کودک شیر بدهید اما به خاطر داشته باشید که باقیمانده آنچه خورده است را باید دور بریزید زیرا به بزاق کودک آلوده می شود و باکتری ها به سرعت در آن رشد خواهند کرد.

عوض کردن:

حتی اگر به طور معمول از پوشک های پارچه ای استفاده می کنید بهتر است هزینه پوشک های یک بار مصرف را فراموش کنید و در طول سفر از آنها استفاده کنید. این پوشک ها بسیار راحت و سریع هستند و استفاده از آنها برای شما و کودک بسیار آسانتر است. همیشه می توانید روی صندلی عقب اتومبیل پوشک او را عوض کنید و یا بیرون از اتومبیل و روی یک حوله یا زیرانداز این کار را انجام بدهید.

در طول سفر نیازی به شستن کامل کودک نیست فقط کافیست سر و پایین تنه او را تمیز کنید اما درباره تمیزکردن قسمت زیر پوشک او دقت زیادی به خرج بدهید و همیشه از کرم های مخصوص پوشک استفاده کنید تا مانع از بروز راش های پوشک شوید. همراه داشتن دستمال مرطوب یک ضرورت است. همچنین باید حتما ظرفی در دار مخصوص پوشک های کثیف او همراه داشته باشید.

گردش

گردش

کودکان بزرگتر:

کودک خسته و گرسنه می شود بنابراین باید همیشه میان وعده هایی مغذی و سالم مانند کشمش ، کورن فلکس بدون شکر یا تکه هایی پنیر در یک کیسه پلاستیکی همراه داشته باشید. و بیشتر از آنچه فکر می کنید لازم خواهد شد نوشیدنی با خود ببرید. ظرفیت کودک برای نوشیدن مایعات در طول سفر به شدت افزایش پیدا می کند. انگورهای بی دانه میان وعده بسیار مفیدی هستند زیرا در آن واحد تشنگی و گرسنگی کودک را برطرف می کنند. در طول سفر باید برای کودک اسباب بازی نیز همراه برید تا او را سرگرم کنید. ( همراه داشتن کتاب برای داخل اتومبیل چندان مناسب نیست چون ممکن است نگاه کردن به صفحات آن موجب حالت تهوع و استفراغ کودک شود).

برای اینکه ایمنی و راحتی بیشتری در داخل اتومبیل داشته باشید می توانید این لوازم را با روش های گوناگون ترتیب دهید. برای مثال می توانید زیر سری برای صندلی جلو بخرید که جیب هایی روی پشت صندلی داشته باشد و نوشیدنی ها، میان وعده ها و اسباب بازی ها را در آن قرار دهید. یا اینکه اسباب بازی ها را به قلاب های جالباسی یا دستگیره ها بندید تا زیر صندلی اتومبیل نیفتند.

بازی های آهنربایی به خصوص برای داخل اتومبیل بسیار مناسب می باشند زیرا تکه های آنها گم نمی شوند. می توانید از چسب های مخصوص پارچه برای بعضی از اسباب بازی ها استفاده کنید تا بتوانید در حالی که کودک با آنها بازی می کند، آنها را به صندلی اتومبیل نصب کرده و در یک جا ثابت نگه دارید. من همیشه به فرزندانم اجازه می دادم تا خودشان اسباب بازی را که مې خواهند همراه داشته باشند انتخاب کنند و مسئولیت نگهداری آنها در جعبه ها یا کیف را نیز به عهده خود آنان می گذاشتم.

نوارهای کاست داستان های کودکان نیز می تواند حداقل برای نیم ساعت کودک را سرگرم کند. بنابراین بهتر است حداقل یک نوار داستان در اتومبیل داشته باشید. بازی های مختلف نیز می تواند کودک را برای مدتی سرگرم کند. همیشه یک جایزه برای کودک در اتومبیل داشته باشید تا در لحظات بحرانی یا گریه بتوانید او را آرام کنید.

اشیای مهم زیر راحتما در اتومبیل خود داشته باشید تا همیشه کم و بیش برای بیرون رفتن با  نوزاد آماده باشید:

سوار کردن نوزادان در اتومبیل

* یک صندلی مخصوص نوزاد که به درستی در جای خود نصب شده باشد و کمربند ایمنی نیز داشته باشد.

* یک سایه بان مخصوص شیشه برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید.

* کیف محتوی لوازم عوض کردن پوشک و وسایل تغذیه نوزاد، مرتبا محتویات این کیف را کنترل کنید.

* اسباب بازی های مخصوص مسافرت نوزاد

* یک زیر انداز

* چند نوار کاست مورد علاقه او

* دستمال کاغذی

گردش

گردش

لیست لوازم مورد نیاز در سفر

به هر شکلی که قصد خارج شدن از منزل با کودک را داشته باشید مهمترین مسئله برایتان برنامه ریزی و آمادگی قبلی می باشد.رعایت اصول زیر کمک خواهد کرد تا کارها را تا حد امکان برای خود ساده تر کنید:

* سعی کنید برنامه سفر خود را در ساعات اولیه صبح یا شب ها بگذارید تا جاده ها خلوت و بدون ترافیک باشند.

* یک کیف از لباس های اضافی برای هر فرزندتان همراه داشته باشید. انتظار این را داشته باشید که کودک در اتومبیل شلوار خود را خیس کند و بتوانید به سرعت لباس های او را عوض کرده و لباس خشک به او بپوشانید .

* برای ایمنی بیشتر قاشق و چنگال ها را درون ظرف های غذا بچسبانید *

* همیشه کمی لباس نرم همراه داشته باشید تا در صورت لزوم کودک بتواند از آنها به جای بالش استفاده کند.

* همیشه کیسه هایی همراه داشته باشید که بتوانید بعد از مصرف بطری ها، قوطی ها یا بسته بندی های خوراکی ها را در آن بریزید.

* یک جعبه دستمال مرطوب همراه داشته باشید تا بتوانید دست و صورت آلوده کودک را با آن تمیز کنید.

گردش

گردش

بیماری حرکت

اگر مشکل بیماری حرکت (حالت تهوع و استفراغ در اتومبیل) دارید یا پیش از این در خانواده مواردی از میگرن، اگزما یا حساسیت را داشته اید ممکن است فرزند شما نیز به بیماری حرکت مبتلا شود. با استفاده از موارد زیر می توانید بیماری حرکت را به حداقل ممکن کاهش دهید:

* قبل از سوار شدن به اتومبیل غذاهای سنگین یا خیلی چرب به کودک ندهید.

* شما میتوانید داروی ضد تهوع به کودک بدهید. معمولا پزشکان این دارو را در اختیار دارند. حداقل نیم ساعت قبل از حرکت این دارو را به کودک بخورانید.

* خونسرد باشید. اگر مضطرب شوید کودک نیز به تبعیت از شما دچار اضطراب خواهد شد. بیماری حرکت معمولا در اثر هیجان و اضطراب تشدید می شود و اغلب در سفرهای برون شهری رخ می دهد به همین دلیل در هنگام خروج از خانه آرام و صبور باشید.

* استفاده از میان وعده های مکیدنی روش خوبی هستند زیرا معده را پر نمی کنند. چند آب نبات قندی (گلوکز) همراه داشته باشید.

* در داخل اتومبیل کودک را سرگرم کنید و ذهن او را از حرکت منحرف کنید اما به او اجازه ندهید چیزی بخواند در این صورت احتمال بروز مشکل بیشتر خواهد شد.

* اگر متوجه رنگ پریدگی یا آرام بودن بیش از اندازه کودک شدید از او سؤال کنید که دوست دارد اتومبیل را نگه دارید. به او بگویید چشم هایش را ببندد تا به محلی امن برای توقف برسید و اگر واقعا بیمار است با او همدردی کنید. قبل از اینکه دوباره سوار اتومبیل بشوید فرصت کوتاهی به او بدهید تا حالش بهتر شود.

* دستمال مرطوب همراه داشته باشید تا در صورت دل بهم خوردگی کودک بتوانید او (و در صورت لزوم اتومبیل) را تمیز کنید.

* بعد از اینکه حالت تهوعش برطرف شد به او یک نوشیدنی بدهید تا طعم بد دهانش را از بین ببرد.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *