#


علل خشکی و سردی گردن و راه های خانگی درمان ان

4 فوریه 2019 بدون نظر 1585 بازدید

علل خشکی و سردی گردن و راه های خانگی درمان ان

استفاده بیش از حد و یا صدمه زدن به گردن سبب خشکی گردن و درد  در این قسمت می شود. گردن از ماهیچه ها، رباطف تاندون و استخوان ها تشکیل شده است که اینها با همدیگر  از سرحمایت می کند و سبب می‌شوند تا فرد به تمامی جهات به راحتی حرکت کند.

استفاده بیش از حد و یا صدمه زدن به گردن سبب خشکی آن و درد در این قسمت می شود. گردن از ماهیچه ها، رباط، تاندون و استخوان ها تشکیل شده است که اینها با همدیگر  از سرحمایت می کند و سبب می‌شوند تا فرد به تمامی جهات به راحتی حرکت کند.

زمانی که یکی از عضلات دچار تنش یا فشار گردد خشکی گردن به وجود می آید. همچنین با صدمه رسیدن به یک یا چند مهره گردن  این عارضه  ایجاد میشود.  در اغلب اوقات گرفتگی گردن به علت یک صدمه یا جراحت کوچک اتفاق می افتد .اغلب اوقات میتوان در خانه خشکی گردن را بهبود داد در مواردی نادر هم ممکن است این خشکی گردن علامت یک بیماری جدی باشد.

خشکی و سردی گردن

 علت های خشکی گردن

شایعترین علل خشکی گردن عبارتند از:

رگ به رگ شدن جزئی و کشیدگی:صدمه یا رگ به رگ شدن یا خشکی گردن به دلایل احتمالی زیر است:

  • انجام یک حرکت ورزشی نادرست
  • افتادن
  • بد خوابیدن
  • ابتلا به تنش عضلانی به علت اضطراب
  • نشستن یا خم شدن بر روی میز کار به مدت طولانی
  • به سمت پایین به مدت طولانی نگاه کردن از نگاه کردن به صفحه موبایل

ویپلاش  کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن :معمولاً بسیاری از افراد از زمانی که دچار سانحه و تصادف می شوند بر آنها عارضه ی کشیدگی گردن ایجاد میشود. به علت صدمات شدید به گردن  این صدمات باعث میشوند تا کشیدگی و رگ به رگ شدگی شدید در گردن ایجاد شود.

ویپلاش صدمه به استخوانها ،رباطها ،عضلات و اعصاب گردن یا همه آنها است که این خود موجب سفتی گردن و درد میشود.

سایر علائم  ویپلاش عبارتند از:

  • سرگیجه
  • درد شانه یا کمر
  • سردرد
  • کاهش حافظه یا مشکل در تمرکز
  • احساس تیرکشیدن یا سوزش در ناحیه گردن

آرتروز:آرتروز گردن می تواند از دلایلی باشد که منجر به درد و سفتی گردن شود، که موقع دراز کشیدن این درد تسکین می یابد. ممکن است درد به هنگام ماندن در یک وضعیت خاص به مدت طولانی مانند نشستن جلوی رایانه و یا رانندگی بدتر شود.

علائم دیگر آرتروز گردنی عبارتند از:

  • بی حسی در بازوها یا دستها
  • سردرد
  • مشکل در قدم زدن و مشکل در حفظ تعادل
  • ضعف در بازوها یا ساق پا

آرتروز گردن ای توسط پزشکان با کمک تست های خاصی مانند عکس رادیولوژی آزمایش خون و ام ار ای انجام می گردد

مننژیت :گاهی  اوقات سفتی گردن ممکن است نشانه عارضه مننژیت باشد که یک مورد جدی به حساب میرود. مننژیت التهابی است که روی مغز و ستون مهره ها را می پوشاند برای ابتلا به مننژیت ویروس ها باکتری ها و قارچ ها نقش اصلی دارند. مننژیت باکتریایی و قارچی ممکن است کشنده باشند اما مننژیت ویروسی خود به خود خوب میشود.

علائم مننژیت عبارتند از:

  • تهوع
  • عدم توانایی بلند شدن از خواب
  • حساسیت به نور
  • استفراغ
  • تحریک پذیری و گیجی
  • در صورتی که فردی هر یک از علائم بالا را داشته باشد باید سریعاً به اورژانس و مراقبتهای پزشکی مراجعه نماید.

درمان خشکی گردن

برای درمان خشکی گردن ابتدا باید علت آن را بدانیم اگر سفتی گردن جزئی است می توانید از درمان های خانگی که برایتان معرفی می کنیم برای بهبود درد کمر استفاده نمایید .

استفاده از یخ :کمپرس سرد و یا استفاده از یخ می تواند تورم پس از کشش جزئی و یا التهاب گردن را رفع کند. از آنجایی که یخ دارای اثر بی حس کنندگی است سبب میگردد تا درد به طور موقت تسکین پیدا کند، این درمان معمولاً موثرترین روش در .ساعت ابتدایی آسیب‌دیدگی است یعنی زمانی که بیشترین تورم را گردن دارد.

زمانی که می‌خواهید از یخ برای تسکین درد تان استفاده کنید بهتر است است پک یا کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده همراه با حوله استفاده کنید تا از یخ زدگی بافت جلوگیری شود. مدت زمان استفاده از یخ به این صورت است که آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل قرار بدهید و سپس دوباره بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه این کار را تکرار کنید.

استفاده از گرما: برخی افراد از گرما به جای استفاده از سرما یخ برای تسکین کشیدگی عضلات خود استفاده می کنند .استفاده از حمام گرم یا پد گرمایی می تواند تنش عضلات را کاسته و آنها را تسکین دهد.

داروهای مسکن: اگر با درمان‌های خانگی گرما و یا سرما نتوانید درد خشکی گردن خود را تسکین دهید، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌تواند به شما کمک کند. در میان این داروها ناپروکسن و ایبوپروفن می‌توانند تورم را کاهش داده و درد را رفع کنند.

کشش: یکی از حرکات که در یوگا و ایروبیک هم انجام میشود به جلو و عقب بردن شانه ها است. کشش عضلات گردن به صورت حرکت آرام سر و نرم از سمتی به سمت دیگر باعث کم شدن التهاب آن میشود اما اگر این کشش نیز باعث درد می شود انجام آن را متوقف کنید.

بررسی وضعیت خواب :زمانی که دارای تشک بسیار نرمی باشید باعث می گردد تا به اندازه کافی از گردن محافظت نکند و همین علت سبب درد در گردن شود. بالشتی که نرمی و یا اندازه مناسبی ندارد هم می تواند باعث خشکی گردن شود. به هنگام خواب باید گردن سر و کمر در یک راستا قرار بگیرند. کسانی که به کمر می خوابند باید از بالش های صافی استفاده کنند تا از گردن و سر بدون بردن آن به سمت رو به جلو محافظت نمایند.

توجه به وضعیت بدن : خم شدن باعث می‌گردد تا به عضلات گردن به تدریج فشار وارد شود که این خود موجب گرفتگی و درد در گردن می‌شود، باید در طول روز بر یک خط مانند شانه کمر و گردن تمرکز کنید. شما می توانید با استفاده از یک آلارم که روی موبایل یا رایانه نصب میکنید به خود در زمان هایی هشدار بدهید.

مراجعه به دندانپزشک :سفتی پیشرونده در گردن اگر با سردرد و یا درد فک  به همراه باشد مخصوصاً هنگام بیدار شدن از خواب می تواند علامت دندان قروچه شبانه باشد. با مراجعه به دندانپزشک او می تواند دندان ها را برای علائم ناشی از ساییدگی بررسی کند .بعضی از افراد برای این که دندان هایشان را از صدمه بیشتر حفاظت کنند قبل از خواب یک محافظ دندان استفاده می کند این کار معمولاً فشار روی عضلات فک و گردن را هم کاهش می دهد.

ماساژ:درمانگر ماساژ می‌تواند به خوبی درد ناشی از تنش عضلات را تسکین دهد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ در رابطه با ماساژ در گردن بر روی افراد مبتلا به آرتروز انجام شد نشان داد که ماساژ درد افراد مبتلا به آرتروز گردن را کاهش میدهد .علاوه بر این نتایج  در یک تحقیق بالینی انجام شده ،نشان داد که انجام یک ماساژ حرفه ای میتوانند با کم کردن استرس مستقیماً به رفع خشکی گردن کمک کند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *