#


چگونه مانع بروز سرطان کبد شویم؟

6 آوریل 2018 بدون نظر 1283 بازدید

چگونه مانع بروز سرطان کبد شویم؟

نکاتی برای جلوگیری از بروز سرطان کبد

دکتر سید موید علویان، رییس شبکه هپاتیت کشور روش ‌های جلوگیری از سرطان کبد را تشریح کرد و گفت: از جمله مهم ترین دلایل سرطان کبد ابتلا به هپاتیت سی می باشد.

به گزارش ازمن بپرس، رئیس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به این که پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که یکی از مهم ترین دلایل سرطان کبد ابتلا به هپاتیت «سی» می باشد، بیان کرد: بر اساس آمارهای به دست آمده نشان می‌ دهد که تقریبا پنج درصد از افراد مبتلا به هپاتیت سی که دچار تنبلی کبد شده ‌اند، به سرطان کبد مبتلا خواهند شد و این حالت به طور معمول چندین سال طول می ‌کشد. باید توجه کرد که برای پیدایش سرطان کبد، بروز سیروز (تنبلی کبد) ضرورت دارد. البته آشکار است که تمام افراد مبتلا به هپاتیت سی به سرطان کبد مبتلا نمی ‌شوند، بلکه کسانی که مسن ‌تر هستند، آقایانی که به استفاده از مشروبات الکلی ادامه می ‌دهند و یا هم زمان به هپاتیت بی هم ابتلا دارند، بیشتر به سرطان کبد مبتلا می ‌شوند.

دکتر علویان با اشاره به این که علائم و نشانه ‌های سرطان کبد در اولین مراحل غیر اختصاصی می باشد و ضعف، لاغری و بی‌ اشتهایی را در بر می گیرد، اظهار کرد: البته در مرحله های پیشرفته، زردی و آب آوردن شکم هم ایجاد می شود. برای شناسایی زود‌تر سرطان کبد، انجام آزمایش خونی آلفافتوپروتئین (aFP) به شکل روده ‌ای بر اساس نظر پزشک و سونوگرافی شکم ضرورت دارد.

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از به وجود آمدن این نوع سرطان باید به چند نکته توجه کنیم:

-عدم استعمال دخانیات؛ زیرا استعمال دخانیات یکی از عوامل مساعدکننده ایجاد سرطان می باشد.

-عدم استفاده از مشروبات الکلی: استفاده از مشروبات الکلی خطر پیدایش سرطان کبد را افزایش می دهد.

-از خوردن بادام زمینی و پسته انبار شده که امکان آلودگی با آفلاتوکسین در آن ها می باشد، پرهیز کنید.

-از بین بردن ویروس و کم کردن شدت ضایعات کبدی می ‌تواند از ایجاد سرطان پیشگیری کند.

رییس شبکه هپاتیت کشور در خصوص نحوه درمان سرطان کبد هم اظهار کرد: هم اکنون درمان این سرطان از جمله برداشتن تومور به شیوه جراحی، شیمی درمانی از طریق شریان کبدی به همراه آمبولیزاسیون و یا انجام پیوند کبد می باشد و لازمه آن شناسایی سرطان کبد در مراحل اولیه بیماری می باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *