#


تاثیر رفتار والدین در تربیت و رشد فرزند

19 دسامبر 2018 بدون نظر 3283 بازدید

تاثیر رفتار والدین در تربیت و رشد فرزند

No votes yet.
Please wait...

تاثیر رفتار والدین در تربیت و رشد فرزند

زمانی که فرزندی در خانواده متولد می شود والدین با مسئولیت های جدیدی مواجه می شوند. توجه به اصول تربیتی باعث می شود فرزندی شاد داشته باشیم. والدین هنگام برخورد با کودکان باید این اصول را مدنظر قرار دهند تا تربیت کودک به درستی انجام شده و تاثیر مثبتی در رشد کودک داشته باشد.

۱ـ نسبت به کارهای کوچکی که کودک انجام می دهد و به خیال خودش خیلی شگفت انگیز و مهم است بی اعتنایی نکنید با بی توجهی شما اعتماد به نفس او آسیب می بیند.

۲-  فرزندتان را دل زده نکنید.

 لطفاً به محض یادگیری مهارتهای جدید توسط فرزندتان مثل

 نقاشی

 نواختن ساز

 حرکات ورزشی

 حرکات موزون

 زبان  خارجی و….

 از او انتظار ارائه هنرش را در جمع نداشته باشید بد نیست بدانید سخنرانی و اجرا در جمع ترس شماره یک بزرگسالان است چه برسد به بچه ها!

۳- انعطاف پذیر باشید

وقتی کودک می پرسد:  می توانم برنامه تلویزیون را تا آخر ببینم و بعد بیرون برویم؟

 اگر فرصت دارید به درخواست جواب مثبت بدهید بدین ترتیب کودک با هنر گفتگو و مذاکره آشنا می شود.

۴-جایگزین نه گفتن

 حواس او را پرت کنید:

 حواس یک کودک را میتوان به راحتی پرت کرد. وقتی یک اسباب بازی در قفسه فروشگاه نظر او را جلب میکند بلافاصله با نشان دادن اینکه ببین نور چه بازتاب جالبی در آینه دارد و یا پرسیدن سوال از او مانند برای ناهار چی بخوریم ؟سعی کنید تا حد امکان از مسایلی که او را وسوسه و تحریک می‌کنند دور شوید.

۵- کودک با ادب می‌خواهید؟

در  صورتی که کودک تلاش می کند شما را عصبانی کند بهترین توصیه این است که بی تفاوت باشید و به او توجه نکنید، سپس در فرصتی مناسب درباره این موضوع با کودکتان حرف بزنید، به چشمانش نگاه کنید، سپس به او بگویید (هر وقت رفتارت خوب باشه مامان خوشحال میشه) و

 وقتی هم که کار خوبی انجام داد او را تحسین کنید .همچنین برای تاثیر گزاری بیشترباید الگوی رفتاری خوبی باشید و با همسرتان رفتار مودبانه ای داشته باشید.

۶-  چرا بچه ها بد زبان می شوند؟

 بد زبانی و فحش دادن فقط از طریق آموزش و مواجه شدن با این اتفاق در کودکان  ایجاد می شود.

 یعنی فرزند شما در موقعیت بد زبانی قرار گرفته و استفاده از لغات و کلمات زشت یا انواع و اقسام فرش ها را از زبان فرد دیگری آموخته است.

 موقعیت بد زبانی می تواند شامل یک سریال تلویزیونی باشد که مناسب پدر مادر است نه کودک و یا اینکه ممکن است دوستی در مهد این کار را انجام داده و….

بدزبانی فقط شامل فحش دادن نمی‌شود و صدا زدن بزرگتر ها با اسم کوچک، تهدید کردن،  طعنه زدن،  گستاخی و فریاد زدن به جای آرام صحبت کردن را هم باید در گروه بدزبانی قرار داد .

۷-به باباش باباش رفته!

 کودک  مدام  از طریق مشاهده یاد می گیرد.  اگرخودتان لجبازی می کنید،  فرزندتان هم از شما می‌آموزد و اگر برای عصبانی کردن همسرتان و تلافی کردن رفتار نامناسب او، صدای تلویزیون را بلند می کنید،  فرزندتان هم این روش رفتاری را یاد می گیرد.

 پس قبل از هر کاری سعی کنید الگوی کاملی برای فرزندتان باشید،  البته گاهی هم آموزش نادرست ،فرزندی لجباز به بار می آورد.

 اگرهنگامی که کودک رفتار نادرستی را مرتکب می شود به او لبخند بزنید و با شوخی بگویید( به باباش رفته) با  این حرف سعی براین دارید  که رفتار نامناسب اش را پوشش دهی کنید ودر واقع این پیام را به او می‌دهید که رفتارش جالب بوده و به طور نا خود آگاه رفتارش را تقویت می‌کنید.

 گذشته از این هیچ وقت در مقابل کودک به خاله و دایی در مورد اینکه چگونه ظرف شکلات ها را پخش کرده یا ظرف های خانه را شکسته است چیزی نگویید و اشتباهاتش را به عنوان شیرین کاری به دیگران معرفی نکنید.

۸-بازی گروهی

بچه هایی که فقط بازی فردی می کنند، بعد از مدتی روحیه فردگرایانه پیدا می‌کنند. ( حوصله همراهی با جمع در این بچه ها  کمتر از دیگران است.)

برخی از این کودکان به روحیه مستبدی و برخی دیگر روحیه گوشه‌گیری پیدا می‌کنند .سعی کنید کودک را تشویق به همراهی با گروه کنید.

۹-استفاده از واژه های مناسب

 وقتی فرزندمان جمله گستاخانه ای به کار برد با عصبانیت و نگاه خیره از او نپرسیم (چی گفتی؟  ) چرا که معمولا جواب این سوال هیچی است و بیشتر یک مجادله بی نتیجه شکل گرفته است. بهتر است مستقیم به جمله یا رفتار گستاخانه اشاره و احساس خود را راحت و با صلابت بیان کنیم و به جای استفاده از جملاتی که سرزنش گونه بوده و واژه ((تو)) دارند بپرهیزیم و از  جملات حاوی ((من)) استفاده کنیم مثلا به جای ساکت شو، بی ادب و … از جملاتی چون من ناراحت شدم، رفتارت را نمی پسندم و… استفاده کنیم چرا که استفاده از کلمه ((تو)) در وجود کودک نوعی دلخوری و در نتیجه لجاجت به وجود می آورد .

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *