دامن شلواری در قرن هفدهم
دامن شلواری
دامن شلواری . زانوبند زینتی (Cannons)؛ نیمتنه؛ کلاه گیس؛ جلیقه
چشمانداز پرآشوبِ سیاسی بریتانیای قرن هفدهم، در لباس این دوره نمود یافته است. در تمام مدت حکومتِ خشکه مقدس و تندروی الیور کرامول، سبک پوشش طرفداران او از الگوها، تزئینات و رنگهای ساده و بی پیرایه برخوردار بود. بعد از مرگ کرامول، در سال ۱۶۶۰ بازگشت چارلز دوم از تبعید به سلطنت، منجر به پیدایش مُدی شد که تجملی، بسیار پر زرقوبرق و درست نقطة مقابل پوشش سادهای بود که جایگزین آن شد.
خاصه برای مردان، مُد بیشازپیش به شیوهای برای جلوه فروشی و خودنمایی بدل شده بود و یکی از مردمان آن روزگار، آن دوران را «عصر عجیب و غریبِ زن صفتیِ مردانی که میکوشیدند سبک پوشش و جامه های خود را از زنان تقلید کنند» دانسته است. روبانهای طویل، تورهای زینتی، منگوله ها و پاپیونها، جامه های مردانة اشرافی و رایج آن زمان را زینت میبخشیدند.
دامن شلواری
دامن شلواری گلوگشادی که پوشیدنشان پیش از دوران بازگشت نیز متداول و به دامنشلواریهای «راین گریو» معروف بود، بعد از سال ۱۶۶۰ فراگیر شد. این دامنشلوارهای مزین به روبانهای فراوان و بسیارگشاد بود (گاهی ۸/۱ متر یا شش پا عرضشان بود) که ممکن نبود بتوان آنها را از دامن کوتاه تمیز داد.
دنباله های تزئینی دور زانو، که زانوبند زینتی خوانده میشد، به سرِ جورابهای ساقبلند وصل بود. این تزئینات، شامل روبان یا تورهایی پر زرقوبرق و با چینهای فراوان بود که به دامنی بر روی چکمه های تا سرِ زانو میماند. نیمتنه را که یک کت کوتاهِ تنگ و چسبان بود، بر روی پیراهنی با چینهای ملایم بر تن میکرد.
جلوة این مُد با تبِ روزافزون استفاده از کلاهگیس هایی که آشکارا مصنوعی, پر زرقوبرق و زیادی تصنعی و مدلدار بود، به کمال میرسید. این کلاهگیسها، مُدلهایی را در بر میگرفت به غایت حجیم، با فرقِ وسطِ آراسته و پیراسته و حلقههای مجعدِ مو که تا روی شانه میریخت. این مُد تا سالهای آغازین ۱۷۰۰ مرسوم باقی ماند.
مد فرانسوی
از سال ۱۶۶۶، هم پای کوششهای صورتگرفته برای از میان برداشتن سلطة مُد فرانسوی، چارلز دوم بهمنظور رفرم البسة مردانه تلاشی دسته جمعی را به جریان انداخت و نمونة ابتداییِ کت و شلوارهای سه تکهای امروزی را در دربارش باب کرد. این نمونه، که الگوبرداری شده از یک دست لباس سنتی ایرانی بود، شامل یک جلیقة بلند است (آنچه که امروزه با همان نام جلیقه میشناسیمش) و آن را در زیر کتی با همان قدوقواره (مدل تکاملیافتة نیمتنه) به همراه شلوارهای سهربع کمابیش تنگ و چسبان به تن میکردند. از شارحین آن روزگار، نظیر ساموئل پیپس و جان اِولین، روایات بسیار ارزشمندی مبنی بر رواج چنین سبکهایی از لباس به ثبت رسیده است.
با وجود این که مُد مردانه دستخوش تحولت تمام عیار و اساسی شده بود، سبکهای زنانهای که طی دورانِ بازگشت رواج یافت، در مقایسه با آنچه که در اوایل دوران پادشاهی استوارت بر تن میکردند، تنها از تغییرات و دستکاریهای جزئیحکایت داشت.
لباسهای شب (تا سال ۱۶۸۰) هنوز از دامن و یک نیمتنة کمر˚کرستی جدا و چسبان تشکیل میشد. هرچند در طی دوران بازگشت، این نیمتنه ها، تنگتر و قسمت جلوی آنها بلندتر شد و یقههای دکلته و کاملاً بازشان به تور یا نوار کتان آراسته بود.
برگرفته از کتاب گرایش های طراحی لباس . نویسنده آیدا تدین
دیدگاهتان را بنویسید