#


روند سریع رشد سرطان در ایران

رشد سرطان در ایران
10 می 2017 بدون نظر 613 بازدید

روند سریع رشد سرطان در ایران

روند سریع رشد سرطان در ایران

به گزارش از من بپرس، ایرج خسرونیا رئیس «جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران» ضمن انتقاد نسبت به مغفول ماندن بحث سلامت در مناظره‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری به رشد تند ابتلاء به سرطان در کشورخبر داد.

عامل ۲۰ درصد مرگ‌ها سرطان است

خسرو‌نیا گفت: یکی از مشکلات جدی در کشور ما که در حال گسترش است «سرطان» است و از عوامل مهم مرگ و میر در کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بحث انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و همچنین انتخابات پیش روی نظام پزشکی برای جامعه پزشکی و سلامت کشور اهمیت زیادی دارد، زیرا با انتخاب صحیح ۴ سال از سرنوشت این جامعه تعیین خواهد شد.

تریاکی‌ها بیشتر در معرض سرطانند

خسرونیا اظهار کرد: آمارها می‌گوید احتمال سرطان در افرادی که تریاک استفاده می‌کنند بیشتر است، این افراد به علت استفاده از این ماده مخدر به احتمال زیاد از درد سرطان خود آگاه نمی‌شوند. معتادان به تریاک معمولا با درد شکم به پزشک مراجعه می‌کنند و علت آن مسمومیت فرد با سرب است.

مراجعه دیر به پزشک؛ احتمال فوت بیشتر

وی بیان کرد: آمار ابتلاء به سرطان نسبت به ۱۰ سال پیش به شدت افزایش پیدا کرده است به طوری که در جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۸۰ نفر و در ایران ۱۳۵ نفر احتمال ابتلاء به سرطان دارند. بر اساس این آمارها آمار جهانی فوت بیماران سرطانی ۳۰ درصد است اما متأسفانه باید بگوییم در کشور ما به علت مراجعه دیرهنگام به پزشک ۹۰ درصد این افراد فوت می‌کنند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: بر اساس این آمارها، در دنیا به علت اجبار سازمان‌های بیمه‌گر افراد هر ۶ ماه یکبار باید آزمایش‌های مربوط به بیماری سرطان را انجام دهند. این نکته در حالی است که در کشور ما این اتفاق متأسفانه رخ نمی‌دهد. در ایران سالانه ۹۰ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند. آمار افرادی مبتلا به سرطان بالای ۶۰ سال در ایران ۸ و ۶ دهم درصد و در کشورهای دیگر ۱۱ تا ۱۵ درصد است.

خسرونیا تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۷ میلیون نفر در دنیا مبتلا به سرطان می‌شوند. سرطان سینه، ریه و معده شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان کشور است و در مردان کشور سرطان معده است. تحقیقات انجام شده همچنین نشان می‌دهد  ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان، ۴۰ درصدشان قابل پیشگیری و تنها ۲۰ درصد عامل مرگ هستند.

این متخصص در ادامه گفت: رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان موجب سرطان در قسمت‌های گوارش می‌شود. مصرف سیگار که در بین نوجوانان دبیرستانی به شدت شایع شده‌است می‌تواند زمینه‌ساز سرطان در ۱۰ سال بعد باشد.

وی در پایان عنوان کرد: یکی از علل ایجاد بیماری سرطان می‌تواند هر گونه ماده افزودنی باشد که به مواد خوراکی و نوشیدنی افزوده می‌شود. بر اساس آمارهای مراکز بهداشتی و درمانی کشور، در سال ۲۰۱۵ میلادی  آمار مرگ و میر در ایران ۳۰۰ هزار و ۳۸۵ نفر بوده است، از این میزان ۱۲ و ۸ دهم درصد بیماران سرطانی بوده‌اند. بر این اساس باید توجه بیشتری برای سرمایه‌گذاری برای بیماری‌های سرطانی انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *