#


خودخواهی های ویران کننده یک ازدواج را بشناسید

خودخواهی در ازدواج
13 ژوئن 2017 بدون نظر 1255 بازدید

خودخواهی های ویران کننده یک ازدواج را بشناسید

خودخواهی های ویران کننده یک ازدواج را بشناسید

به گزارش از من بپرس، رفتارهای خودخواهانه بعد از ازدواج به اندازه قبل از آن اهمیت دارند. این تصور اشتباهی است که فکر کنیم ما کامل هستیم و این طرف مقابل است که باید رفتارش را اصلاح کند.

شناخت رفتار طرف مقابل در هر رابطه ای بسیار حیاتی است. در ازدواج این قضیه بسیار مهمتر است. بالا رفتن نگران کننده آمار طلاق در جامعه نیز لزوم شناخت ضروریات یک رابطه را بیش از پیش گوشزد می کند.

یکی از مهم ترین این رفتارهای نابودکننده ازدواج، خودخواهی است. شاید بسیار دیده باشید که برخی از زوج ها در ظاهر قصد ندارند رابطه شان را به هم بزنند، اما بر این نکته پافشاری می کنند که ایراد از دیگری است. باید بگوییم که این مسئله به خودخواهی آنها بر می گردد.

کامل دیدن خود و برشمردن عیب های دیگران از نمادهای بارز خودخواهی است که در بسیاری از افراد دیده می شود.

در مطلب پیش رو سعی خواهد شد که چند دسته از رفتارهای خودخواهانه که برای یک ازدواج ویران کننده و مخرب هستند، بررسی شوند. علاوه بر آن راه هایی برای پیشگیری و درمان این رفتارها نیز پیشنهاد می شوند.

یک: حدس و گمان مدام درباره رفتار طرف مقابل و به خود گرفتن رفتار و حرف های او

 

حدس و گمان درباره رفتار طرف مقابل، یکی از عواقب رفتار خودخواهانه است. و اینکه رفتار و گفتار او را به خودتان بگیرید. رفتار آدم‌ ها در مواقع استرس، بر روی رابطه با همسرشان تأثیر دارد. ممکن است طرف مقابل عصبانی شدن و زودرنجی شما را به خودش بگیرد و ناراحت و عصبانی شود.

بهترین راه کار این است که در مواقع استرس، فرد با همسرش حرف بزند. بدترین راه هم این است که سکوت کند و هیچ نگوید. در این حالت طرف‌ مقابل وظیفه دارد که با نرمی و لطافت موضوع را مطرح و از مشکلات همسرش اطلاع کسب کند. به یاد داشته باشید که در این مواقع بدون پیش‌ داوری‌ های مخرب این کار را انجام دهید. یعنی این گونه فکر نکنید که قصد طرف مقابل، حمله و آزار شما بوده است. به جای این کار به ادامه رابطه تان فکر کنید و این که ارزش دارد یک بار دیگر نیز اعتماد کنید و اعتماد همسرتان را هم به دست بیاورید.

دو: گوش نکردن به حرف های همسرتان در بحث

بسیار مهم است که مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید. در بحث های خانوادگی این مسئله اهمیتی دو چندان پیدا می کند. بنابراین هنگام مشاجره به جای این که به فکر واکنش دفاعی خودتان باشید، سعی کنید به حرف‌هایی که همسرتان می‌ زند، گوش کنید.
بسیاری از افراد به طور غریزی خوب بلدند که درباره مشکلات و خستگی ‌های خودشان صحبت کنند، اما هنگامی که نوبت به صحبت طرف‌ مقابل می ‌رسد، حالت دفاعی به خود می ‌گیرند. این یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می ‌شود خوب به حرف ‌های دیگران گوش نکنند.

باز هم پیشنهاد می کنیم که خوب گوش دهید. بدون پیش داوری و با دقت صحبت هایش را بشنوید و تمام تلاش خود را به کار ببندید تا بفهمید که چه می گوید. نشان بدهید که برای او احترام قائل هستید. نشان دهید که حرف های او برای شما مهم هستند.

بعضی اوقات مجبورید منظور او را از لا به لای حرف هایش بفهمید. بنابراین بر حرف هایش تمرکز کنید.
این بدیهی است که هیچ انسانی نمی ‌تواند فکر دیگران را بخواند. به یاد داشته باشید که همسر شما نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین خیلی خودخواهانه است که از او توقع داشته باشید او دقیقاً از مشکلات و گرفتاری های شما با خبر باشد. رفتار عصبی شما ممکن است به علت استرس‌های کاری، نگرانی‌ های مالی یا رفتارهای آزاردهنده همسرتان باشد. به این فهرست می توان هزار دلیل دیگر اضافه کرد که قطعاً با حرف نزدن درباره آن ها مسئله حل نخواهد شد. بلکه ممکن است خشم و کینه و آزار طرف مقابل را برانگیزد. در این موارد سعی کنید با حرف ‌زدن و گوش‌ کردن به صحبت های طرف مقابل، این مشکلات را به اشتراک بگذارید و از حدس و گمان بی مورد بپرهیزید.

سه: نادیده گرفتن نیازهای همسرتان

 

نیازهای جنسی تنها نیازهای یک انسان نیستند، اما در ازدواج می تواند بسیار مهم باشند. داده های آماری نشان می دهند که این مسئله منشأ بسیاری از مشکلات بین زوج هاست.

به یاد داشته باشید که میل جنسی آدم ها با یکدیگر متفاوت است. پس مهم است که درباره آن صحبت کنید تا به درک روشنی از آن نزد خود و نزد طرف مقابل تان برسید. چه ایرادی دارد که توقع خود را در این زمینه با او در میان بگذارید؟ یا بگذارید که طرف مقابل توقعات خود را به شما بگوید. این کار باعث می شود نیازهای او را به خوبی بشناسید. عمیقاً باور داشته باشید ارزش با هم بودن و حفظ یک رابطه درست و سالم از توقعات بی جا بسیار بیشتر است.

پس به تمام خواسته های همسرتان احترام بگذارید. باز هم یادآوری می کنیم که بدون پیش داوری به آنها خوب گوش کنید. درک کنید که شما نزدیک ترین فرد به او هستید.

چهار: فکر کردن به رفتارهایی از همسرتان که برای شما آزاردهنده هستند، نه رفتارهای خودتان که امکان دارد همسرتان را آزار دهند.

 

احتمالاً زیاد شنیده اید که طرفین یک اختلاف مدام می گویند «او این کار را می‌کند» یا «او این کار را نمی ‌کند.»

این حرف ها نشان دهنده این است که هر کدام از زوج ها صرفاً به رفتار بد طرف مقابل فکر می کند. اما چرا به این فکر نمی کنند که ممکن است خودشان نیز رفتارهایی که نباید را انجام می دهند؟

پس بهتر نیست هر کدام صرفاً بر روی رفتار خود متمرکز شویم و به عوارض آن برای طرف مقابل آگاه باشیم؟ صرفاً یک آدم خودخواه می تواند فکر کند که رفتارش بی عیب و نقص ست و ایراد از دیگران است. قرار نیست خودمان را عوض کنیم. آگاهی از رفتار خود و انتظارات دیگران یک مهارت است که باید تقویت شود. اصلاح رفتارهای ناهنجار نیز به نوبه خود شهامت است، نه کم آوردن و یا به خطر افتادن فردیت.

به یاد داشته باشید، هیچ بخشی از زندگی ایده آل نیست. فقط این مهم است که تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا یک رابطه را نگه داریم و باعث از هم پاشیده شدن آن نشویم.

یک بار دیگر یادآوری می کنیم که حفظ یک رابطه سالم ارزشش را دارد. مخصوصاً در عصر کنونی که آدم ها در معرض انواع ناهنجاری های شخصیتی و رفتاری قرار دارند و دایره کنترل آنها از عهده بسیاری از نهادهای بزرگ تر نیز خارج شده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *