#


راهکارهای کنترل عصبانیت

عصبانیت
14 ژانویه 2019 بدون نظر 1929 بازدید

راهکارهای کنترل عصبانیت

راهکارهای کنترل عصبانیت

تسلط بر عصبانیت کار اسانی نیست برای کنترل کردن عصبانیت می توانید از نکاتی بهره برید . احساس عصبانیت یک احساس طبیعی است و اما برای دورشدن از اثرات بد از بهتر است به طریقه ای مثبت با ان کنار بیایید.

عصبانیتی که کنترل نشود می تواند به روابط تان و به سلامت تان آسیب برساند. چگونه عصبانیت را کنترل کنیم برای پیدا کردن جواب این سوال بهتر است ۱۰ نکته زیر را مطالعه کنید.

 ۱- یک وقفه بیاندازید

زمانی که در یک موقعیت پیچیده قرار می گیرید قبل از اینکه واکنشی نشان دهید لحظه ای صبر کنید نفس عمیق بکشید و تا شماره ۱۰ بشمارید. این کار باعث می گردد تا اعصابتان آرام تر شود و واکنش شما کند گردد. در صورت لزوم کمی از فرد مقابل یا موقعیت مورد نظر دور شوید تا عصبانیت بیشتر فروکش کند.

 ۲- وقتی آرام شدید عصبانیت تان را بروز دهید

بعد از اینکه توانستید خودتان را کنترل کنید و تفکر صحیحی داشته باشید ناراحتی و عصبانیت خود را به طریق قاطع اما غیر مقابله ای ابراز کنید و سعی کنید بدون اینکه بخواهید کسی را ناراحت یا کنترل کنید نگرانی ها و نیازهایتان را واضح و مستقیم به او بیان نمایید.

 ۳- ورزش کنید

یکی از راه هایی که می تواند شما را آرام نگه دارد فعالیت فیزیکی است که باعث تحخلیه احساسات می شود مخصوصاً زمانی که خیلی عصبانی هستید.

اگر احساس می‌کنید  به شدت عصبانی هستید  پیاده روی را به شما پیشنهاد می کنیم و یا هر زمان دیگری را برای انجام فعالیت های فیزیکی اختصاص دهید. فعالیت های جسمی که انجام می دهید باعث فعال شدن مواد شیمیایی مغز می شود و این خود برای شما شادی را به همراه خواهد اورد.

 ۴- قبل از حرف زدن فکر کنید

 زمانی که بسیار عصبانی هستید ممکن است به راحتی چیزی را به زبان بیاورید که بعدا ابراز پشیمانی کنید پس قبل از اینکه بخواهید حرفی را بزنید، زمانی را صرف کنید تا هم خودتان خوب فکر کنید و هم اجازه دهید افراد دیگر درگیر در آن موقعیت خوب فکر کنند.

 ۵ -راهکارهای ممکن را مشخص کنید

سعی کنید به این فکر کنید که چطور می‌توانید آن مشکل را حل کنید نه اینکه مدام روی موضوعی که عصبانیتتان کرده تمرکز کنید.

اگر اتاق نامرتب فرزندتان عصبانیتان کرده است، در اتاق را ببندید.

 یا اگر هر شب همسرتان برای شام دیر به منزل می رسد، برنامه شام را به عقب تر بیندازید.

 و همیشه به خودتان یادآور شوید که عصبانی شدن چیزی را حل نمی کند بلکه باعث می شود همه چیز بدتر شود.

۶ -جملات معنادار استفاده کنید

 برای توصیف وضعیت از جملات معنی دار استفاده کنید تا به این وسیله از انتقاد کردن و تقصیر را به گردن کسی انداختن که ممکن است فشار موقعیت را بیشتر کند جلوگیری کرده باشید. محترمانه و مشخص صحبت کنید.

مثلاً به جای اینکه به همسرتان بگویید: تو هیچ وقت در کارهای خانه به من کمک نمی کنید، بگویید: من ناراحتم که بدون اینکه به من برای جمع کردن ظرف ها کمک کنید میز غذا را ترک کردید.

۷- کینه به دل نگیرید

 اگر حس بی انصافی شدیدی را داشتید و عصبانیت و احساسات منفی شما را فراگرفت بهترین ابزار برای کنترل خشم بخشش است .اگر شما از کسی عصبانی شده باشید و او را ببخشید ان گاه خواهید توانست هردو طرف بهترین حس را تجربه کنید و از این مورد درس بگیرید.

 ۸- برای از بین بردن فشار موقعیت از شوخ‌طبعی استفاده کنید

شوخی کردن سبب می‌شود کمی از فشار آن موقعیت را کم کنید، البته منظور مسخره کردن و یا ریش خند نیست چون این کار باعث می‌شود به احساسات طرف مقابل آسیب زده و همه چیز را بدتر کند.

۹ -مهارت‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید

تمرینات تنفس عمیق، تکرار یک کلمه یا جمله، تجسم یک صحنه آرام بخش می‌تواند کمکتان کند. همچنین می توانید به موسیقی گوش دهید و یا اینکه شروع کنید در دفتر خاطراتتان مطلبی را بنویسید. همچنین می توانید با انجام چند حرکت یوگا به آرامش برسید.

۱۰- چه زمان باید کمک بگیرید

کنترل عصبانیت ان قدرها کار اسانی نیست که به راحتی بتوانید به ان مسلط شوید .اگر عصبانیتتان به صورتی است که کنترلش بسیار سخت است می توانید از دیگران کمک بگیرید تا بعدا کاری نکنید تا دچار پشیمانی شوید و به دیگران هم لطمه ای وارد نشود.

 کلاس های کنترل اعصاب با یوگا و همچنین مشاوره گرفتن از یک روانپزشک می‌تواند کمک خوبی باشد برای شما این کلاس‌ها به شما کمک می کنند تا:

 یاد بگیرید عصبانیت چیست.

 علائم عصبانی شدن تان را بشناسید.

 بفهمی چه چیز هایی عصبانیت را در شما تحریک می کند.

یاد بگیرید با عصبانیت و ناراحتی تان به چه طریقی واکنش سالمی نشان دهید.

 احساسات پنهان خود مثل ناراحتی و افسردگی را بشناسید.

شما می توانید به همراه اعضای خانواده تان در این کلاس ها شرکت کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *