#


در زمان حساس شدن دندان ها چه باید کرد؟

17 مارس 2018 بدون نظر 1399 بازدید

در زمان حساس شدن دندان ها چه باید کرد؟

حساس شدن دندان ها

وقتی یک دندان در برخورد با غذاها یا نوشیدنی های داغ، سرد، شیرین یا ترش و یا حتی در هنگام نشس کشیدن در هوای سرد دچار درد شود اصطلاحا میگویند که دندان حساس شده است. این وضعیت هنگامی رخ می دهد که لایه زیرین دندان (یعنی عاج دندان) بخاطر پایین رفتن با تحلیل لثه ها از زیر لثه بیرون آمده است. ریشه دندان که توسط مینای دندان پوشیده نمی شود حاوی هزاران لوله کوچک است که به مرکز عصبی دندان (یعنی پولپ) ختم می شود. این لوله ها با مجراهای کوچک اجازه می دهند که تحریکاتی مثل غذاهای داغ، مرد با شیرین به عصب دندان رسیده و در نتیجه احساس درد ایجاد نمایند. عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است منجر به ایجاد حساسیت دندان ها شوند. این عوامل شامل موارد زیر می باشند:

*سفت مسواک زدن: استفاده از مسواک هایی با موی زبر و سفت و یا سفت مسواک زدن در طی زمان می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود و سبب شود که عاج از زیر آن نمایان شود. این کار همچنین می تواند باعث تحلیل رفتن لثه ها شود.

* تحلیل رفتن لثه ها: وقتی که لثه ها بخاطر مشکلاتی مثل بیماری پریودونتال تحلیل رفته و پایین بروند، ریشه دندان ها از زیر لثه بیرون می آید.

*التهاب لثه (ژنژیویت): التهاب و سرخ شدن بافت لثه ها ممکن است باعث حساس شدن دندان ها بخاطر از دست رفتن ليگامان های محافذ شود.

* دندان های شکسته: دندان های ترک خورده با شکسته ممکن است توسط باکتری هایی که در جرم دندان وجود دارند بر شوند و این باکتریها خود را به پولپ دندان رسانده و ایجاد التهاب نمایند.

* دندان قروچه: به هم سائیدن دندان ها با دندان قروچه ممکن است باعث سائیدگی و از بین رفتن مبنای دندان شده و در نتیجه تسمت عاج دندان از زیر آن آشکار میگردد.

* استفاده از مواد سفید کننده دندان ها که حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن می باشند:

این مواد از عوامل اصلی هستند که باعث حساس شدن دندان می شوند.

* سن: حساس شدن دندان ها بیشتر در سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی شایع می باشد.

* تشکیل جرم دندان: ایجاد جرم دندان بر روی سطح ریشه دندان می تواند باعث حساس شدن دندان شود.

*استفاده از دهان شویه: بعضی از دهان شویه ها حاوی اسید می باشند که می توانند باعث بدتر شدن حساسیت دندان ها شوند. اسیدها باعث وارد آمدن صدمات بیشتری به عاج دندان ها می شوند. اگر شما دچار حساسیت دندان هستید با مشورت با دندانپزشکتان از یک محلول دهانشویه فلوراید خنثی استفاده نمایید.

* مصرف غذاهای ترش و اسیدی: مصرف دائمی غذاهایی که دارای اسید زیادی می باشند مثل مرکبات، گوجه فرنگی، ترشیجات و چای، می توانند باعث از بین رفتن مینای دندان ها و در نتیجه، حساس شدن دندان ها شوند.

* حساس شدن دندانها بعد از مراجعه به دندانپزشک: بعد از انجام کارهایی مثل جرم گیری دندانها، روت کانال، روکش گذاشتن برای دندان و ترمیم دندان ها، ممکن است دندان ها دچار حساسیت شوند. این حساسیت معمولا موقتی بوده و بعد از ۴ تا ۶ هفته بهبود می یابد.

اقداماتی که برای کاهش حساسیت دندان ها می توان انجام داد عبارتند از:

*رعایت بهداشت دهان و دندان: بطور صحیح و منظم دندانها را مسواک زده و از نخ دندان استفاده نمایید.

* از یک مسواک نرم استفاده نمایید: این کار باعث می شود که سطح دندانها کمتر سایش پیدا کند و لنهها نیز کمتر تحریک شوند.

*از خمیر دندان های مخصوص دندانهای حساس استفاده نمایید.

* مراقب غذاهایی که می خورید باشید: مصرف دائمی غذاهای حاری اسید می تواند به تدریج باعث از بین رفتن مینای دندان ها شود.

* از محلول های دهانشویه حاوی فلوراید استفاده نمایید. این کار باعث کاهش حساسیت دندانها می شود.

*از فشار دادن دندانهایتان بر روی هم و دندان قروچه کردن خودداری نمایید.

*هر ۶ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید تا دندانهایتان بررسی و چکاپ شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *