#


میوه کاج و خواص آن برای سلامتی

میوه کاج
18 نوامبر 2018 بدون نظر 5279 بازدید

میوه کاج و خواص آن برای سلامتی

میوه کاج چه خواصی دارد؟

میوه کاج خواص بسیار زیادی دارد. درخت کاج چند اسم دارد که شامل سیاه صنوبر راتیناج، سرو و کاج نوئل می باشد. صمغ درخت کاج را راتیناج می نامند. معمولا این صمغ شفاف، نیمه مایع و لزج بوده که رنگ آن زرد مایل به سبز یا قرمز عقیقی می باشد.

ظاهر میوه کاج، شبیه به کله قند کوچک چوبی خشک و پولکی بوده و رنگ آن قهوه ‌ای می باشد. دانه ‌های میوه کاج بین پولک ‌ها قرار دارند و این مسئله باعث شده است تا کاج یکی از اعضای خانواده بازدانگان به شمار برود.

مزه صمغ درخت کاج تلخ و بوی آن هم تند و نافذ است و در صورتی که آن را بخورید دهان بوی بنفشه خواهد گرفت. میوه کاج مخروطی و مانند قلب گوسفند است و بعد از رسیدن فلس های آن خشک و از هم باز می شود.

در قسمت وسط آن بادام کوچکی قرار گرفته که بعد از شکستن، مغز آن خورده می شود. میوه کاج هم مثل گردو دارای کالری خیلی بالایی است، بنابراین در مصرف آن باید اعتدال را رعایت نمود.

خواص درمانی

طبیعت صمغ درختان کاج سرد و خشک بوده و برای برطرف کردن چرک سینه و جذب ترشحات بینی به کار برده می شود، به همین خاطر باید صمغ میوه کاج (راتیناج) را مکید.

اسانس راتیناج برای برطرف نمودن درد سیاتیک و درد های دیگر مربوط به عصب فایده دارد. برطرف کردن درد عضلات بین دنده ای و برطرف کردن درد روماتیسم عضلانی از سایر خواص کاج می باشد، برای این کار می بایست از حمام بخار راتیناج استفاده نمود.

جهت درمان جراحت و زخم، درمان کرم های روده ای، زخم روده و معده و پیشگیری از خروج بیش از حد اسپرم می توان از فواید میوه کاج استفاده کرد. پماد راتیناج برای برطرف نمودن گل مژه خیلی مفید است. میوه کاج در جلوگیری و درمان درد های مفاصل، سنگ کیسه صفرا، پوکی استخوان، بواسیر و درمان پروستات هم تأثیر زیادی دارد.

عصاره میوه درخت کاج در جلوگیری از به وجود آمدن سنگ های کلیه و برطرف نمودن آن مفید است. دانه کاج که در میوه مخروطی آن قرار دارد، منبع سرشار از پروتئین است و اسید های آمینه موجود در آن، این دانه را به یک منبع غذایی فوق العاده تبدیل نموده است. علاوه بر این منیزیم زیاد در درون دانه کاج، کمک خیلی خوبی به کاهش خستگی، تنش و گرفتگی عضلات خواهد کرد.

دانه درخت کاج دارای مقدار زیادی «اسید پینولئیک» بوده که با تحریک هورمون ها می تواند اشتها را کم کند. از دیگر خواص میوه کاج ، کنترل کردن کلسترول خون است.

درمان پروستات

میوه کاج هم مانند اسپند از ابتلا به بیماری پروستات جلوگیری و در صورت وجود، باعث درمان آن می شود. چنانچه به طور مستمر آن را استفاده کنید به تدریج بزرگی پروستات و تکرر ادرار هم درمان خواهد شد.

خاصیت ضد پیری میوه کاج

از جمله دیگر خاصیت های میوه کاج و فواید تخم کتان وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این ترکیبات دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد پیری می باشد و از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول های بدن و در نهایت سرطان یا پیر شدن آن ها پیشگیری می کند.

عوارض جانبی میوه کاج

زیاده روی در مصرف راتیناج باعث به وجود آمدن سنگ مثانه می شود و همین طور میوه کاج موجب تضعیف نیروی جنسی می شود. زمانی که میوه کاج رسید، دانه ها چیده خواهد شد و به مدت بیست روز در زیر نور آفتاب قرار داده می شود تا خشک شود.

دانه های کاج در بین فلس های خشک شده دیده می شود که با شکستن آن ها می توان از مغز آن ها استفاده نمود. این مغز دارای کالری زیادی است و برای استفاده بیشتر از خواص میوه کاج بهتر است اعتدال را در مصرف آن رعایت نمایید.

دانه ها دارای خاصیت زیاد و موادی مانند زینک، کربوهیدرات، فسفر، فیبر، تیامین یا ویتامین B۱، نیاسین یا ویتامین B۳، ویتامین B۱۲ و ویتامین E است.

خوردن میوه کاج موجب کم شدن اشتها می شود. بر پایه تحقیقات صورت گرفته دو ترکیب مهم موجود در این دانه موجب احساس سیری و مانع از بالا رفتن وزن می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *