کت نقره دوزی سِر توماس
کت نقره دوزی سِر توماس کیرکپاتریک
از پارچة غرب انگلستان، حدود ۱۷۲۰. موزة مُد. باث. انگلستان.کت نقره دوزی برجسته و پیچیده و تودرتو، رنگ بندی تیره و پارچه های خشک و سفت که در این دست لباس متعلق به حدود ۱۷۲۰ به نمایش درآمده، خاص جامه های مردانة اواخر باروک بوده است.
این لباس را در مناسبت های رسمی به تن میکردند و چارلز دوم در سال ۱۶۶۶ آن را باب کرد. کت بدون یقهای را، که قالب کمر بود و بعد از آن، آزاد تا روی زانو پایین میافتاد، به همراه جلیقه و شلوار سهربعِ تا سر زانو، که از سبکی ایرانی اقتباس شده و چیشدرآمدی بر کت وشلوار و جلیقة امروزین بود، میپوشیدند.
مانتو، سینه بند تکه دوزی و زیردامن زنانه
حدود ۱۷۰۰. موزة هنر لسآنجلس کانتی، کالیفرنیا، ایالات متحد
همانطور که پارچه ها و سبکهای دورة باروک، خشک و رسمی، پرزرقوبرق و زیاده مزین و آراسته بودند، به همان نسبت، به لحاظ ساختاری، لوازم و متعلقات فرعی و سبک آرایش گیسوان آن دوره نیز چنین بود. فونتاژ یا کُمد چنانکه در انگلستان و مستعمراتش شناخته میشد، یک سرپوش بلند و نوکتیز بود متشکل از ردیف های سیمی و نوار آهادار و سیخگونه که گرداگرد آن، مو را میآراستند.
در اینجا تصویر یک لباس شب مانتودار رسمی را میتوان دید که نام ماری آنژلیک دوسکورای دوروسی، دوشس فونتاژ و معشوقة محبوب لویی چهاردهم را بر آن نهاده بودند. ماری آنژلیک که هنگام اسبسواری کلاهش را گم کرده است، شتابان گیسوان خود را با روبانی در بالای سر جمع میکند و بدین ترتیب، سبکی پا به عرضه میگذارد که سرپوش تشریفاتی زنان را از حدود سال ۱۶۸۰ تا ۱۷۱۵ در سلطة خود دارد.
دوران بازگشت؛ روکوکو؛ بیگانهگرایی
صنعتگرایی؛ مُدرنیسم؛ صرفهگرایی
روکوکو، که به لحاظ مقایس خُردتر و ظریفتر از باروک مینمود، به واسطة کاربردِ پرتجمل و متکلف نقشونگارهای ناتورالیستی، منحنیهایی به شکل اِس (S) و سی (C)، رنگبندیهای ملایم و زینتآلات ظریف مشخص میشد. این سبک، که در معماری، هنر و نیز هنرهای تزئینی لوهگر شد، بهخوبی در مُد تبلور یافت. در طی این دوره، پوشش در قالب فُؤمی هنری ارتقاء یافت و چنانکه اشاره شد، بهطرزی شایسته مورد دقت و توجه فراوان قرار گرفت.
برگرفته از کتاب گرایش های طراحی لباس . نویسنده آیدا تدین
دیدگاهتان را بنویسید