#


چگونه قلبی سالم تر داشته باشیم

ایست قلبی
21 می 2017 بدون نظر 1081 بازدید

چگونه قلبی سالم تر داشته باشیم

چگونه قلبی سالم تر داشته باشیم؟

 

به گزارش از من بپرس اولین عامل مرگ و میر در کشور ما ایست قلبی است .در دوسال گذشته خبر مرگ افراد معروف در عرصه هنر و حتی ورزش حرفه ای  مانند هادی نوروزی ،عارف لرستانی و علی معلم به دلیل ایست قلبی، باعث ناراحتی مردم شده است.

 

به همین دلیل این روزها در مورد  ایست قلبی  زیاد گفته و شنیده می شود. این اتفاقات اخیر نشان داده است که ایست قلبی سن و سال نمی شناسد و همه آدم ها با هر جنسیت و هر سنی و هر سابقه ای می توانند دچار ایست قلبی بشوند. در اینجا به این موضوع می پردازیم که چگونه بیشتر مراقب سلامت قلبمان باشیم.

ایست قلبی خیلی ناگهانی اتفاق می افتدو خبر نمی کند. کسانی که با ایست قلبی می میرند، معمولا علائم اولیه ای ندارند و مرگ سریع به سراغشان می آید. با وجود سریع بودن علائم اولیه و همه گیر بودنشان، حتی ممکن است در خواب قلب شما از تپش بایستد. با وجود این باز هم کسانی هستند که بیشتر از بقیه در معرض خطرند. پس اگر جزء یکی از این گروه ها هستید، سعی کنید یا عادت های غلط را ترک کنید و یا بیشتر مراقب سلامتی خود باشید.

 

عوامل تاثیر گذار در بروز ایست قلبی :

 

فشار خون بالا:

 

دلیل اصلی  ایست قلبی بسته شدن رگ های قلب است. کسی که فشار خون بالایی دارد، احتمال بیشتری دارد که دچار ایست قلبی بشود. فشان خون علاوه بر اینکه  ممکن است رگ های خونی تان را مسدود کند می تواند  باعث ضخیم شدن عضلات قلبتان هم بشود. همه این موارد  می تواند قلب شما را از کار بیندازد.

 

چاقی:

 
اضافه وزن یکی از دلایل اولیه ایست قلبی است. اگر چاق هستید  و از اضافه وزن رنج می برید، باید هرچه سریعتر با ورزش و رژیم منظم برای  کاهش وزنتان اقدام کنید.عادات غذایی مثل خوردن فست فود را ترک کنید.فست فودها بخاطر کلسترول و چربی های اشباع شده که باعث گرفتگی رگ ها می شود ، یکی از عوامل ایست قلبی در جوامع امروزیست.

 

مصرف دخانیات:

اگر سیگار و قلیان  مصرف می کنید، بیشتر از افراد دیگر احتمال اینکه ریتم قلبتان نامنظم شود  و دچار ایست قلبی شوید وجود دارد. با کشیدن  هر یک نخ سیگار و یا یک پک قلیان ، خود را بیشتر به ایست قلبی و مرگ نزدیک می کنید.البته به جز سیگار، مواد مخدر مثل کوکایین و تمام مواد مخدر تزریقی هم می توانند باعث بروز ایست قلبی بشود.

 

سابقه بیماری های قلبی:


افرادی که بیماری قلبی دارند حتما باید مراقبت های بیشتری نسبت به افراد عادی داشته باشند، چرا که احتمال ایست قلبی در آنها بسیار بیشتر است، زیرا عملکرد قلب آنها  دچار اختلال شده است و  باز هم ممکن است دچار  اختلال  شود. اگر قبلا سکته کرده اید، باید کارهایی از قبیل  تست ورزش، اکو، نوار قلبی و آنژیوگرافی را  برای تشخیص و پیشگیری انجام دهید.  دستبند یا گردن بندهای بیماران قلبی را هم همیشه  همراه داشته باشیدتا اگر دچار ایست قلبی شدید اطراقیان سریع تشخیص داده و کمک تان کنند.

 

عوامل مادرزادی:

 

بیشتر جوانانی که ایست قلبی می کنند معمولا بصورت ژنتیکی پتانسیل بیماری های قلبی را دارا هستند . این افراد که سابقه فوت نزدیکان بر اثر ایست قلبی را دارند باید به پزشک قلب مراجعه کرده و همیشه تحت نظر باشند.

 

با ذکر عوامل اصلی سکته قلبی، باید  بدانیم چه چیزی را  باید بخوریم که  از گرفتگی عروق و از ریتم افتادن قلبمان پیشگیری کنیم .

 

 مواد غذایی که بهتر است برای جلوگیری از بروز ایست قلبی مصرف شود، می پردازیم:

 

مصرف سبزیجات:

 
سبزیجات می تواند در پیشگیری از حمله قلبی به شما کمک کند. کلم، کاهو و هویج را فراموش نکنید.  آنتی اکسیدان ها کمک زیادی می کنند از آنها هم استفاده کنید، آویشن، رزماری و پونه و گیاهان دیگر نیز برای پیشگیری از ایست قلبی بسیار مفید هستند.

 

 میوه فراموش نشود:

 
میوه های که غنی از فیبر هستند به پایین آمدن کلسترول خونتان کمک می کند ، همچنین مرکبات ، سیب و توت فرنگی از بهترین میوه ها برای پیشگیری از بیماری های قلبی است. بنابراین توصیه می شود چند واحد میوه را در سبد غذایی روزانه تان بگنجانید..

حبوبات ، مغزها و دانه های روغنی مصرف کنید:

 

این مواد غذایی به باز شدن عروق کمک می کند،در وعده های غذایی روزانه حتما از حبوبات استفاده کنید و سعی کنید از نان های سبوس دار مصرف کنید.مغزهایی مانند گردو و بادام  با پایین آوردن کلسترول بد خونتان کمک می کند قلب سالم تری داشته باشید.

 

گوشت سفید و سفیده تخم مرغ بخورید:

 

سفیده تخم مرغ کم کالری است و وزنتان را زیاد نمی کند و برای تقویت قلب هم خوب است. گوشت سفید، مرغ و ماهی، از مواد غذایی سالم  دیگری هستند که برای تقویت قلبتان بهتر است از آنها  استفاده کنید.

 

از غذاهای پرچرب پرهیز کنید:

 
سعی کنید از روغن زیتون  و هسته انگور استفاده کنید که جزء روغن های غیراشباع هستند و باعث بسته شدن رگ های خونی تان نمی شوند.از لبنیات کم چرب استفاده کنید تا قلب سالم تری داشته باشید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *