#


رازهایی برای داشتن خانه ای زیبا و سالم

18 دسامبر 2017 يك نظر 1803 بازدید

رازهایی برای داشتن خانه ای زیبا و سالم

رازهایی برای داشتن خانه ای زیبا و سالم

خانه ای تمیز با روزی ۱۰دقیقه وقت

با تمام گرفتاری ها و درگیری هایی که وجود دارد تمیز کردن و نظافت خانه کار دشواری به حساب می آید. ولی اگر برای این کار دشوار برنامه ریزی داشته باشید می توانید مشکل تان را حل کنید و کارها با این روش آسان می شود.

۱-روزی ده دقیقه وقت نیاز دارید تا منزل تان را به سرعت تمیز کنید. این کار باعث می شود تا از جمع شدن گرد و غبار و ریخت و پاش شدن منزل جلوگیری کند و شما دیگر مجبور نیستید که در آخر هفته برای تمیز کردن منزل تان چند ساعت وقت بگذارید. پس هر روز برای این امر چند دقیقه ای را اختصاص دهید.

۲-زمانی که در اتاق خواب هستید لباس های چرک را درون سبد بریزید و میز آرایش و پاتختی را فورا مرتب کنید. برخی از افراد عادت دارند که در کنار تختخواب وسایل کوچکی بگذارند، بنابراین اگر هر روز آن ها را مرتب کنید باعث می شود که از بهم ریختگی اتاق تان جلوگیری کند. عموما در اتاق ها وسایلی وجود دارد که به آن جا تعلق ندارد پس همان گونه که در خانه راه می روید این وسایل را بردارید و بر جای خودشان بگذارید و بالش ها و کوسن ها را مرتب کنید.

۳-با استفاده از یک دستمال فوراً پیشخوان آشپزخانه و حمام را تمیز کنید. لکه هایی که بر روی آینه حمام و اجاق گاز به جا مانده است را پاک کنید. نیازی نیست که زمان زیادی را صرف این کار کنید فقط کافیست لکه هایی که مشخص هستند را تمیز کنید.

۴-ظرف های تمیزی که وجود دارد را جمع کنید و ظروف کثیفی که درون سینک هستند را بشویید. اگر ظرف ها را از داخل سینک خالی کنید باعث می شود که آشپزخانه تیز جلوه دهد. پس از شستن ظرف ها لکه های آب اطراف سینک را با دستمال تمیز کنید.

۵-اگر روی تختخواب تان را روتختی بکشید باعث تمیز نشان دادن اتاق تان می شود. ولی اگر وقت کافی دارید می توانید تخت خواب تان را به طور کامل مرتب کنید.

۶-می توانید برای تمیز کردن فرش ها آخر هفته وقت بگذارید. ولی در قسمت هایی که فرش نیست هر روز خاک و مو جمع می شود. اگر هر روز جارو کیند می توانید از تجمع آن ها جلوگیری کنید.

آقايان هم كدبانوهاي خوبي مي‌شوند اگر…

۱-فقط خانم ها نیستند که قادر به مرتب کردن خانه می باشند. بهتر است که آقایان هم نکات اولیه و اساسی خانه داری را یاد بگیرند. هم مردانی که مجرد هستند می توانند این نکات را یاد بگیرند و هم مردانی که قصد کمک به همسران شان را دارند. با دانستن چند نكته و یک مقدار تلاش، آقايان هم مي ‌توانند منزل خود را تمیز نگه دارند.

۲- نخستین نكته در نظافت منزل اين می باشد كه هر مقدار وسایل كمتري داشته باشيد، نظافت منزل آسان تر است. با توجه به این پیش از خريد وسایل اضافه كه قابل استفاد نمی باشند و فقط گرد و خاك را روي آن ها جمع مي‌ شود، متناسب  فكر كنيد. چون تميز كردن آن‌ ها زمان، انرژي و پول زيادي لازم دارد.

۳- اگر مي ‌توانيد پس از استفاده كردن از هر لوازمی آن‌ ها را مرتب و تمیز نمایید. به عنوان مثال ظرف ‌ها را بلافاصله پس از خوردن غذا بشوييد و خشك نمایید و ظرف ‌هاي كثيف را در سينك ظرف شویی، انبار نكنيد. پيشخوان و سينك حمام را صبح‌ ها پس از استفاده از حمام، خوب تميز كنيد. موهای ریخته شده بر روی کف حمام را برداريد و لكه ‌هاي بر جای مانده ازخميردندان يا خمير ريش را پاك كنيد. اين كار باعث مي ‌شود كه جهت تميز كردن كلي آن ‌ها، زمان زيادي صرف نكنيد.

۴- هميشه بايد نظافت و تمیز کردن را از قسمت‌ هاي بالا آغاز كرد. اين كار را از بالاترين جایی كه مي‌ توانيد مانند پنجره‌ ها، پنكه‌ ها و گوشه ديوارها شروع  كنيد و کم کم  به قسمت ‌هاي پايين ‌تر، مانند مبلمان و كف اتاق‌ ها برسيد. در غير اين حالت، زمان تميز كردن قسمت‌ هاي بالايي، کثیفی و گرد و خاك بر روي وسایلی كه پیش از آن تميز كرده‌ ايد میريزد و آن‌ ها را دوبازه كثيف مي ‌كند.

۵- تمیز کردن تمام منزل در يك مرحله كار سختی است. اين كار را بخش به بخش يا اتاق به اتاق انجام دهيد. به طور مثال يك روز در هفته را به تمیز کردن يك اتاق اختصاص دهيد يا این که روزانه، نيم ساعت از وقت خود را به تمیز كردن قسمتي از منزل كه به هم ريخته‌ تر است، بپردازيد. با اين برنامه ریزی علاوه بر اين‌ كه خسته نمي‌ شويد، در روزهاي تعطيل هم با انبوهي از كارهاي خانه رو به رو نخواهيد شد.

۶- شست ‌و ‌شوي لباس‌ هاي كثيف، براي اکثرآقايان كار بسيار سختی است. به ياد داشته باشيد كه لباس‌ هاي روشن و تيره را به طور جداگانه در ماشين لباسشويي قرار دهيد. در غير اين ‌صورت امکان دارد لباس‌ هاي روشن، رنگ بگيرند. پیش از شستن، کثیفی و لکه های لباس‌ ها را با مواد تمیز كننده لكه، پاك نمایید. اگر چنين موادي را در منزل نداريد، مي ‌توانيد مقداری مايع رختشويي را به طور مستقیم روي لكه‌ ها بريزيد. بعد از تمام شدن كار ماشين لباسشويي بلافاصله لباس‌ ها را خارج كنيد تا چروك نشوند.

آشپزخانه‌اي متفاوت داشته باشيد

آشپزخانه به عنوان قلب خانه برای خانم ها به حساب می آید، ولی بسیاری از خانم ها به خاطر کوچک بودن آن ناراحت هستند. در ادامه برخی از روش هایی که برای استفاده بهینه از فضای آشپزخانه است را در اختیارتان قرار می دهیم.

۱-در این روزها خانم ها برای اینکه فضای آشپزخانه شان را بزرگ تر نشان دهند از پیشخوان آشپزخانه به عنوان میز آشپزخانه استفاده می کنند. برای این کار اگر صندلی های مناسبی را انتخاب کنید باعث می شود که فضای کمتری را تسخیر کنند.

۲-یکی دیگر از عواملی که باعث بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه می شود نورپردازی مناسب می باشد. اگر آشپزخانه تان دارای پنجره است اصلا از پرده های کلفتی که باعث جلوگیری از نور خورشید می شود استفاده نکنید. سعی کنید از پرده هایی که توری و یا کرکره ای هستند و قابل تنظیم می باشند استفاده کنید.

۳-این را بدانید که اگر فضای آشپزخانه، قفسه ها، دیوارها و آویزهای روی دیوار را خلوت تر نگه دارید باعث بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه تان می شود. به شما توصیه می کنیم که دستگیره ها و دستمال هایی که دائما از آن ها استفاده می کنید را روی دیوارهای آویزان نکنید. می توانید آن ها را درون یک کشو و یا کمد بگذارید.

۴-این را بدانید که اگر روی کابینت و یا پیشخوان آشپزخانه تان شلوغ باشد باعث کوچک دیده شدن فضای آشپزخانه می شود. پس سعی کنید که تمام وسایلی که ضروری نیستند را از روی کابینت ها بردارید و آن ها را درون کشوها، قفسه ها و یا آویزها قرار دهید.

۵-سعی کنید که در آشپزخانه تان گلدان گل، گیاهان سبز و طبیعی را قرار دهید و این را فراموش نکنید که فضای آشپزخانه تان را فقط با یک گلدان زیبا و مناسب تزئین کنید. اگر چند گلدان را در آشپزخانه در کنار هم قرار دهید باعث شلوغ شدن و آشفتگی فضای آشپزخانه می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *