#


علت بی حسی دست و پاها و درمانی برای آن

11 ژوئن 2019 بدون نظر 1583 بازدید

علت بی حسی دست و پاها و درمانی برای آن

بیشتر ما اغلب بی حس شدن دست و پاها را احساس کرده ایم . علت این موضوع آسیب رساندن و یا فشردگی در اعصاب بوده است . بی حسی دست و پاها در ابتدا با بی حسی وو ضعف در عضلات شروع می شود و بعدها در صورت ادامه دار شدن ممکن است به عدم کنترل اعصاب حرکتی بینجامد . در ابتدای بی حسی دست و پاها باید برای درمان این موضوع اقدام کر زیرا باعث عوارض بیش تری می شود .

این بیماری بسیار خطرناک است و می تواند باعث بیماری های عصبی بسیار زیادی شود . علت این بیماری ممکن است فیزیولوژی و یا آسیب شناسی باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم .

بی حسی دست و پاها

علت های بی حسی دست و پاها

۱-علت فیزیولوژیکی : زمانی که بدن در حالتی باشد که رگ های عصبی و خونی در آن ها مدت زمان بسیار  زیادی فشرده شوند خون به سختی جریان پیدا می کند . زمانی که این حالت اتفاق می افتد رگ های خونی اسید تولید می کنند و این درنهایت باعث بی حس شدن دست و پاها می شود . البته گاهی هم بعضی از داروها ممکن است این حالت را در افراد ایجاد کند.

۲-علت آسیب شناسی : بسیاری از افراد که دچار ضعف می شوند مانند زنان باردار و یا کودکانی که به سوتغذیه دچارند به دلیل کم بودن ویتامین های B1 و  B12 ، کلسیم ، پتاسیم و اسید فولیک دچار بی حسی در دست و پاها می شوند .  در بعضی از موارد نیز اختلالاتی متابولیکی مثال چاقی ، چربی خون و دیابت نیز باعث بی حسی می شوند.

سایر بیماری هایی که در دستگاه عصبی رخ می دهد مانند دیسک ، میگرن ، کم خونی و … نیز تاثیر بسیار زیادی را در بی حسی دست و پاها دارد .

کی در این باره به پزشک مراجعه کنیم ؟

در ابتدا باید علت ها بی حسی بررسی شود اگر این وضع برای همه نقطه های بدن باشد باید در ابتدا برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنیم . اگر بی حسی به همراه علت های دیگر مانند سردرد و سرگیجه باشد باید فورا به پزشک مراجعه شود .

درمان طبیعی

استفاده از کمپرس آب گرم

۱-در روش اول می توانید حوله ای را در آب گرم قرار دهید و بعد از چند دقیقه آب اضافی آن را بگیرید و بعد از آن حوله را به مدت زمان ده دقیقه روی مکانی قرار دهید که بی حس شده است . هم چنین می توانید در صورت بی حسی دست و پاها به صورت مستقیم از آب گرم استفاده کنید و به این طریق احساس بهتری را داشته باشید .

۲-مقداری برنج را داخل جورابی بریزید و در مدت زمان سه دقیقه آن را داخل ماکروویو قرار دهید . بعد این جوراب را در مکان موردنظر قرار دهید . این روش را به محض این که احساس بی حسی در دست و پاها داشتید انجام دهید و نتیجه بسیار خوبی را از آن خواهید گرفت .

ماساژ

۱-می توانید در این روش از روغن نارگیل استفاده کنید این کار را به آرامی انجام دهید زیرا باعث می شود تا گردش خون در اعضای بدن به راحتی اتفاق افتد. برای این که از روغن نارگیل نتیجه بهتری را دریافت کنید می توانید پس از حمام رفتن این کار را انجام دهید .

استفاده از روغن نارگیل باید به این صورت باشد که دو و یا سه قاشق از را به مدت ۵ و یا ۷ دقیقه روی قسمت بی حس شده ماساژ دهید این کار را دو هفته انجام دهید تا اثرات بی نظیر آن ها را مشاهده کنید .

۲—روغن زیتون : روغن زیتون باعث می شود تا عضلات و ماهیچه های آرام تر شوند و هم چنین گردش خون در بدن را بیش تر می کند . برای استفاده باید ابتدا مقداری از این روغن را به مدت دو دقیقه گرم کنید و آن را روی قسمت بی حس شده به مدت زمان۷ و یا ۸ دقیقه ماساژ دهید . این کار را دوبار قبل از خواب و بیداری انجام دهید .

۳-روغن خردل : این روغن از دانه های خردل به دست می آید و هم چنین برای پوست و مو خواص بسیار زیادی را دارد . این روغن برای بهتر شدن سیستم عصبی بدن بسیار تاثیر گذار است . ماساژ با این روغن را به مدت ده دقیقه انجام دهید. این کار را باید روزی سه الی چهار بار انجام دهید .

۴-روغن اسطخودوس : خاصیت این روغن باعث آرامش در سیستم عصبی می شود .از این روغن برای درمان سردرد و یا افسردگی نیز استفاده می شود . این روغن می تواند باعث تنظیم فشار خون شود و هم چنین گردش خون را نیز می تواند بسیار بهبود بخشد .

برای درمان بی حسی دست و پاها می توانید از ترکیب این روغن با سایر روغن ها نیز استفاده کنید . این روش درمان باید دو بار در هر روز تکرار شود .

ورزش کردن

۱-هر روز در خانه به مدت ۱۵ دقیقه ورزش های کششی را انجام دهید .

۲-ورزش های هوازی می تواند برای درمان بی حسی دست و پاها بسیار موثر باشد . این کار باید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صورت گیرد .

۳-از سایر ورزش هایی که می تواند باعث بیش تر شدن روند گردش خون و کم شدن بی حسی شود این است که هفته ای سه و یا چهار بار ورزش هایی مانند شنا و یا دوچرخه سواری را امتحان کنید .

استفاده از زردچوبه

زردچوبه دارای ماده ای به نام کورکومین است که می تواند در گردش خون تاثیر بسیار زیادی را داشته باشد .هم چنین زردچوبه باعث کم شدن التهاب در بدن و کم شدن درد می شود و برای درمان بی حسی نیز بسیار موثر است .برای استفاده از آن سه راه وجود دارد که عبارتند از :

۱-مقداری از زردچوبه را در شیر حل کنید و آن را روی شعله ای بسیار ملایم قرار دهید می توانید به این محلول مقداری هم عسل اضافه کنید و برای بهتر شدن گردش خون از آن استفاده کنید .

۲-می توانید زردجوبه را با مقداری آب مخلوط کرده و خمیر زردچوبه بسازید و با استفاده از آن نواحی بی حس بدن را ماساژ دهید .

۳-می توانید از مکمل های زردچوبه استفاده کنید . البته قبل از این که هر گونه از این موارد را مصرف کنید باید با پزشک در این باره مشورت کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *