#


برنامه دولت برای افزایش فعالیت بدنی مردم

10 می 2017 بدون نظر 989 بازدید

برنامه دولت برای افزایش فعالیت بدنی مردم

برنامه دولت برای افزایش فعالیت بدنی مردم

به گزارش از من بپرس، محمد مرادی، مسئول «برنامه فعالیت بدنی وزارت بهداشت»، از شروع برنامه برای افزایش فعالیت‌های بدنی برای برای کارمندان، کارگران و دانش‌آموزان خبر داد.

مرادی پیرامون برنامه تدوین شده توسط وزارت بهداشت جهت افزایش تحرک بدنی گفت: این برنامه ملی است و به گونه‌ای طراحی شده است که برای هر کدام از بخش‌های جامعه نوع و میزان فعالیت مشخص و طراحی شده است. این طرح در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شده است. از سوی دفتر رئیس جمهوری اعلام شد برای عملیاتی کردن این برنامه باید در قالب خلاصه‌تری آماده شود. در نهایت تلاش شده است برنامه بصورت مجزا برای بخش‌های مختف و نهادها پیش برود. پیش از سال ۹۶ بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش و جوانان تفاهم‌نامه‌ای امضاء شد که بر اساس آن وظایف و اهداف مشترک و اصلی هر نهادی مشخص شد.

اصفهان پیشتاز اجرای طرح

مسئول «برنامه فعالیت بدنی وزارت بهداشت»افزود: در این طرح ابتدا میزان فعالیت‌های بدنی افراد و حد مطلوب آن ارزیابی می‌شود و بر طبق آن برنامه مناسب مختص فرد طراحی می شود. استان اصفهان برای اجرای این طرح در آموزش و پروش به عنوان پایلوت انتخاب شده است. در همین راستا در مدارس این استان برنامه‌های انعطاف‌پذیری، استقامت عروقی، قلبی و عضلانی در زمان کلاس، قبل و بعد از کلاس انجام می‌شود. در آینده نزدیک این برنامه در کل کشور اجرا می شود.

ارزیابی طرح در بخش‌های صنعتی

وی  بیان داشت: برای عملیاتی کردن این برنامه در محیط‌های کاری- صنعتی تلاش می‌شود در پتروشیمی‌های شهر عسلویه و ماهشهر اجرای این طرح ارزیابی شود. خود شهردای تهران نیز بصورت مجزا یک سری از برنامه‌های این‌چنینی را دارد. تلاش ما بر این است که برنامه‌های وزارت بهداشت و شهرداری با همدیگر در یک راستا هماهنگ شود.

مرادی اظهار داشت: در برنامه خاصِ کارکنان دولت و کارگران علاوه بر فعالیت‌های بدنی، برنامه‌هایی برای پیشگیری از چاقی افراد و ترک سیگار در نظر گرفته‌ایم. همچنین تلاش داریم برای مردم عادی نیز در قالب کمپین‌هایی این طرح را عملیاتی کنیم. البته سعی می‌کنیم برای مردم تحت این عنوان، کمپین‌هایی در این زمینه اجرا کنیم. از آن جایی که ۱۳ میلیون دانشجو و دانش‌آموز در کشور وجود دارد باید این گروه را در کنار کارکنان دولت سازماندهی کنیم.

وی همچنین بیان کرد: بر اساس طرح ما، ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط معیار ما است. فعالیت بدنی و تحرک همراه با ضربان قلب و تنفس بیشتر می‌شود و تا جایی که فرد بتواند همزمان با دیگران نیز صحبت کند ادامه می‌یابد. نکته بسیار جالب اینکه استرالیایی‌ها با گنجاندن نیم ساعت فعالیت بدنی در روز برای همه مردم، توانستند حدود ۳۰ میلیارد دلار هزینه‌های درمانی مردم را کاهش بدهند. این نوع فعالیت درواقع دارویی است اگر در بین مردم فراگیر شود می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای جامعه داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *