#


سیاه چاله چیست؟

5 می 2019 بدون نظر 2003 بازدید

سیاه چاله چیست؟

بعد از این که یک ستاره بزرگ می میرد سیاه چاله ها حاصل آن هستند که پدید می آیند. دو دلیل وجود دارد که احتمال داده می شود ستاره ها به خاطر آن فرو می پاشند یکی از آن ها این است که ستاره ها بسیار بزرگ اند و دیگری این که تشکیل شده از گاز هستند. همین عوامل باعث می شود تا یک میدان گرانشی بسار قوی به وجود آید و همین باعث می شود تا ستاره ها از داخل خودشان از بین بروند.

زمانی که ستاره از بین می رود باعث می شود تا واکنش هم جوشی هسته ای نیز تمام شود زیرا دیگز سوخت هم به پایان می رسد و چیز دیگری برای سوختن وجود نخواهد داشت. در این حالت نیروی گرانشی به همان مقدار قبل باقی می ماند و اما نیروی انفجاری صفر می شود . نیروی گرانشی باقی مانده باعث می شود تا ستاره را به داخل خود بکشد.

زمانی که ستاره فشرده می شود ناگهان داغ می شود و انفجاری صورت می گیرد که در اثر آن مواد به فضا پرتاب می شوند. تنها چیزی که باقی می ماند هسته ای بسیار بزرگ و فشرده است. هسته گرانش بسیار بالایی دار این گرانش در حدی است که حتی نور هم نمی تواند از آن فرار کند.

سیاه چاله ها

حال سیاه چاله به وجود می آید و اصلا نمی توان آن را دید زیرا همان طور که از آن پیداست در آن بازتاب نوری صورت نم گیرد. دقیقا مثل زمانی است که درون یک اتاق تاریک هستید و چشم های خود را هم بسته اید در این زمان هیچ چیزی دیده نمی شود و دقیقا حالتی مثل سیاه چاله دارد.

درست است که سیاه چاله ها را نمی توان دید اما درمورد آن ها سه مورد را می توان اندازه گرفت که عبارتند از : بارالکتریکی ، جرم و سرعت چرخش . می توان از راه سرعت اجرامی که دور سیاه چاله می چرخند جرم آن را اندازه گرفت.

اگر به همراه سیاه چاله اجرام دیگری نیز وجود داشته باشد می توان سرعت مداری که دور سیاه چاله وجود دارد را اندازه گیری کرد. جرم ستاره را هم می توان بر اساس قانون سوم کپلر اندازه گیری کرد.

انواع سیاه چاله ها

سیاه چاله ها دو نوع اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :

۱-سیاه چاله ثابت : این نوع سایه چاله ها بسیار ساده اند و هسته آن ها نیز چرخشی نیست . این نمونه از سیاه چاله ها فقط یک هسته ستاره منهدم شده و  یک ورودی سیاه چاله دارد.

۲-سیاه چاله Kerr : این نوع از سیاه چاله معمولی ترین نوع سیاه چاله ها هستند. این موارد حالت چرخان دارند زیرا ستاره قبلی که الان به هسته تبدیل شده است هم در حال چرخش بوده است. زمانی که این ستاره چرخان از هم می پاشد هم چنان هسته در حال چرخیدن است . این حالت وقتی که به سیاه چاله هم تبدیل می شود ادامه دارد.

این سیاه چاله از مواردی مثل هسته ستاره از بین رفته ، ورودی سیاه چاله و مرزی که بین ارگوسفر و فضای حقیقی وجود دارد تشکیل می شود .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *