#


عادت های عجیب که شما را از بقیه باهوش تر نشان می دهد

عادت های عجیب
16 ژانویه 2019 بدون نظر 1991 بازدید

عادت های عجیب که شما را از بقیه باهوش تر نشان می دهد

عادت های عجیب افراد باهوش

عادت های عجیب افراد باهوش را سعی داریم در این مقاله برای شما عنوان کنیم. اینکه بتوانیم هوش و خلاقیت کسی را بسنجیم کار سختی است اما علم این عادت های عجیب و غریب را با قدرت یادگیری حل مسئله و خلاقیت بیشتر مرتبط دانسته است، یعنی اگر شما همین عادت ها را داشته باشید پس فردی باهوش و خلاق هستید!

 میزتان شلوغ است

روانشناسان سالهاست که بر سر تعریف هوش با همدیگر اختلاف نظر دارند اما به طور کلی عقیده اکثریت آنان بر این است که هوش در توانایی یادگیری از تجربیات را درک و به کار بردن مفاهیم انتزاعی استفاده از دانش برای اداره و کنترل محیط و سازگاری با موقعیت های جدید است.

اغلب مردم بر این باور هستند که افراد باهوش همیشه منظم می باشند و هر چیزی را دقیقاً سر جای خودشان می‌گذارد اما در واقع اینطور نیست. طی آزمایشی که در دانشگاه مینسوتا انجام گرفت از عادت های عجیب افراد باهوش معلوم شد افرادی که دارای ریخت و پاش هستند و محیط اطرافشان نامنظم و نامرتب است دارای هوش و ایده های خلاقانه بیشتری هستند.

خلاقیت یکی از ویژگی های بارز افراد باهوش است و می تواند سبب شلوغی و بی نظمی در اطراف فرد شود. این بدان معنا است که به هم ریختگی و آشفتگی‌ها سبب خلاقیت نمی شود بلکه این خلاقیت و ابتکار است که ممکن است باعث ریخت و پاش شود. افراد خلاق معمولاً آنقدر روی مسئله ای تفکر و تمرکز دارند که تمیز و مرتب بودن اطراف پیش روی آنها رنگ می‌بازد و چندان مهم نیست.

 تا دیر وقت بیدار می مانید

در اغلب فیلم ها  افراد باهوش تا نیمه شب مشغول مطالعه و کار هستند و این الگو و ریشه در واقعیت دارد و این یکی از عادت های عجیب افراد باهوش است. طبق مطالعات علمی که روی افراد صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای آی کیو بالاتری هستند به طور معمول دیرتر به رختخواب می روند .

پژوهشگران عقیده دارند علت این ویژگی ریشه در تکامل ما دارد. بیدار ماندن در شب برای ذهن های کنجکاو دارای جذابیت است. امروزه تنوع ریتم ساعت درونی ما می تواند منعکس کننده این واقعیت نیز باشد یکی از دلایلی که افراد باهوش تا دیر وقت در شب ها بیدار هستند به دلیل این است که ریتم درونی شب بیداری شان به این علت است که دارای شخصیت درون گرایی هستند و دوست دارند بدون اینکه کسی مزاحمت ایجاد کند و یا حواس آنها را پرت کند شب ها فکر کنند و مسائل خود را حل و فصل نمایند.

 فحش می دهید

معمولا این باور وجود دارد افرادی که فحش و ناسزا می‌گویند کم سواد و کم هوش هستند، اما در واقعیت وقتی آدمها نمی توانند جواب مناسب را پیدا کند مجبور می شوند به واژه های عامیانه که شامل فحش می شود متوسل شوند و این یکی از عادت های عجیب افراد باهوش است.

طی مطالعه ای که توسط روانشناس و کارشناس معروف دکتر تیموتی جی و همکارانش انجام گرفت دریافتند  افرادی که دارای دامنه لغات زیادی هستند از کلمات عامیانه و فحش های بیشتری استفاده می کنند، به عبارت دیگر هرچه کلمات بیشتری در یک طبقه از لغات تجمع کرده باشید در طبقه دیگر لغات نیز کلمات بیشتری دارید.

چه شفاهی و چه نوشتاری. یکی از ویژگی های افراد باهوش داشتن مهارت زبانی است پس نباید تعجب کنید که آدم های باهوش فحش های بیشتری را بلد باشند حتی اگر بیشتر اوقات از آنها استفاده نکنند. دکتر جی می گوید این بخش از هوش هیجانی شما است که بدانید چه زمانی و چگونه از این کلمات استفاده کنید.

 به دوش آب سرد علاقه دارید

یکی از باورهایی که در میان مردم رواج دارد این است که رفتن  زیر دوش آب سرد یا شنا کردن در آب سرد باعث می‌شود بدن انرژی حیرت‌ انگیزی بگیرد. با اینکه اطلاعات علمی در این زمینه فراوان نیست اما مطالعه گران فنلاندی اعلام کردند، طبق تحقیقاتی که انجام داده اند سازگاری بدن با آب سرد با کاهش قابل توجه تنش خستگی و بهبود خلق و خو و حافظه مرتبط بوده است.

اینها عواملی هستند که می‌توانند خلاقیت و عملکرد مغز را بالا ببرند. می توان این چنین گفت که قدم بیرون گذاشتن از محدوده راحت و شهامت پذیرفتن چیزهایی که به آن عادت ندارید می تواند انگیزه خوبی برای باقیمانده روزتان به شما بدهد. شهامت به خرج دادن و بیرون آمدن از منطقه امن از خصوصیات افراد باهوش است.

 صدای جویدن آزارتان می دهد

آیا تا به حال کسی که در اتوبوس کنارتان نشسته و با صدای آدامس جویدن شما را عصبانی کرده است؟ یا از صدای بلند جویدن کسی که کنارتان شام می خورد اذیت شده اید؟ این احساس یک دلیل علمی دارد و آن هم این است که شما فردی بسیار باهوش هستید.

طبق مطالعاتی که انجام شده افرادی که در تست ادراک خلاقانه امتیاز بالایی نسبت به سایر افراد به دست آورده بودند قادر به فیلتر کردن اطلاعات حسی غیرمرتبط نبودند یعنی شما هم اطلاعات حسی را دریافت می کنید و قادر به فیلتر کردن اطلاعات نامطلوب نیستید. به این پدیده  Leaky sensory gating می گویند.

Leaky sensory gating به شما کمک می کند ایده هایی را که خارج از توجه و تمرکز شما هستند تفاوت کرده و منجر به ابتکار و خلاقیت در دنیای واقعی شود. به گفته محققان این ویژگی می‌تواند با علت شب زنده داری افراد باهوش نیز ارتباط مستقیم داشته باشد زیرا آنها دوست دارند بدون اینکه چیزی حواسشان را پرت کند کار و فکر کنند جالب است بدانید سایر پژوهش نشان دادند اگر خودتان آدامس بجوید سبب می گردد تا عملکرد اقلیت آن بهتر شود.

 بی هدف کاغذ خط خطی می کنید

یکی از عادت‌های افراد باهوش خط خطی کردن کاغذ است که نوعی ابراز تفکر است که می‌تواند بر حل مسئله و پردازش اطلاعات تأثیر گذارد. این نکته پشتوانه علمی دارد، مطالعه‌ای در بریتانیا روی افرادی  که کاغذ را خط خطی می کنند انجام گرفت که افراد باهوش می توانند ۲۹ درصد اطلاعات بیشتری را به خاطر بیاورند.

بی هدف خط خطی کردن کاغذ  برای حافظه بسیار مفید می باشد و مغز می تواند راهی بصری برای ابراز مفاهیم هیجانات از خود ارائه دهد در واقع خود فعل خط خطی کردن نیست که این خاصیت را دارد بلکه در واقع استراحت کوتاهی است برای بعد از کار و به نفع مغز عمل می کند.

 خودتان را نقد می کنید

افراد جامعه معمولاً بر این باور هستند که آدم های باهوش به علت این که دارای هوش بالایی هستند پس اعتماد به نفس خوبی هم دارند اما پژوهش نشان می‌دهد ممکن است افراد باهوش دارای اعتماد به نفس کمی باشند.

دانشمندان دریافتند افکار ناکارآمد نمی توانند بی کفایتی خودشان را تشخیص بدهند و این باعث می‌شود که خودشان را دست بالا ارزیابی کنند که به آن اثر دانینگ کروگر می گویند یعنی ((هر چه کمتر بدانید فکر می کنید که بیشتر می دانید)) و این در افراد غیر حرفه ای بیشتر دیده می شود و فکر می کنند که توانایی شان بیش از اندازه واقعی است.

افراد نالایق برای این که بی لیاقتی و کاستی های خود را تشخیص بدهند نیاز به نظر و آگاهی دارند که فاقد آن هستند اما افراد باهوش معمولاً توانایی های خود را دست کم می گیرند آنها خوب می دانند که چه چیزی را می داند و آگاهی شان در چه حدی است بنابراین به جای این که بیش از حد به خود بنا زن ترجیح میدن خود را به نقد و بررسی بکشند.

 خیال پردازی یکی از عادت های عجیب افراد باهوش

پژوهش‌های جدید برخلاف گذشته که تصور می‌کردند خیال پردازی تاثیر منفی بر عملکرد مغز می گذارد چنین بیان می کنند که خیال پردازی به مغز فرصت خلاقیت و مهارت حل مسئله را می دهد و این تئوری نیز وجود دارد که ذهن ما حتی وقتی که مستقیما به مسئله فکر نمی‌کنیم نیز روی آن کار می کند.

و به همین دلیل است که وقتی ذهنمان درگیر مسئله ای می شود که قادر به حل آن نیست بهتر است تمرکز خود را از روی آن برداریم و موقعیت آن را تغییر دهیم با این کار ذهن ما از راه‌های متفاوت دیگری به آن نگاه می کند به احتمال اینکه به راه حل برسد بسیار زیاد است یعنی خلاقیت ما بیشتر می گردد پس اگر خیال پردازی یکی از عادت‌های شما است به احتمال زیاد مهارت حل مسئله تان بسیار قوی است.

 با خودتان حرف می زنید

از عادت های عجیب افراد باهوش این است که با خودشان حرف می زنند در واقع نشان دهنده تفکر بیشتر، حافظه قوی تر و مهارت شناختی آن ها است نه اینکه دیوانه باشند.

در مطالعه ای از افراد خواستند چیزهایی را که می‌بینند به خاطر بسپارند. زمانی که آنها اسم اشیا را پیش خود با صدای بلند تکرار کرده بودند بهتر توانسته بودند دوباره آنها را یادآوری کنند زبان علاوه بر اینکه یک سیستم ارتباطی است می‌تواند درک ما را نیز تقویت کند.

 دوست دارید تنها باشید

 طی تحقیقاتی که انجام گرفته است از عادت های عجیب افراد فوق العاده باهوش، زمان هایی را که با دوستان و اطرافیان خود بودند چندان شاد و سرحال نبودند و این احساس ناراحتی ناشی از اختلاف تکاملی بین مغز ما و محیط اجتماعی ما است.

اجداد ما در دسته های کوچک به عنوان شکارچی زندگی می‌کردند و مدام در تماس با بقیه بودند و بودن در میان جمع برای تولید مثل و بقای شان بسیار ضروری بود اما امروزه دلیل زیادی برای این همه وابستگی و تعامل اجتماعی وجود ندارد. افرادی که دارای هوش بالایی هستند تمایل کمتری برای مقصد کردن با دیگران را دارند زیرا تمرکزشان بیشتر روی افکاری است که به آینده دور یا نزدیک مربوط می شود.

تنبل هستید

یکی دیگر از عادت های عجیب افراد باهوش تنبلی است. تحقیقی که در بین دو گروه متفکر و غیر متفکر انجام گرفت در پرسشنامه سوال هایی در مورد لذت بخش بودن تفکر پرسیده شد و سنجش اینکه چه کسی متفکر بوده و چه کسی اهل فکر نبوده است.

سپس محققان به مدت یک هفته فعالیت فیزیکی افراد مورد نظر را کنترل کردند و دریافتند افرادی که بیشتر اهل فکر بودن نسبت به گروه مقابل فعالیت بدنی کمی داشتند و علت این نتیجه آن است که افراد اهل تفکر از غرق شدن در تفکرات خود بیشتر راضی هستند اما افرادی که چندان اهل تفکر نیستند از نشستن و فکر کردن زود خسته می شوند و فعالیت های فکری را تجربه ای منفی می دانند.

هر روز مدیتیشن می کنید

مطالعات زیادی نشان دادند که مدیتیشن باعث  می شود هوش سیال تقویت گردد. هوش سیال هوشی است که توانایی شما برای خلاقتر بودن و خیال پردازی کردن را منجر می شود افرادی که مدیتیشن می کنند می توانند هوش خود را تا حدودی بالا ببرند. ضمنا این افزایش آی کیو تا یک سال بعد از مطالعه نیز ادامه داشت.

مدیتیشن ۲۰ دقیقه ای در روز می‌تواند حافظه تان را تقویت کند و علاوه بر آن از استرس روزانه تان نیز کم می کند. سعی کنید روزانه ۱۲ تا ۱۵ دقیقه مدیتیش  را انجام دهید تا به ذهنتان تقویت شود..

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *