#


جذاب ترین نام های مستعار در برندهای مختلف خودرو

5 آوریل 2018 بدون نظر 4565 بازدید

جذاب ترین نام های مستعار در برندهای مختلف خودرو

آشنایی بیشتر با نام های مستعار جذاب خودروها در برندهای گوناگون

خودروهای معروف در بازار جهانی با نام های مستعار گوناگونی مشهور می ‌شوند. در این مقاله با چند خودرو که با اسم ‌های مستعار جذاب که در بازار جهانی وجود دارند ، آشنا می شوید.

صحبت در خصوص نام ‌های مستعار یا رمز خودروهای گوناگون در میان علاقه مندان خودرو بسیار شایع می باشد؛ به غیر از یادآوری خاطرات خوب و بد، این گونه بحث‌ های چالش برانگیزی چندین ساعت‌ طول می کشد. تعداد زیادی از نام های مستعار مدل ‌های مشهور نه برای خودرو و نه برای مالک آن جذاب می باشند؛ به همین دلیل ، از گفتن موارد نامناسب خودداری کرده و به معرفی جذاب ‌ترین نام ‌های مستعار خودروی مشهور دنیا می ‌پردازیم.

در این لیست چند‌ خودروی کلاسیک و به روز وجود دارند. لقب های داده شده به این خودروها با این که جذاب‌ هستند، ولی به همراه جنبه‌ ی طنز؛ برازنده‌ ی مدل و شرکت سازنده نیز می باشند.

پورشه 911 – قاتل مردها

بنچمارک خودروهای اسپرت دنیا، پورشه 911 با وجود پیشرانه در قسمت عقب و مشکل بیش ‌فرمانی دیفرانسیل قسمت عقب، به لقب قاتل مردها مشهور شده است. خودروهای به روز به خاطر سیستم ‌های کمکی پیشرفته تا اندازه قبل قبول مانع بیش فرمانی و انحراف محور عقب خودرو می شود، ولی در دهه ‌ی ۱۹۷۰ میلادی خبری از این  تکنولوژی نبود. لقب قاتل مردها اغلب به پورشه 930 که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ ساخته می ‌شد، اختصاص داشت. این نسخه که به 911 توربو مشهور می باشد، گران ‌ترین و سریع‌ ترین مدل از 911 در آن سال‌ ها بوده است. به خاطر نیروی زیاد پیشرانه و فقدان سیستم کنترل کشش، رانندگان 911 در آن سال ‌ها، خاطره‌ های خوب و البته خیلی بد دارند. 911 توربو به غیر از همه ی این موارد، تأخیر توربوشارژ معروفی داشت که هدایت و کنترل خودرو را در پیچ غیرممکن می کرد.

فورد مدل T – قوطی کنسرو، لیزی قوطی‌ شکل

فورد مدل T به ‌عنوان یکی از موثرترین خودروهای قرن بیستم، یکی از جالب ‌ترین لقب های شناخته شده را دارد.

در سال ۱۹۲۰ میلادی نمایندگی ‌های فروش خودرو به منظور تبلیغات بیشتر، مسابقات اتومبیل رانی گوناگون برپا می ‌کردند.

سال ۱۹۲۲ میلادی بود که در روند مسابقه ‌ی کوچکی در پایکس پیک کلورادو، یکی از افراد شرکت کننده با فورد مدل T خود با نام «لیز سالخورده» توجه تماشاگران را جلب کرده است. این مدل به ویژه به خاطر شرایط ظاهری نامناسب و نداشتن درب کاپوت مورد تمسخر قرار گرفت و تماشاگران آن را با قوطی کنسرو مقایسه کردند. خیلی طول نکشید که تا شروع مسابقه، لقب «لیزی قوطی شکل» برای فورد مدل T انتخاب شد. در عین ناباوری «لیزی قوطی شکل» در این مسابقه به رتبه اول دست یافت؛ این پیشامد شروعی بود بر لقب «لیزی قوطی شکل» بر همه ی مدل ‌های T فروخته شده که همواره نیز در بین علاقه مندان خودروهای کلاسیک به خوبی از آن یاد می ‌شود. در فرهنگ آمریکا، اسم لیزی برای دختران به کار می رود و به طور معمول مخفف الیزابت می باشد.

سوبارو 360 – کفش‌ دوزک

مدل 360 نخستین خودروی ساخت فراوان برند ژاپنی سوبارو بوده است که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۱ میلادی ساخته ‌می ‌شد. سوبارو 360 طبق قوانین خودروهای کِی (Kei) ژاپن در ابعاد و قوای فنی معین تولید شد. 360 در دهه ‌ی ۱۹۶۰ در بین مردم ژاپن از محبوبیت بسیاری برخوردار بود و به خاطر ابعاد کوچک و طراحی خاص، لقب کفش ‌دوزک (به ژاپنی تنتوموشی) برای آن انتخاب شد. کفش ‌دوزک ژاپنی به حدی معروف  بود که در بازی ‌های ویدئویی و انیمه ‌های ژاپنی نیز به تصویر کشیده شد. سوبارو 360 در حال حاضر به عنوان یکی از خودروهای کلکسیونی مشهور شناخته می‌ شود.

پونتیاک فیِرو – شگفت‌ انگیز پلاستیکی

فیرو (Fiero) به عنوان خودروی اسپرت و موتورمیانی پونتیاک می باشد که در دهه‌ ی ۱۹۸۰ با اسم مستعار و طعنه ‌آمیز «شگفت‌ انگیز پلاستیکی» شناخته شد. فیرو به خاطر مشکلات بسیار قوای فنی و ایمنی و البته پنل ‌های پلاستیکی بدنه سوژه ‌ی خنده‌ ی محافل خودرویی بوده است. از جمله بزرگ ‌ترین مشکلات فیرو، آتش گرفتن پیشرانه ‌ی آن بوده است که لقب آن را بیش از پیش تأیید می‌ کرد و به معنی واقعی واژه‌ ی یک خودروی پلاستیکی هیجان ‌انگیز بوده است.

بی‌ ام ‌و Z3 کوپه – کفش دلقک

از جمله جالب‌ ترین و در عین‌ حال مناسب ‌ترین لقب های داده شده به خودرو، بی‌ ام ‌و Z3 کوپه می باشد. تنها با یک نگاه کوتاه به Z3 کوپه با طرح شوتینگ‌ بریک می ‌توان تشابه آن با شکل و شمایل کفش‌ دلقک ‌ها را تعیین کرد. البته کفش دلقک آلمانی در قسمت کارکرد فنی (به‌ ویژه نسخه ‌ی M) به هیچ عنوان شوخی ندارد و یک خودروی به طور کامل جدی می باشد. لقب «کفش دلقک» برخی مواقع در سایر مدل ‌های شوتینگ‌ بریک نیز به کار برده شده ولی شروع آن با بی ‌ام ‌و Z3 کوپه می باشد.

ولوو سری ۲۰۰– آجر

ولوو که چند ماه قبل بهترین خودروی سال اروپا را معرفی کرد، دائما در میان علاقه مندان دنیای خودرو یک برند مخصوص بوده است. لقب «آجر» به سری 200 ولوو، بیشتر از آن که به طراحی بدنه و شکل مکعب مستطیل آن اشاره داشته باشد، آگاه از سرسختی، مقاومت و ایمنی آن می باشد. ولووهای آجر از سری 200 این برند سوئدی آغاز گشتند اما همان گونه که می ‌دانیم، محصولات ولوو پیشوسته جزو ایمن ‌ترین خودروهای دنیا بوده ‌اند. بر عکس پونتیاک فیرو، مالکان سری 200 ولوو با افتخار از صفت خودروی خود یاد می کنند.

بیوک الکترا 225 – دوس اند کوارتر (دو، بیست و پنج صدم)

در زبان محاوره ‌ی آمریکایی تعداد زیادی از خودروها با اسم مخفف شده نظیر «موستانگ: استنگ» یا «کوروت – وت» خوانده می ‌شوند؛ ولی بیوک الکترا 225 با توجه به ابعاد بزرگ، صفتی طولانی ‌تر از سایر خودروها کسب کرد. دوس اند کوارتر (Deuce & Quarter) به کد 225 بیوک الکترا اشاره دارد. دوس در زبان محاوره ‌ی انگلیسی آمریکایی اشاره به عدد ۲ و کوارتر به ۲۵ سنت دارد. علاقه مندان خودروهای آمریکایی به خاطر این محصول بزرگ  بیوک که برخی اوقات آن را کشتی خیابانی نیز می نامند، سنت نام مستعار کوتاه را کنار گذاشته و صفت طولانی ‌تری از اسم اصلی مدل به آن داده ‌اند.

شورولت کوروت ZR1 – سلطان تپه

طبق شایعاتی که وجود دارد، صفت «سلطان تپه» به واسطه گروه مهندسی شورولت در جریان تولید کوروت ZR1 محصول مدل ۱۹۹۰ میلادی، مشهور شد. با این که این اسم غیررسمی تلقی می ‌شد، اما با توجه به پیشرانه ‌ی ۸ سیلندر V شکل LT5 با نیروی ۳۷۵ اسب بخار خیلی برازنده ‌ی کوروت ZR1 بود. کوروت ZR1 به‌ اندازه ای پرقدرت بود که شایستگی ورود به بهترین سوپراسپرت‌ های دنیا را پیدا کند؛ در اصل این مدل برگشت با شکوه صنعت خودروسازی آمریکا به صحنه ‌ی خودروهای اسپرت بوده است که از سال ۱۹۷۰ میلادی به فراموشی سپرده شد.

فورد SVT موستانگ کبرا – نابودگر

گروه مهندسی دپارتمان خودروی‌ های مخصوص فورد (Special Vehicle Team) یا به اختصار SVT در سال ۲۰۰۳ میلادی با افزودن سوپرشارژر به موستانگ کبرا، یک نابودگر (ترمیناتور) ۳۹۰ اسب بخاری ارائه داد. این صفت از طریق گروه مهندسی دپارتمان SVT برگزیده شد تا برازنده ‌ی سریع‌ ترین خودروی جاده ‌ای و ساخت انبوه آن دوره‌ ی آمریکا باشد. طبق نظر مدیران ارشد فورد، صفت نابودگر عمومی گشت و حتی امروز نیز نمونه ‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ این خودرو با نام نابودگر خرید و فروش می‌ شوند.

ساب 92X – سابارو

همان گونه که ممکن است حدس زده ‌باشید، مدل 92X ساب ترکیبی از سعی های گروه ‌های مهندسی ساب و سوبارو می باشد. در دهه ۱۹۹۰ میلادی برندهای سوئدی ساب (SAAB) و سوبارو به عنوان زیرمجموعه‌ ی تیم خودروسازی جنرال موتورز فعالیت می ‌کردند. ساب 92X در واقع نسل دوم سوبارو ایمپرزا هاچ‌ بک بود که با زبان طراحی ساب شاخته شد. صفت «سابارو» از طریق هواداران این دو برند خوش‌ نام بر سر زبان ‌ها افتاد. 92X تولید ژاپن با طراحی سوئد (طراحی به واسطه مایکل مایر که هم اکنون مدیر گروه طراحی پورشه می باشد) یکی از امن ‌ترین خودروهای دنیا می باشد.

فراری 250 GT SWB – ون نانوایی

طرح بدنه ‌ی فوق العاده و آیرودینامیک کم ‌بک (Kammback) که به وسیله مهندسان آلمانی ایجاد شد در طراحی نمونه ‌ی مخصوص مسابقه ‌ای فراری 250 GT SWB به کار برده شد. این نسخه که همچون بی‌ ام ‌و Z3 کوپه صفت جالبی یافت کرد، به هیچ عنوان به یک «ون نانوایی» تشابه نداشت. فراری نانوایی که تنها یک نسخه از آن تولید شد، هیچ نانی را جا به ‌جا نکرد اما در چند مسابقه ‌ی مهم اتومبیل رانی از جمله رقابت‌ های ۲۴ ساعته‌ ی لمانز و ۱۰۰۰ کیلومتر پاریس حضور داشته است.

فورد 1932 – دوس کوپ (دومین کوپه)

در سال ۱۹۳۲ میلادی فورد سه نسخه گوناگون ارائه داد که دومین مدل آن نخستین فورد تاریخ با پیشرانه ‌ی V8 سرصاف (سوپاپ‌ ها به جای سرسیلندر به همراه پیستون در بلوک قرار داشت) این برند آمریکایی می باشد. با وسعت فرهنگ خودروهای هات ‌راد (Hotrod)  آمریکایی، هواداران این نوع خودروها صفت «دوس کوپ» را برای فورد 1932 انتخاب کردند. دوس به دومین مدل 1932 و کوپ، اشاره به کوپه بودن آن داشت. خودروهای کوپه در گویش آمریکایی انگلیسی، کوپ نامیده می ‌شوند. فورد 1932 یکی از معروف ترین خودروهای هات ‌راد آمریکا می باشد.

لامبورگینی LM002 – رمبو لمبو

نخستین شاسی‌ بلند برند ایتالیایی لامبورگینی به هیچ عنوان شبیه به جدیدترین شاسی‌ بلند گاو ایتالیایی خشمگین؛ اوروس (Urus) نبوده است. بدنه ‌ی عضلانی و بزرگ به همراه تایرهای پهن و پیشرانه ‌ی دوازده سیلندر V شکل لامبورگینی، LM002 را به صفت رمبوی لامبورگینی معروف کرد. همان گونه که معلوم می باشد، «رمبو لمبو» صفت خود را مدیون هواداران خودرو در دهه‌ ی ۱۹۸۰ و البته علاقه مندان سری فیلم ‌های رمبو (Rambo) با هنرپیشگی سیلوستر استالونه می باشد. با این که استالونه همواره به تولید فیلم ‌های مشابه رمبو ادامه می ‌دهد، اما مسئولان لامبروگینی با رونمایی دومین شاسی بلند خود موسوم به اوروس، راه دیگری را برگزیده ‌اند.

سوبارو ایمپرزا WRX – اسکوبی، رکس، چشم حشره‌ ای

دو نمونه ایمپرزا استاندارد و WRX سوبارو در نسل ‌های گوناگون با نام ‌های مستعار متنوعی همراه شده ‌اند که همه ی این لقب ‌ها به واسطه آمریکایی ‌ها برای این مدل انتخاب شد. اسکوبی به اسکوبی- دوو (Scooby-Doo) سگ کارتونی سری انیمیشن مشهور آمریکایی،‌ رکس به قدرت ‌های فنی منحر به فرد این نسخه در جاده و آف‌ رود و چشم حشره‌ ای به چراغ‌ های گرد دومین نسل ایمپرزا (مدل ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳) اشاره دارد. آمریکایی‌ ها نسل ‌های گوناگون ایمپرزا و WRX را با توجه به طراحی چراغ‌ های جلو به لقب های چشم قطره ‌ای، چشم شاهینی و نگاه خیره شناخته می شود.

شورولت کوروت Z06 – وحشی بزرگ

در فرهنگ آمریکایی، کلمه ی Nasty به معنی کثیف، وحشی و سریع استفاده می شود، ولی برای توصیف مثبت از ویژگی‌ ها هم کاربرد دارد. صفت محاوره ‌ای «وحشی بزرگ» (Big Nasty) برای نخستین بار، در زمان رونمایی کوروت Z06 در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۴ به واسطه مارک ریوس، نایب رئیس جنرال موتورز گزارش شد. معلوم نیست که این صفت از قبل مشخص شده بود یا تنها یک عنوان تبلیغاتی برای تعریف ویژگی‌ های فنی کوروت بوده است ولی «وحشی بزرگ» ماندگار شد و مسلما خیلی برازنده ‌ی کوروت Z06 با پیشرانه ‌ی ۸ سیلندر V شکل سوپرشارژ با نیروی ۶۲۵ اسب بخار می باشد.

 

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.