#


راه هایی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی

11 آوریل 2018 بدون نظر 2193 بازدید

راه هایی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی

تازه نگه داشتن مواد غذایی با این نکات

هر روز انواع گوناگونی غذا استفاده می ‌شود، لوازم مورد نیاز بسیاری از غذا‌ها از قبل خریداری و در یخچال یا منزل نگهداری می شوند. تازه نگه داشتن مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در این مطلب می خواهیم چند شیوه فوق العاده را به شما یاد دهیم که چگونه خوراکی های گوناگون از جمله نان، پنیر، موز، قارچ و… را تازه نگه دارید.

به شما پیشنهاد می شود که این راهکار‌های خانه داری ساده را بیاموزید، چرا که به شما کمک می کند تا مواد غذایی گوناگون را در مدت بیشتری نگهداری و مصرف کنید. در ادامه راه های فوق العاده برای نگهداری دوازده مواد غذایی گوناگون در اختیار شما قرار داده ایم.

۱- تازه نگه داشتن نان

به منظور نگهداری نان نباید آن را به تکه های کوچک برش دهید بلکه می بایست هر تکه نان را فقط به دو قسمت تقسیم کنید. با این کار به مقدار کافی اکسیژن به درون نان می رسد و از کپک زدن نان جلوگیری می شود و علاوه بر این به خاطر کم بودن تعداد برش ‌ها نان خشک نمی‌ شود. برای تازه نگه داشتن مواد غذایی مانند نان باید برش های آن را داخل یک کیسه یا جعبه مخصوص نان قرار دهید.

۲- تازه نگه داشتن خاویار

در صورتی که خاویار را داخل یک ظرف باز نگه می دارید، یک روز بعد از باز کردن، خراب می ‌شود. جهت تازه نگه داشتن این ماده غذایی به مدت یک هفته یا بیشتر، آن را درون یک ظرف شیشه‌ ای بگذارید که از قبل با استفاده از آب جوش شسته شده باشد. پس از آن چند قطره روغن بدون بو و چند قطره لیمو را به آن بیفزایید.

خاویار‌های گوناگون را نباید در یک جا نگه داری کرد و هر نوع خاویار را داخل یک ظرف شیشه‌ ای مخصوص قرار دهید. زیر درپوش ظرف شیشه ‌ای یک کاغذ روغنی بکذارید و پس از آن ظرف را در سردترین جای یخچال قرار دهید.

۳- تازه نگه داشتن مواد غذایی مثل خامه و ماست

این محصولات به طور معمول در ظرف های پلاستیکی که دارای درپوش فویلی نازکی هستند نگه داری می شوند که به آسانی باز می شود. به منظور  نگهداری خامه و ماست در مدت زیاد، یک تکه فویل آلومینیومی معمولی را بردارید و روی ظرف خامه یا ماست بگذارید. ماست و خامه باید دور از مواد غذایی بو دار مانند پیاز، سیر و مرکبات نگه داری گردند، چون احتمال دارد بوی این محصولات را جذب کنند.

۴- نگهداری پنیر محلی در یخچال

این نوع پنیر به طور معمول عمر زیادی ندارد و زود خراب می شود. ولی در صورتی که این پنیر را داخل یک ظرف شیشه ای بگذارید و یک حبه قند روی آن قرار دهید، پس از آن در ظرف را ببندید، با این کار پنیر محلی تازه می ماند و مدت زمان طولانی تری عمر می کند.

۵- روش تازه نگه داشتن جعفری

برای تازه نگه داشتن جعفری در مدت طولانی، می توانید از یک شیوه غیر معمول به کار ببرید. جعفری را خرد کنید و آن را داخل یک ظرف مخصوص فریز بریزید، پس از آن روی آن آب بریزید و داخل فریزر قرار دهید و هنگامی که نیاز به جعفری داشتید یک تکه از آن را از فریزر خارج کنید و داخل قابمله روی گاز قرار دهید.

۶- روش تازه نگه داشتن لیمو

جهت تازه نگه داشتن لیمو آن ها را داخل یخچال قرار دهید، هر لیمو را داخل یک تکه کاغذ بپیچید تا رطوبت آن جذب شود و کپک نزند.

به منظور تازه نگه داشتن لیمو برش خورده، بر روی یک نعلبکی کمی نمک یا شکر بریزید پس از آن لیمو را بر روی نعلبکی قرار دهید و یک لیوان شیشه ‌ای بر روی آن قرار دهید و داخل کیسه پلاستیکی بگذارید.

۷- روش نگهداری هویج

جهت اطمینان از این که هویج ها تازه، خوشمزه و ترد می مانند و خراب نمی شوند، بخش بالای هویج را ببرید و پس از آن هویج ‌ها را به خوبی بشویید و درون یک دستمال مرطوب بگذارید و آن را داهل یخچال قرار دهید.

راه دیگری که می توان مواد غذایی مانند هویج را تازه نگه داشت این است که داخل یک ظرف آب بریزید و هویج ها را درون آب قرار دهید. در صورتی که احساس کردید رنگ آب پس از مدتی تغییر کرد آب ظرف را تعویض کنید.

۸- نگهداری فلفل قرمز یا فلفل چیلی

در صورتی که می خواهید فلفل قرمز را برای مدت زیادی نگه دارید باید فلفل قرمز‌هایی را خریداری کنید که غلاف آن‌ ها درخشان و براق می باشد و لکه و خرابی روی آن وجود نداشته باشد. با گذاشتن فلفل قرمز داخل ظرف پلاستیکی در یخچال باعث می شود تا دو هفته تازه بماند و می توانید از فلفل مصرف کنید.

علاوه بر این برای مصرف طولانی تر می توانید فلفل ها را خشک نمایید، فلفل خشک همه ی خواص خود را نگه می دارد. برای خشک کردن فلفل چیلی، باید با استفاده از نخ آن را آویزان کنید. با سوزن و نخ فلفل را سوراخ نمایید و به گونه ای روی نخ تنظیم کنید که به فلفل کناری اش نچسبد.

۹- روش نگهداری انواع قارچ

به منظور تازه نگه داشتن قارچ در آغاز به تاریخ انقضای روی بسته بندی توجه کنید پس از آن از بسته بندی خارج نمایید و داخل یک کیسه کاغذی قرار دهید. در صورتی که کیسه کاغذی در دسترس ندارید داخل یک ظرف را با دستمال کاغذی بپوشانید پس از آن قارچ ها را داخل ظرف قرار دهید و در آخر روی قارچ ها را با دستمال کاغذی به خوبی بپوشانید.

۱۰- روش تازه نگه داشتن پیاز

جهت این که پیاز را برای مدت زیاد حتی ۹ ماه به خوبی نگهداری نمایید، می توانید از جوراب های زنانه به کار ببرید. هر پیاز را داخل جوراب قرار دهید و گره بزنید پس از آن ریسه پیاز را آویزان نمایید.

۱۱- روش تازه نگه داشتن موز

به منظور تازه نگه داشتن موز، بخش بالایی دسته موز را با یک سلفون یا پلاستیک شفاف پوشش دهید؛ به همین دلیل می توانید آن ها را برای مدت ۳ تا ۵ روز طولانی تر از حد معمول نگه دارید. علاوه بر این به یاد داشته باشید که موز‌ها گاز اتیلن ایجاد می کنند، به همینن دلیل باید آن ‌ها را از میوه ‌های دیگر دور نگه دارید.

۱۲- روش نگهداری پیازچه

جهت نگهداری پیازچه برای مدت زیاد، پس از این که آن ها را خوب شست و شو دادید، خرد کنید و داخل یک بطری پلاستیکی بریزید و آن را درون فریزر قرار دهید. زمان پخت و پز هر مقدار که پیازچه نیاز دارید از بطری بردارید و باقی مانده را دوباره داخل فریزر قرار دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *