#


قند چه تاثیری بر روی دندان می گذارد

28 دسامبر 2017 بدون نظر 1035 بازدید

قند چه تاثیری بر روی دندان می گذارد

قند چه تاثیری بر روی دندان می گذارد

احتمالا می دانید که یکی از شایع ترین بیماری هایی که در بین افراد وجود دارد سرماخوردگی می باشد. ولی طبق بررسی هایی که انجام شده است نشان داده که شایع ترین بیماری در سراسر جهان پوسیدگی دندان می باشد.

به گزارش ازمن بپرس، ممکن است که با خود بگویید که دندان ها هم مانند سایر اندام ها به مرور زمان دچار آسیب هایی خواهند شد و  از این اتفاق نمی توان فرار کرد. دهان مانند اندام های دیگری که در بدن وجود دارد می تواند در طول زندگی سالم بماند. بیماری های دهان و یا محصول بی سوادی در مورد سلامت یا نتیجه ناآگاهی از نیازهای زندگی سالم می باشد و با شیوه زندگی، مخصوصا نوع تغذیه افراد ارتباط مستقیمی دارد. تجربیات موفقی که در برخی از جوامع که پیشرفته اند نشان می دهد که بیماری های دهان و مخصوصا دندان اگر در بین تمام جامعه ها هم قابل پیشگیری نباشد در میان اقشاری که دارای سواد سلامت به میزان کافی می باشند مطمئنا قابل پیشگیری می باشد.

نتایج علمی که به دست آمده نشان می دهد که دولت های به جای اینکه برای بیماری های شایع دهان در کشور هزینه های سنگینی را صرف کنند که این مسئله در کشورهای ثروتمند نیز امکان ندارد می توانند بودجه عمومی سلامت را برای آموزش  سلامت و افزایش سواد سلامت در کشور صرف کنند. جوامعی که از این الگو پیروی می کنند دارای بالاترین سطح سلامت دهان می باشند.

نگذارید دندان تان بپوسد

بهترین روشی که می توانید با انجام آن از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید، کاهش استفاده از میزان و دفعات مواد قندی و با مواد غذایی دارای شکر می باشد. از لحاظ سلامت دهان، زنجیره غذایی سالم دارایی میزان کمی از مواد قندی تصفیه شده (شکر) و استفاده از مواد قندی در تعداد دفعات محدود و زمان های مناسب (به طور فرض قبل از وعده های غذایی روزانه) دارای اهمیت بالایی می باشد.

دندان عصب کشی شده را دریابید

با اشاره به اینکه ممکن است که دندان های پرشده و عصب کشی شده نسبت به دندان های سالم مجددا دچار فساد شوند، کسانی که تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفته اند باید این را بدانند که نسبت به سایر افراد باید بیشتر به بهداشت و سلامت دندان شان توجه کنند و نسبت به افراد سالم دیگر بیشتر به تغذیه خود توجه کنند.

قند با دندان چه می کند؟

شیوه کار پوسیدگی به این شکل شروع می شود که میکروب هایی که در فضای دهان وجود دارد مواد قندی که در دسترس هستند را هضم می کنند و به اسید تبدیل می کنند و پس از آن نسبت به مقدار اسیدی شدن فضای دندان ها، بافت سخت مینای دندان را تحت تاثیر اسید حل شده قرار می دهد و به همین دلیل منفذی به عاج دندان باز می شود.

 عاج دندان به خاطر اینکه مقاومتی در برابر اسید ندارد باعث می شود که حفره ای به صورت غار و زیر لایه مینا در داخل عاج صورت می گیرد که محل خوبی برای جمع شدن میکروب ها می باشد. به همین دلیل پوسیدگی دندان بیشتر می شود و تا عروق و اعصاب قسمت مغزی دندان کشیده می شود و آن را هم درگیر می کند.

در این هنگام است که بر عکس برخی از بافت ها بدن، بافت دندان را نمی توان بازسازی کرد و باقی عمر را معلول خواهد ماند. البته با استفاده از علم و هنر دندانپزشکی می توان این معلولیت ها را تقریبا التیام بخشید، ولی هیچ موقع سلامت اولیه خود را به دست نمی آورد. هر چقدر ترمیم دندان وسیع تر باشد، ممکن است که پوسیدگی دوباره دندان افزایش یابد.

درست مسواک بزنید

برای درست مسواک زدن دندان ها شیوه های مختلفی را معرفی کرده اند. عملی ترین شیوه ای که تمام افراد می توانند انجام دهند روش ساده حرکت دادن مسواک در سطح های جانبی از قسمت لثه به طرف سطح جونده و در سطح جونده در امتداد شیار دندان می باشد. اگر مسواک بزنید باعث خوشوتر شدن و طراوت دهان تان می شود و وجه اجتماعی فرد را بهبود می بخشد. رشته های تاری که بر روی مسواک وجود دارد به طو معمول نمی تواند سطوح بین داندان ها را تمیز کند و شما می توانید برای تمیز کردن بین دندان های تان از نخ دندان استفاده کنید. این را به یاد داشته باشید که استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت دائم ضروری می باشد، ولی به تنهایی و بدون توجه به تغذیه سالم کافی نمی باشد.

کودکان باید سواد سلامت دندان داشته باشند

بهترین زمان و روش مناسبی که برای آموزش دادن به کودکان مفید است انجام صحیح این کار توسط پدر و مادر نسبت به سلامت دهان و دندان در حضور اطفال می باشد. بهترین الگویی که می توان برای آموزش کودکان داشت این است که از مصرف غذاهای مضر پرهیز کنید و این مواد را از سبد و سفره غذایی خانواده تان از زمان تولد و حتی پیش از تولد کودکان حذف کنید و همچنین در حضور کودکان تان اصول بهداشت دندان ها را رعایت کنید. کودکان از زمانی که کوچک هستند باید این اعتماد به نفس در آن ها ایجاد شود که از شیرینی و مواد قندی که دیگران می خواهند به آن ها بدهند به صورت مودبانه از قبول کردن آن ها خودداری کنند.

مراقبت از سلامت دهان و دندان باید قبل از بارداری به عنوان قسمتی از آموزش های لازم برای مراقبت عمومی از کودکان آموزش داده شود. نوزادانی که در دوره ی شیرخوارگی به سر می برند را باید بعد از هر وعده شیر خوردن دهان نوزاد را مخصوصا بعد از در آمدن دندان هایش با استفاده از یک گاز نرم آن ها را تمیز کنید. با انجام این کار علاوه بر این که دندان و دهان نوزاد تمیز می شود باعث می شود که لزوم بهداشت دهان به صورت نا خودآگاه در وجود کودک نفوذ کند و سلامت دهان او را برای تمام زندگی اش تضمین کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *