#


تکنولوژی های جدید در صفحه کلید

15 ژانویه 2019 بدون نظر 1943 بازدید

تکنولوژی های جدید در صفحه کلید

صفحه کلید نوعی دستگاه است که روش کار ان مانند ماشین های تحریر قدیمی است که با بهره گیری از نوعی ارایش از دکمه ها به عنوان اهرم های مکانیکی استفاده می کند.بعد از از بین رفتن کارت های پانچ از نوارهای کاغذی برای دادن ورودی به کامپیوتر ها استفاده کرد.

از خاصیت های صفحه کلیدها این است دارای دکمه هایی است که روی ان چیزهایی نوشه شده است درواقع هرکدام از این دکمه ها نوعی از نمادهای مربوط به نوشتن است . البته برای بعضی نماد ها نیز باید چند کلید را با هم بفشارید تا نماد موردنظر نوشته شود.

صفحه کلید

دستگاه های زیادی برای وارد کردن داده ها به صورت مستقیم وجود دارد که از جمله ان ها موشواره ، صفحه های لمسی و.. اند البته هیچ کدام از ان ها نتوانسته است جای صفحه کلیدها را بگیرد. در حالت معمولی از صفحه کلید برای وارد کردن متن و یا ویرایش متن ها استفاده می شود. در صفحه کلید هر کلید با کلید دیگر متفاوت است و کارکردی متمایز دارد. هم چنین از صفحه کلیدها برای بازی های رایانه ای نیز بهره می برند. با استفاده از صفحه کلید بیش تر دستورات به کامپیوتر داده می شود و سیستم عامل ان ها را درک می کند.

تاریخچه صفحه کلید

نخستین صفحه کلیدی که ساخته شده است همان ماشین تحریر کریستوفر لتم شولز بوده است .این ماشین برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ ساخته شده است. بعد از نه سال از تولید ان به صورت گسترده تولید شده است.

با توسعه تکنولوژی کیبوردها جایگزین ماشین های تحریر شدند . در دهه های سی میلاد تکنولوژی ماشین های تحریر با تلگراف با ماشین های تایپ از راه دور ترکیب شدند و به میدان امدند. در ان زمان ماشین های تحریر یا سیستم های پانچ با هم ترکیب شدند و درنهایت باعث ایجاد پانچ های کلیدی شدند. اساس ماشین های افزونگر در ابتدا همین پانچ های کلیدی بوده اند.

در پایان در سال ۱۹۶۴سیستمی ایجاد شد که یک نوعی از سیستم های چند کاربره بود و یک رابط کاربری جدید را به وجود اورد . نام این نوع از سیستم ها را مالتیکس گذاشتند  نام همان رابطه کاربری نوین را هم VDT گذاشته شد. VDT از تکنولوژی لامپ های پرتو کاتدی ساخته شده بود که در سایر وسایل مانند تلویزیون ها از ان بهره می گرفتند . در همین زمان بوده است که کاربران کامپیوتری توانستند ان چه تایپ شد را روی نمایشگر ببینند.

نخستین صفحه کلیدهای کامپیوتری با توجه به ماشین های تایپ و پانچ های کلیدی ارائه شدند. با وجود تکنولوژی VDT و کیبوردهای برقی، کلیدهای صفحه کلید قادر بودند پالس‌های الکتریکی را مستقیما به کامپیوتر ارسال کنند . اخرهای دهه ۷۰ و اول دهه ۸۰ بود که همه رایانه ها از دو فناوری یاد شده کیبوردهای برقی و VDT بهره بردند.

انواع کیبوردها

۱-کیبوردهای وایرلسی:هر کیبورد وایرلسی از یک گیرنده تشکیل شده است که قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد . زمانی که کاربر هر کلیدی را فشار می دهد گیرنده سیگنال های مورد نظر را دریافت می کند و بعد از ان به کامپیوتر می فرستد. کیبوردهای وایرلسی از نظر فرستادن سیگنال ها شامل چند دسته می شوند که عبارتند از : بعضی از این کیبوردها از امواج الکترومغناطیسی ،بعضی با اشعه های مادون قرمز وحتی بعضی دیگر از بلوتوث برای ارسال سیگنال استفاده می کنند.

این کیبوردها از باتری برای تامین برق استفاده می کنند.منظور ما از باتری ها باتری های شارژی و یا باتری های معمولی نیست.این باتری ها طول عمر خاصی دارند ،که معمولا باتری های اورجینال بیشترین طول عمر را دارد.

استفاده از این کیبورد ها در برای بانک ها یا مکان هایی که فضای کمی دارند مفید است.این کیبوردها اجازه می دهد تا بتوانید تا شعاع ۳۰۰ متری هم از گیرنده فاصله بگیرید .اما این کیبوردها عیب هایی را هم نیز دارند این کیبوردها از امواج رادیویی استفاده می کنند و می توانند باعث به وجود امدن خلل در دیگر دستگاه های وایرلسی کنار خود شوند.

۲-کیبوردهای لیزری مجازی :این کیبوردها یک تصویر مجازی از کیبورد ها هستند،که یک سخت افزار ورودی حساب می شود.

حرکت های انگشتان شما روی صفحه کلید با استفاده از نوعی سنسور پرتو افکن دریافت می شود . درنهایت نیز نوعی برنامه مختصات هایی که وارد می شود را مانند هر کلید به هر نشانه و یا عمل خاصی تبدیل می کند.

۳-کیبوردهای تاشو: صفحه کلید تاشو  بین دو صفحه کلید معرفی شده در بالاست و اندازه ان در حد یک لب تاپ است . نحوه چیدمان این دکمه ها به صورت معمولی است اما دکمه های فاصله کمی را از یک دیگر دارند . جنس این کیبوردها از پلاستیک و یا نوعی سیلیکون است . از ویژگی های جذاب این کیبوردها این است که ضداب اند و از ان ها می توان در ازمایشگاه ها و یا سایر مکان هایی که امکان خرابی کیبوردها با اب است استفاده کرد. این کیبورد ها را می توان با سطح های ناهموار تطبیق داد زیرا قابلیت تا شدن دارند . هم چنین این کیبورد را می توان به سایر دستگاه هایی که قابلیت حمل دارند مانند اسمارت فون ها وصل کرد .

کیبوردهای انعطاف پذیر Royole

شرکت Royole در نمایشگاه CES محصولات انعطاف پذیر نوینی را رونمایی کرده است.این محصول ها تشکیل شده از نمایشگرهای منعطف ، یک اسپیکر هوشمند است که دارای صفحه نمایش خمیده است. هم چنین این قابلیت را دارد که می توانید ان را مثل یک طومار لوله کنید.

کیبورد QWERTY هم نوعی از کیبوردهای معروف است که قابلیت لوله شدن دارد و این شرکت امسال از ان در نمایشگاه   CES رونمایی کرده است. این صفحه کلید را قادرخواهید بود تا روی سطوحی نرم بگذارید و با وصل کردن بلوتوث برای کنترل کردن موبایل از ان استفاده کنید.

همچنین این کیبورد قابلیت انعطاف پذیری دارد و خواهید توانست بعد از این که کارتان پایان یافت تنها با فشرن یک دکمه ان را لوله کنید . شرکت سازنده این محصول ادعا کرده است که این محصول این قابلیت را دارد که اگر درحالت استندبای باشد تا مدت ها نیازی به شارژ نداشته باشد. این محصول هم چنین قطر کمی دارد به خاطر مین هم تایپ کردن با ان کمی سخت است . شرکت سازنده هنوز جزئیات این محصول را ارائه نکرده است و تنها بیان کرده که در سال ۲۰۱۹ از ان رونمایی خواهد کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *