#


چرا عادت به نمک خوردن را باید ترک کرد؟

8 می 2019 بدون نظر 1639 بازدید

چرا عادت به نمک خوردن را باید ترک کرد؟

نمک به تنهایی چاقی را به همراه ندارد، اما ضررهایش به مراتب بدتر از آن است، و خوردن غذاهایی که نمک زیادی دازند سلامتی را به خطر انداخته و حتی در طرح های از دست دادن وزن تداخل میکند.

منظور ما این نیست که بگوئیم : «نمک مقصر اصلی فربهی است، اما با بیان شماری از مضرات نمک، شما متوجه میشوید که اگر به نمک فقط بگویید (نه می توانید فواید بسیاری را بدست آورید بدون آنکه چیزی را از دست بدهید. دلیل کلاسیک قطع کردن نمک، جلوگیری از حالتی است که ایجاد ازدیاد فشار خون میکند و زندگی را تهدید میکند.

استاد دانشگاه ایالت میشیگان دکتر رادی برنارد میگوید که همه ما در برابر نمک حساس نیستیم و افزایش فشار خون را به همراه ندارد؛ اما افزایش روزافزون وزن خطر توسعه ازدیاد فشار خون را گسترش میدهد.

بهرحال بیشتر غذاهای کم نمک سالم و بیشتر شما را سلامت نگه می دارد. شما به این دلیل غذاهای طبیعی نظیر : میوه جات، سبزیجات و حبوبات میخورید، زیرا مواد مغذی و نمک آن کم است و بیشتر به شما که علاقمند کم کردن وزن هستید کمک میکند. و این غذاهای کنسرو و آماده مصرف است که اکثرا نمکی و چاق کننده است.

نخوردن نمک، تأثیر بسیار موثری را به همراه دارد، زیرا باعث افزایش جمع شدن آب در بدن میشود. در این بخش باید فراموش نکنید که نمک چگونه باعث افزایش پف در بدن شما می شود. نمکی که شما مصرف می کنید ختم به مایعی میشود که سلولهای بدن را در بر می گیرد، و چون بدن قادر نیست غلظت نمک را تحمل کند مجبور است آب میان بافتی سلول ها و خون را به خود میکشد تا نمک را رقیق کند، در نتیجه شما پف آلود میشوید. در اثر جذب آبهای میان بافتی افزایش وزن شاید تا چند کیلوگرم افزوده شود.

حال متوجه شدید که جمع شدن آب در رابطه با خوردن نمک ناسالم و سبب ازدیاد فشار خون خواهد شد. و از طرفی بعد از غذاهای نمکی و خوردن آب زیاد احساس سنگینی میکنید، و اگر سابقه فشار خون داشته باشید احتمال حمله قلبی نیز پیش خواهد آمد.

وقتی به طور واضح می بینید و حس میکنید که غذایی که کم نمک است و یا بی نمک احساس شادمانی بیشتری به شما می دهد، و لباسی که می پوشید بیشتر برازنده تن شما میشود، همیشه انتظارش را میکشید.

نمک

جانشینان نمک برای انواع غذاها

گوشت گاو – ریحان، فلفل قرمز، سیر، زنجبیل، مرزنگوش، پیاز، جعفری، اکلیل کوهی، مریم گلی

جوجه – ریحان، دارچین، پودر کاری، شبت، سیر، زنجبیل، جوز هندی، پیاز، فلفل قرمز، جعفری، اکلیل کوهی، زعفران، مریم گلی،  آویشن

تخم مرغ – ریحان، پیازچه، پودر کاری، رازیانه، گشنیز، مرزنگوش، جعفری، اکلیل کوهی، مریم گلی، آویشن ماهی – ریحان، پیازچه، پودر کاری، شبت، سیر، زنجبیل، جعفری، مرزنگوش، آویشن

سیب زمینی – پیازچه، شبت، مرزنگوش، فلفل قرمز، جعفری، اکلیل کوهی، آویشن

سوپ – جعفری، پیازچه، شبت، سیر، مرزنگوش، پیاز، جعفری، آویشن

بیائید با ما پیمان ببندید «کارآگاه نمک باشید»

راستی قبول کردید؟ عالی است، حالا میخواهید از کجا شروع کنید. اول از نمک پاش سفره و نمکدان آشپزخانه. آنها را دور بریزید و یک شاخه گل مصنوعی یا خشک در آن قرار دهید و در مسیر چشم انداز خود قرار دهید تا هر وقت به آن نگاه میکنید در خود احساس غرور کنید و بگوئید : «ها – این من بودم»

حالا سری به دکان عطاری بزنید و به چاشنی های غذا حمله کنید. یک سری از چاشنی هائیکه بنظرتان آشنا و خوش طعم و بو است و یا از همین کتاب انتخاب کرده اید بخرید، و در موقع خوردن غذا به جای نمک تجربه تازه ای از چاشنی ها را بدست آورید.

تازه این بخشی از شروع جنگ ما است. همین نمکی که جلو چشمتان قرار گرفته و بی خیال به غذاهای خود می ریزید، ۱۵ درصد سدیم وارد بدن خود میکنید! تازه اگر آدم باانصانی باشید. میدانید که شما ۲۰ برابر مورد نیاز بدن خود نمک میخورید. بسیاری از متخصصین میگویند «میزان سدیم خوراکی باید کمتر از ۱۴۰۰ میلی گرم باشد و عده ای نیز معتقدند سدیم سم که در بلند مدت خطر آن ویران کننده زندگی است.

میدانید که نمک همه جا در کمین نشسته، حتى جائیکه انتظارش را ندارید. در حبوبات، در نان، در شام، در نهار، در زیتون،

در آجیل مخصوصا در غذاهای کنسرو و یخ زده، بله در همه جا پس لازم شد که کارآگاه نمک باشید. برچسب ها را بخوانید.

به میزان نمک کره و نمک پنیر توجه داشته باشید. اگر عجله دارید و میخواهید کنسرو لوبیا میل کنید آنرا در آب بشوئید تا سدیم آن گرفته شود. از خرید گوشت های منجمد و غذاهای کنسرو جدأ خودداری کنید. سعی کنید با مواد غذایی طبیعی و تازه، غذا درست کنید و نمک هم در آن نریزید. تازه میتوانید ادعا کنید که غذایی که میخورید بدون نمک است.

بیائید عادت نمک خوردن را ترک کنید، خیلی مشگل نیست و شما را اذیت نمی کند، و سودمندیهای آن بطور کامل ارزشمند و برای سلامتی شما هدیه ای است گرانبها..

بخاطر حفظ سلامتی مواظب این دو مواد معدنی باشید.

با تمام تأكیداتی که بر کم کردن و یا حذف موادی از برنامه غذایی بخاطر کم کردن وزن دارید، ممکن است خیلی آسان به این حقیقت پی ببرید که دچار کمبود بعضی از مواد اصلی تغذیه شده اید. منیزیم و روی دو ماده حیاتی و مهم معدنی هستند که در حالیکه دارید وزن کم میکنید، آنرا نیز از دست میدهید.

منیزیم

چاق بودن میتواند عامل یک حمله ناگهانی قلبی باشد. اما رژیم غذایی شدید میتواند خطر را زیادتر کند. در حقیقت غذا نخوردن، گرسنگی زیاد و بعضی از رژیم های سخت با کالریهای بسیار کم سبب مرگ ناگهانی ناشی از سکته قلبی میدانند.

کمبود منیزیم بعضی مواقع میتواند عامل نهانی در مسائل قلبی باشد. آنزیم های وابسته به منیزیم کمک میکند تا آن انرژی ویژه ای که هر یک از ضربانهای قلب نیاز دارد نیرو بخشد. در مورد بیمارانی که زندگیشان به علت عدم منظم ریتم قلب مورد تهدید قرار گرفته، با تزریق منیزیم بهبود یافته اند. بنابراین افراد سنگین وزن که در اثر نخوردن خود را در معرض کمبود منیزیم قرار میدهند، قلب خود را نیز در معرض خطر قرار میدهند.

داروهای مدر و بعضی از قرصهای رژیم غذایی میتواند بدن را از منیزیم تهی کند. نخوردن و حتی اجتناب از مواد معدنی و تراوش تدریجی منیزیم از طریق کلیه ها نیز سبب کمبود شدید منیزیم بدن میشود.

عده کثیری از مردم با وجودیکه روی رژیم های غذایی نیستند، به حد کانی منیزیم نمی خورند. میانگین مورد نیاز این ماده معدنی فقط ۲۴۵ میلی گرم در روز است.

علائمی که در اثر کمبود منیزیم عارض میشود عبارت است از : ضعف اعصاب، ازدیاد فشار خون، بیهوشی، عدم تنظيم ضربان قلب.

خبرهای خوب آنکه بسیاری از غذاهای خوشمزه و دوست برنامه های ویژه غذایی، دارای مقدار قابل توجهی منیزیم هستند. به جدول نگاه کنید تا سهم عادلانه روزانه خود را از آن دریافت کنید.

روی (زینک)

دکتر پلاتون. ج. کولیپ از دانشگاه نیویورک اظهار می دارد که عده ای از مردم معتقدند که هر چه میخورند تبدیل به چربی میشود. بله احتمال دارد که حقیقت داشته باشد، ولی بدون دلیل نیست. بدون شک ممکن است همین عده دچار کمبود روی باشند. راستی ممکن است یک ماده معدنی سبب موزون شدن اندام آدمی شود؟ بله واقعیت دارد، وجود روی در بدن دقيقة وزنهای اضافی را از وجود شما دور میکند.

دکتر کولیپ میگوید که در مطالعاتی که روی تعدادی از بچه های سنگین وزن که میزان روی در بدنشان کم بود و تحت رژیم غذایی مخصوص بودند، در مدتی که انتظار میرفت وزن کم نکردند. وقتی آنها تحت درمان روی قرار گرفتند، وزن آنها شروع به پائین آمدن کرد.

واقعا تعجب آور است که بدانید ماده معدنی روی ترکیبی مؤثر برای ۹۰ آنزیم مختلف در بدن باشد، و فقدان یک ماده معدنسی بتواند از طرق مختلف فعالیت های شیمیایی بدن را اینگونه بهم بزند!

برای نمونه راهی که بدن ما گلوکز (قند خون) را اداره میکند در نظر بگیرید؛ برای مثال : یک آنزیم وابسته به روی، در کبد نقش ریلهای راه آهن را دارد تا متابولیسم گلوکز را رهبری کند. این آنزیم درست در مسیر متابولیسم گلوکز از یک طرف سبب سوختن گلوکز و رها شدن انرژی و از طرف دیگر در ذخیره کردن چربیها فعالیت دارد.

دکتر کولیپ میگوید که مطالعات آنها روی کبد عده ای از موشها نشان داد که اگر روی در حد کافی در بدن وجود نداشته باشد، این آنزیم غیر فعال و در نتيجه بجای آنکه گلوکز برای تأمین انرژی سوخته شود، تغییر جهت میدهد و شروع به ساختن چربی میکند.

دکتر کولیپ همچنین میگوید که در رابطه با کمبود روی چنین مطالعاتی انجام شده در اثر فقدان روی بچه ها نمیتوانند فرقه بین احساس سیر بودن و گرسنگی را تشخیص دهند، و با سبب نامنظم بودن مغز نظير فراگیری مسائل ریاضی میشود، و از طرف دیگر وجود روی کمک میکند تا انسان بیشتر نسبت به شیرینی حساس باشد و در نتیجه نیاز کمتری به شیرینی پیدا میکند.

«روی» رل مهمی در حفاظت تولید مثل در مردان، مقاومت در برابر بیماریها، توسعه و رشد سلولهای مغز، بهبود احساس چشائی د پویائی، از بین بردن نشانه های سرماخوردگی، بهبود دید در شب، کم بودن بوی بدن و خوب شدن آکنه و جوشهای بدن دارد.

میزان مورد نیاز روی در بدن حدود ۱۵ میلی گرم در روز » است. دکتر کولیپ میگوید: بعضی مواقع بدن انسان به علت بیماری نظیر دیابت دچار خطر کمبود «روی» میشود. اگر شخصی بیماری دیابت داشته باشد مخصوصا از سیستم بدن خود تراوش بیش از حد «روی» دارد، که خود عامل جدی است. چون اکثر بیماران قندی نیاز به کم کردن وزن دارند و یادآوری کردیم اگر روی در بدن نباشد، وزن کم نمیشود. برای همین نقیصه من برای بیماران قندی خود «روی» تجویز میکنم

کمبود «روی» نیز سبب پیدا شدن نقطه های سفید روی ناخنها، دیر خوب شدن زخمها و زخم دهان میشود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *