#


پهباد چیست؟وچگونه در اینده باعث تحول زندگی بشر خواهد شد ؟

19 دسامبر 2018 بدون نظر 1983 بازدید

پهباد چیست؟وچگونه در اینده باعث تحول زندگی بشر خواهد شد ؟

پهباد چیست؟وچگونه در اینده باعث تحول زندگی بشر خواهد شد ؟

واژه پهباد برگرفته از پرنده هدایت پذیر است .که برای هواپیماهای بدون سرنشین تعریف شده است.امروزه پهبادها جز مباحث مهم در حوزه فناوری هستند وشرکت های مختلفی درحال کارروی پهباد ها هستند.برخی شرکت ها می خواهند از پهبادها برای بهبود سیستم ناوبری استفاده کنند ،این وسایل کاربردهای گسترده ی دیگری نیز خواهند داشت.

تاریخچه پهبادها

اولین استفاده ازپهبادها در حمله اتریش به ونیز بوده است.که اتریش بالنی پراز بمب ،بدون سرنشین را برای حمله فرستاد.گسترش فناوری پهبادها از سال ۱۹۰۰اغاز شد.در ان زمان بیشتر از این فناوری در زمینه نظامی استفاده می کردند.تکنولوژی پهباد ها در حال گسترش بود تا زمانی که شرکت های هواپیمایی دیتون – رایت پهبادی به اسمان فرستاد و این پهباد از بین رفت .از ان زمان گسترش پهبادها هم پایان یافت.

نیروی هوایی ایالات متحده نگران از دست دادن خلبان های خود در خاک دشمن بود پس به ایده ی هواپیماهای بدون سرنشین دست یافتند.در جنگ ایالات متحده و نیروی دریایی ویتنام اغازگر اعزام پهبادهای طبقه بندی شده امریکایی شد.در جنگ یوم کیپور هم اسرائیل از ابن هواپیماها برای تحریک نیروهای هوایی دشمن استفاده کرد تا بتواند ازاین راه موشک های دشمن راهدردهد.ازپهبادها درجنگ افغانستان و عراق هم استفاده های فراوان شد.  در سال  ۲۰۱۲تقریبا یک سوم هواپیماهای نیروی هوایی ایالت متحده را هواپیماهای بدون سرنشین تشکیل دادند.امروزه کشورهایی نظیر ایران،چین ،اسرائیل و …ازاین تکنولوژی استفاده می کنند.

نوع پیشرفته تر این پهباد ها قادر به حمل سلاح و بمب بودند که می توانستندماموریت های نظامی یادی را می توانستد انجام دهند.امروزه این تکنولوژی هم مورد توجه بخش نظامی و هم غیر نظامی است.

تاریخچه پهبادها در ایران

سابقه استفاده از پهبادها به قبل از انقلاب برمی گردد.بعد از خرید هواپیماهای جدید به ویژه اف-۱۴برای کشور ،فرماندهان نیروی هوایی برای ازمایش این هواپیماها و موشک ها (به خصوص موشک نوین فونیکس)تصمیم گرفتند که تعدادی پهباد پهپاد بخرند که این تست ها را به خوبی به پایان رسید.

انواع پهباد ها

۱-میکرو پهبادها:برخلاف اسمشان مدل کوچکتری از هواپیماهای بزرگ نیستند.میکروپهبادها وسایلی کاملا عملیاتی و دارای قابلیت نظامی هستند و برای پروازهای کوچک مناسب هستند.میکروپهبادها را به عنوان ربات هایی هوایی می توان در نظرگرفت که می توانند بارهای کوچک را به مناطق دوردست و یا پرخطر حمل کنند.ماموریت هایی را می توانند انجام دهند شامل شناسایی،تعقیب،پیداکردن اهداف ،کنترل جاده ها ،کنترل ترافیک و نشانه گذاری می تواند باشد.

۲-مینی پهبادها:محدوده عملیاتی این پهبادها کمترازهشت هزارفوت است.دوربین هایی روی ان ها نصب شده است که به وسیله این دوربین ها می توانند از دشمن فیلمبرداری کرده و ان را به اپراتورهای خود ارسال کنند.این پهبادها به طورمعمول اندکی از کف دست کوچکترند و وزنی معادل ۱۸گرم دارند.کاملا بی صدا هستندو حتی اگر در بالای سرشما قرار گیرند هم قادر به شناسایی ان نخواهید شد.این مینی پهبادها تنها در۳دقیقه راه اندازی می شوند که این ویژگی ان ها را مناسب برای استفاده در جنگ های نظامی می کند.شارژ پهبادها روی سقف ان ها نصب می شود .که این پرنده ها را قادر می سازد تاحدود ۳ساعت و نیم بدون توقف می توانند پرواز کنند.از جمله کاربرد های ان ها برای مثال در جزیره هایی است که انسان قادر به رفتن به انجا نیست و یا برای شناسایی نیروهای دشمن از ان ها استفاده می شود.

کاربرد پهبادها

۱-تحویل کالا: پس از سرگرمی و تصویربرداری برای انتقال و تحویل انواع کالاها در شهر استفاده می شود.به دلیل وزن کم ،سرعت بالا و مصرف انرژی پایین گزینه ای ایده ال برای تحویل بسته ها در شهر محسوب می شود.ازمهم ترین ویژگی های ان ها این است که در ترافیک نمی مانند و نیازی نیست کوچه های پرپیچ و خم و خیابان ها را طی کنند.مستقیما از مبدا به مقصد می رود و این باعث کاهش مسافت و کاهش زمان رسیدن کالا به مقصد خواهد شد.بسیار سریعتر از دوچرخه و یا حتی موتورسیکت برای تحویل کالا است.پس عجیب نیست که کمپانی های بزرگ می خواهند از این پهبادها برای سراسر دنیا استفاده کنند.اولین شبکه تحویل کالا توسط پهباد و در پایتخت کشور ایسلند کارخود را شروع کرد پس با استفاده از این تکنولوژی غذای مشتریان را در کمتر از دقیقه به ان ها تحویل می داد.

۲-مسابقات سرعت :براساس یک قانون نانوشته چون می توانیم ازپهبادها درسرگرمی استفاده کنیم پس برای مسابقات سرعت می توان از انها استفاده کرد.یکی دیگراز کاربرد های ان برای رقابت ومسابقه دادن است.پیست های مسابقه متعددی برای پهباد ها درکل جهان وجود دارد که علاقه مندان می توانند درسرعت، قدرت مانورپذیری ومهارت خودرا محک بزنند.جذاب ترین مسابقه ای که موجود است که فرد از راه دوربینی که نصب شده است و با استفاده از هدست می توان ان ها را هدایت کرد . بدین صورت شخص مثل خلبان که خودش پرواز می کند خواهد توانست باعث کنترل پهباد شود .

۳-تحویل کالا(شرایط خاص):گفتیم ربات های پرنده می توانند درتحویل کالا در شهر استفاده شوند.این پهبادها می توانند بسته هایی که امکان ارسال ان ها به صورت زمینی وجود ندارد را ارسال کنند مثل بردن تجهیزات پزشکی ،دارو،موادغذایی ضروری به مناطق کوهستانی و روستاهای دورافتاده.

۴-اشتراک گذاری در اینترنت :هدف از این کار این است که بتوان وسایل را به که دست یافتن به ان جا  با استفاده از سایر روش های عادی مقرون به صرفه نیست . پهبادهای پهن پیکر اما سبک با استفاده از انرژی خورشیدی می تواند دائما روی مناطقی که فاقد پوشش هستندپرواز کند و با اتصال به ماهواره ها دسترسی به اینترنت را برای مناطق فراهم اورد.اولین نمونه پهبادهای فیسبوک ۹۰روز می توانند بدون توقف پرواز کنند.اما برای هدف نهایی ما این پهبادها باید بتوانند به طور دائم درهوا گردش کنند. ازجمله فواید دیگر ان حفظ امنیت،نمایش نورافشانی ،سلفی از اسمان و..می توان اشاره کرد.

اینده پهبادها

سرمایه گذاری در زمینه پهبادها تا سال ۲۰۲۱به میزان ۴میلیارد افزایش یافته است.مقرراتی تبیین شده در ایالات متحده و اتحادیه اروپا که استفاده از پهبادها را ازاد گذاشته است پس استفاده از این تکنولوژی در بخش تجاری و سازمانی پیشی خواهد گرفت.فناور های دیگری مثل تکنولوژی حصارکشی جغرافیایی و تکنولوژی جلوگیری از برخورد به کمک پهباد ها خواهد امد و استفاده از ان ها را ایمن تر و اسان تر خواهد کرد.با توجه به هزینه های بالای حمل و نقل به صورت عادی ،استفاده از پهبادها کار را راحت تر خواهد کرد .حمل و نقل توسط پهبادهای تجاری در ۵سال اینده رشد چهار برابر خواهد داشت .در زمینه نظامی نیز با وجود هزینه های بالای ان ،این تکنولوژی پیشرفت های شایانی خواهد کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *