#


فواید تخم بلدرچین

26 فوریه 2019 بدون نظر 2340 بازدید

فواید تخم بلدرچین

فواید شگفت انگیز تخم بلدرچین

فواید تخم بلدرچین درمقایسه با فواید تخم مرغ بسیار بالاتر می باشد. تخم بلدرچین تشکیل شده از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. از تخم بلدرچین به عنوان بمب ویتامین یاد می شود.

با پیشرفت دانش انسان در زمینه مواد غذایی و آگاهی ها او در این زمینه بعضی از مواد غذایی قدیمی جای خود را با مواد غذایی جدید دیگری عوض کرده اند از جمله ان ها تخم بلدرچین است که در ادامه به بررسی ان ها می پردازیم.

فواید تخم بلدرچین

تمامی نژادهای بلدرچین ،شکل تخم ان ها تقریبا یکسان است . از لحاظ اندازه و بزرگی نیز از تخم بقیه پرنده ها مانند اردک، غاز و مرغ خیلی کوچک تر می باشد. تخم بلدرچین فواید زیادی دارد که در این جا به بررسی چند تا از ان می پردازیم:

۱-متعادل کردن کلسترول

از مهم ترین فایده های تخم بلدرچین در تعادل نگه داشتن کلسترول است . د رتخم بلدرچین اسیدهای چربی وجود دارد که می تواند  کلسترول LDL یا لیپوپروتئین کم چگالی که همان کلسترول بد است را پایین اورد و کلسترول HDL یا لیپوپروتئین پرچگالی یا همان کلسترول خوب را بالا می برد.

اسیدهای چرب ترانس در تخم بلدرچین کم هستند که به این معنا است که کلسترول پایین تری  نسبت به تخم های دیگر از جمله تخم مرغ است.

۲-بهبود بینایی

ویتامین A موجود در تخم بلدرچین برای سلامت و بیماری های چشمی مفید است. اگر به صورت منظم به مصرف تخم بلدرچین بپردازید برای سلامت چشم بسیار مفید خواهد بود.تخم بلدرچین هم چنین می تواند از بیماری آّب مروارید جلوگیری کند.

۳-کاهش فشارخون

پتاسیم از جمله مواد معدنی است که در تخم بلدرچین وجود دارد. پتاسیم باعث کاهش قندخون می شود و هم چنین این ماده معدنی به عنوان گشادکننده ی عروق، کاهش آسیب و استرس بر روی رگ های خونی نیز موثر است . مقدار پتاسیم موجود در تخم بلدرچین بسیار بالاتر از تخم مرغ های معمولی می باشد.

۴-تحریک رشد

از دیگر فواید تخم بلدرچین، وجود پروتئین ها در ان هستند.پروتئین بخش مهمی از فرایندهای بدن را تشکیل می دهد. پروتئین قابلیت تجزیه به اجزای تشکیل دهنده را داشته  و می تواند برای ساخت سلول ها، عضلات، استخوان، بافت ها و رگ های خونی جدید مورد استفاده قرار گیرد و به رشد، و سلامت بدن کمک می کند.

۵-تسکین آلرژی

به خاطر وجود پروتئین اووموکوئید در تخم بلدرچین به عنوان یک آنتی آلرژیک عمل کرده و  افرادی که دچار  التهاب، احتقان بینی یا سایر علائم آلرژی هستند می توانند از این تخم ها استفاده  کنند.

۶-افزایش متابولیسم

ویتامین B موجود در تخم بلدرچین قابلیت افزایش فعالیت متابولیکی در بدن را دارد . که این عملکردها از فعالیت های هورمونی و آنزیمی به وجود آمده است. این ویژگی باعث می شود تا عملکرد و فعالیت های بدن بهبود پیدا کند.

۷-پاکسازی بدن

در بررسی ها و مطالعات انجام شده مشخص گردیده که تخم بلدرچین می تواندسم های بدن را از خون حذف کند و باعث کاهش اندازه سنگ مثانه و سنگ کلیه شود. سم زدایی از بدن برای سلامت بدن بسیار مفید است.

۸-پیشگیری از بیماری های مزمن

تخم بلدرچین از بعضی از بیماری های مزمن پیشگیری می کند . تخم بلدرچین دارای سطوح خوبی از ویتامین A و D  است که قابلیت از بین بردن  رادیکال های آزاد را دارد .به این ترتیب باعث سلامت بدن می شود زیرا رادیکال های ازاد می توانند باعث بیماری های مزمن شود.

۹-افزایش سطح انرژی

وجود مواد معدنی و ریز مغذی هایی که در تخم بلدرچین وجود دارد و  تأمین ۶ گرم پروتئین در هر واحد، موجب شده از آن منبع خوبی برای داشتن روحیه و انرژی صبحگاهی نام برده شود.

پروتئین لازم در تخم بلدرچین برای افرادی که نیاز به کافئین زیادی برای تامین انرژی بدن دارند مفید است.

فواید تخم بلدرچین برای کودکان

تخم بلدرچین از ویتامین های B12، B6، B2، B1، آهن، منیزیم، ویتامین A، ویتامینD، روی، مس، فسفر تشکیل شده است .کودکانی که کبود اهن و یا ویتامین D دارند توصیه می شود تا از تخم بلدرچین استفاده کنند.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از نظر سالمونلا(باکتری گرم منفی می باشد که در جوجه ها و تخم مرغ ها وجود دارد و یکی از شایع ترین مسمومیت های غذایی می باشد) ایمنی بیشتری دارد و تخم بلدرچین به همبن خاطر در برابر سالمونلا ایمنی دارد زیرا دمای بلدرچین یک درجه بالاتر از حرارت بدن مرغ است و در این درجه یالمونلا نمی تواند زنده بماند.

تخم بلدرچین

هشدارها و عوارض احتمالی تخم بلدرچین

تخم بلدرچین جزو خوراک های روزمره ما نیست و به همین خاطر درصورت مصرف ان ممکن است باعث فشار به کبد و کلیه هاشود .

کلسترول موجود در تخم بلدرچین درمقایسه با تخم مرغ کم تر است اما از آنج ایکه ابعاد تخم بلدرچین خیلی کوچکتر از تخم مرغ است و افراد باید تعداد زیادی از آن را مصرف کنند تقریباً کلسترول ۳ تا ۴ عدد تخم بلادرچین با کلسترول ۱ عدد تخم مرغ یکسان است و در این زمینه تفاوتی ندارند.

مصرف تخم بلدرچین را نمی توان جایگزین مصرف تخم مرغ کرد زیرا ویتامین ها و مواد معدنی این دو با هم متفاوت است و با مصرف تخم بلدرچین مسلما همان مواد مغذی تخم مرغ به بدن منتقل نخواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *