#


مشکلات تغذیه با شیر مادر

تغذیه
13 فوریه 2019 بدون نظر 2504 بازدید

مشکلات تغذیه با شیر مادر

No votes yet.
Please wait...

تغذیه نوزاد بهانه گیر ، بدخلق ، پرخواب و کم خواب

درهفته های نخست بعد از تولد ، برخی رفتارهای نوزادان ، کار مادر را دشوار می کند و او را تا مرز دیوانگی و عصبانی می سازد . مثلا ، نوزادی که بعد از ۵ دقیقه مکیدن پستان ، به خواب می رود ، چند دقیقه بعد بیدار می شود وگریه می کند . علت این رفتار کاملا روشن نیست ولی ممکن است به خاطر ناهماهنگی دستگاه عصبی ودستگاه گوارشی باشد با اینکه گرمی آغوش مادر ، بدون آنکه سیر شده باشد ، او را به خواب برده باشد، معمولا وقتی نوزاد بزرگتر شود ، رفتارش تغییر می کند و تا سیر نشود نمی خواند و در مورد کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند.

کوچکی سوراخهای سرشینه می تواند علت مهم این خواب بی موقع باشد و نوزادانی که قدرت مکیدن کالی ندارند نیز ممکن است در چند دقیقه اول تغذیه با پستان به خواب بروند و هرچند شیر مادر کافی باشد .

همچنین ممکن است احساس مادر و مانع از سهولت خروج شیر باشد ، بسیاری از مادران با شنیدن صدای گریه نوزاد در چند هفته احساس می کنند که از نوک :پستانهایشان شیر می جکد به عکس حالتهای عصبی و نگرانی ، مانع از جریان عادی شیر در داخل پستانها می شود ، ( دامداران می دانند اگر یک گاو ناراحت باشد به آسانی اجازه نمی دهد شیرش دوشیده شود).

دراین حالت نوزاد احساس می کند از مکیدن سینه مادر غذایی به دست نمی آورد و در آغوش گرم مادر به خواب می رود . بعد وقتی او را در تختخواب زبر و سرد قرار می دهیم ، گرسنگی دوباره بیدارش می کند . این بار ، نوزاد که گرسنهثر و با بیدارتر است ، اگر غذای کافی نخورد ، عصبانی می شود و فریاد میزند.

ارضایی نوزاد باعث افزایش نگرانی مادر می شود و این ناراحتی به صورت یک دایره شوم ، شیر مادر را کاهش می دهد . اگر مادر علت اصلی را که ناراحتی روانی اوست پیدا کند و با کمی استراحت و پیش از شروع یا حتی در هنگام تغذیه و به حل مشکل کمک بسیار می شود ، نوع استراحت در افراد مختلف متفاوت است. شنیدن موسیقی ، خواندن مجله ، یک لیوان نوشیدنی گوارا و تماشای تلویزیون ، با هرسرگرمی را که مناسب می دانید ، برای استراحت انتخاب کنید.

اگر نوزادی چند دقیقه بعد از پستان به دهان گرفتن بخوابد یا بی قراری کند ، پستان را عوض کنید تا شاید جریان سریع تر شیر به تعذبه او کمک کند ، و به و اگر نوزادی چرت می زند و آیا شیرش را می خورد او را به حال خود بگذارید زیرا براثر اصرار ممکن است تمایل خود را به خوردن از دست بدهد و اگر بعد از و دفیفه شیر خوردن به خواب رفت و وقتی او را در تختخواب گذاشتید بیدار شد ، سعی کنید بلافاصله به او شیر ندهید . او را با آب قند با وسیله بازی سرگرم کنید . هدف از این اندام عادت دادن نوزاد به نظم و ترتیب است اگر نوزاد آرام نگرفت به او شیر بدهید اما فاصله دو وعده کمتر از یک یا دو ساعت نباشد.

 

فرو رفگی نوک پستان

اگر نوک پستان صاف یا فرو رفته باشد و تغذیه با آن دشوارتر است، به خصوص اگر نوزاد هیجانی و بی قرار باشد . هربار که نوزاد نتواند نوک پستان را پیدا کند عصبانی می شود و گریه را سر می دهد . دراین حالت . میتوان با نوک انگشتان بطور ملایم پستان را مالش داده و نوک آن را بیرون آورد راه دیگر آن است که به محض بیدار شدن نوزاد و شروع بدخلقی ، پستان به دهان او بگذارید و اگر گریه کرد بغلش کنید و بعد از آرامش ، شیردادن را از سر بگیرید . همچنین برای رفع این مشکل می توان به مدت چند روز نوزاد را با قراردادن نوک هوش روی پستان تغذیه کرد.

درواقع ، دراین شیوه تغذیه و نوک پستان چندان اهمیتی ندارد (نماره ۱۱۵) بلکه تنها وسیله ای برای کشاندن هاله پستان به داخل دهان است. ولی بافت محکمی که نوک پستان را به داخل کشانده است و به دهان گرفتن هاله را برای نوزاد مشکل می سازد و شاید راه بهتر این باشد که مادر یا پرستار قدری نوک پستان را مالش دهند و بدوشند تا هاله نرم تر شود و بعد آن را به دهان نوزاد بگذارید.

داد ه شده و استفاده ۱۴۱ – درد به هنگام شیردادن – شما ممکن است در هفته اول یا دوم تولد ، هنگام شیردادن درد شدیدی را در ناحیه زیرشکم احساس کنید و این یک واکنش عادی شیردادن است که باعث می شود رحم با انقباض به حالت اول بازگردد . این دردها از جمله دردهای شدید و ناگهانی نوک پستانها در روزهای نخست شیردادن ؛ بزودی برطرف خواهند شد. – : – —

زخم با ترک خوردگی نوک پستان – بعضی مادران حساس ، با وجود سلامت نوک پستانها، بازهم احساس درد می کنند . اما ، دردهای نوک پستانها ممکن است ناشی از زخم یا ترک خوردگی آنها باشد. اگر نوک پستان ( اغلب به خاطر جویدن نوزاد) و ترک خورد باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت تغذیه با آنرا متوقف کرد (یا مکیدن آن را به ۳ دقیقه در ۸ ساعت کاهش داد )، پزشک می تواند پماد مناسبی تجویز کند . راه دیگر این است : بعد از هر وعده شیردادن ، به مدت ۱۵ دفینه نوک پستان را در معرض جریان هوا قرار دهید تا خشک شود و از ساییدگی آن به لباسها جلوگیری کنید . بیرون آوردن لابه پلاستیک داخل بند بند نیز ضروری است . با قراردادن یک پارچه توری روی نوک پستانها و برقراری جریان هوا ، میتوان این زخم را بهبود بخشید.

برای ادامه تحریک و رفع ناراحتی پری سینه ها باید در شبانه روز ۳ تا ۲ بار آنها را دوشید. در این مدت باید از پستان دیگر کمک گرفت و درمان را با بهبود کامل ادامه داد.

تورم پستان و هاله

تورم پستان وهاله سه شکل دارد : عادی ترین شکل آن تورم هاله یا پرشدن بیش از اندازه حفره های شهری است که در پشت هاله قرار دارند و در این حالت مادر احساس ناراحتی نمی کند، ولی کودک به جای گرفتن هاله بزرگ و سفت ، نوک پستان را می جود ، با دوشیدن سخنصر وسناب ۲۱ تا ۵ دقیقه ) ، هاله نرم تر می شود و نوراد آن را به دهان می گیرد. به این شکل از تورم در هفته اول ایجاد و مس رفع می شود .

تورم محیطی پستان

این نوع تورم به هاله محدود نمی شود بلکه تمام پستان را می پوشاند. این شکل تورم معمولا محدود است ولی گاه نیز پستانها بزرگ دردناک می شوند.

تورم خفیف و با شیردادن درمان می شود ، درمان ورم شدید راههای مختلفی دارد و اگر نوزاد نتواند با مکیدن شیرکانی تورم را کاهش دهد ، باید تمام پستان را مالش داد ، ابتدا باید از اطراف شروع کرد و به هاله رسید . برای جلوگیری از تحریک پوست سینه (به غیراز هاله) باید از کرم سرد با روغن نارگیل استفاده کرد . مالش پستان برای مادر خسته کننده است . شدت تورم نیز بیش از دو سه روز طول می کشد ، لذا با چند بار مالش در روز و کاهش شدت آن میتوان این عمل را متوقف کرد و از شیردوش هم می توان کمک گرفت، هنگامی که مادر شیر نمی دهد ، می تواند پستانها را با سینه بند مناسب ، طوری که به آنها فشار نیاید از پائین و دوطرف ثابت نگاه دارد . در صورت ادامه این تورم باید از پزشک کمک گرفت.

سفت شدن با گلوله شدن پستان

این گونه تورم نیز مانند حالت قبلی است اما تمام پستان را در بر نمی گیرد ، به ناحیه کوچکی محدود میشود و با درد بیشتری همراه است و درمان گلوله شدن پستان نیز به نوع قبلی شباهت دارد : قراردادن حوله با پارچه گرم روی أن ومالش دادن ناحیه رفت و دردناک ، ثابت نگاه داشتن پستانها در جای خود با سینه بند با باند ، قراردادن کیف بخ با آب گرم بعد از هر مالش و ادامه تغذیه نوزاد با بسنان و اگر نقطه دردناک به داخل پنار پیشروی کند، ممکن است عفونت با آمسه پستان باشد . اگر پوست سینه در این نقطه قرمز پشود ، باید درجه حرارت بدن را اندازه گرفت و به پزشک خبرداد و اما نباید تعذیه کودک را حتی با همان پستان قطع کرد.

بیماری مادر

اگر بیماری ها در معمولی است و در خانه می ماند و بگذارید نوزاد از شیر او تغذیه کند و احتمال بیمارشدن نوزاد درهرحال وجود دارد . به علاوه ، بیماریها قبل از بروز علایم نیز قابل سرایت هستند ، پس با ظهور علایم بیماری در مادر و نوزاد نیز قبلا در معرض ابتلاه قرار گرفته است . سرماخوردگی نوزادان معمولا خفیف تر از بزرگسالان است .

گاز گرفتن پستان

هنگامی که لثه های کودک به خاطر درآمدن دندانها درد می کند و او نوک پستان را گاز میگیرد و نمی توانید او را سرزنش کنید چرا که درد شما را احساس نمی کند . گاز گرفتن علاوه بر ایجاد درد ممکن است نوک پستان را هم زخم کند.

بیشتر کودکان می توانند به سرعت یاد بگیرند که کار نگیرند . وقتی کودک گاز گرفت انگشت سبابه خود را بین لنتمهایش بگذارید و محکم بگویید ” نکن” این حرف کودک را به شگفتی وامی دارد و معمولا او را از تکرار این عمل باز می دارد . اگر کودک باز هم کارگرفت انگشت را دوباره بین النمهای او بگذارید و بلند بگوئید “نکن ” و جریان شیر را قطع کنید ، معمولا در آخر هر وعده کودک شروع به کار گرفتن میکند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *