#


چرا باتری خودرو خالی می شود ؟

12 ژوئن 2019 بدون نظر 2441 بازدید

چرا باتری خودرو خالی می شود ؟

دلیل های خالی شدن باتری خودرو بسیار زیاد است و نمی توان همه آن ها را بیان کرد . برای این که ایردات خالی شدن باتری خودرو را بررسی کنیم این ایرادات به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :ایراد در خود باتری خودرو ، اشتباه راننده ، ایراد در سیستم برقی خودرو . بعضی از این مشکلات خودرو را می توان در خانه و بدون این که نیاز به تعمیرکاری داشته باشید را رفع کرد و اما ایرادات پیچیده تری نیز در این زمینه وجود دارد که حتما باید فرد کاردانی در این زمینه آن ها را حل کند .

بیشر تر افراد زمانی متوجه این موضوع می شوند که باتری خودرو خالی شده است که خودرو دیگر استارت نمی زند و البته بعضی از اوقات هم ماشین در حین حرکت خاموش می شود که این ناشی از مشکلی در سیستم شارژ باتری خواهد بود .

دلایل خالی شدن باتری خودرو

زمانی که در باتری خودرو به مشکل می خورید و خودرو به صورت مداوم باتری خالی می کند از اولین مواردی که بررسی می شود خرابی اتصالات است . ایراد در باتری زمانی اتفاق می افتد که مصرف باتری از میزان شارژ باتری بیش تر باشد . شرایط آب و هوا و زیاد بودن دما نیز می تواند تاثیرات بسیار بدی را روی باتری بگذارد.در این بخش به بررسی مهم ترین دلایل خالی شدن باتری خودرو می پردازیم. با دانستن این دلایل می توانید راه های جلوگیری از این اتفاق ها را یاد بگیرید تا دچار مشکلات کم تری در این زمینه شوید.

1-روشن ماندن چراغ ها : در صورت خالی شدن باتری خودرو اولین موردی که باید چک شود این است که ببینیم چراغ ها که روشن نمانده اند . ممکن است فراموش کرده باشید و چراغ های جلو و یا سقف خودرو را روشن گذاشته باشید همین باعث خالی شدن باتری خودرو خواهد شد .

برای جلوگیری از این اتفاق شب ها بعد از این که خودرو را ترک می کنید توجه کنید که همه چراغ ها را خاموش کنید. البته امروزه درخودروها تکنولوژی های بسیار زیادی وجود دارد که بعد از خاموش شدن خودرو چراغ ها نیز بعد از مدت زمانی خاموش می شوند . البته اگر در سیستم این خودرو مشکلی ایجاد شود شاید چراغ ها خاموش نشوند و درنهایت نیز باتری خودرو خالی شود .

2-ضعیف شدن باتری : اگر از باتری خودرو به خوبی نگاه داری نشده باشد و یا باتری مدت زمان طولانی تعویض نشده باشد شارژ را به سختی در خود نگه می دارد . در این زمان اگر مشکل بسیار کوچکی هم در سیستم برقی این خودرو وجود داشته باشد باتری به سرعت خالی خواهد شد .

3-فرسوده شدن و خراب شدن اتصالات برقی : خرابی های بسیار زیادی که در اتصال های باتری وجود دارد باعث می شود تا باتری به خوبی شارژ نشود . قطع شدن این اتصال ها نیز باعث خواهد شد تا مشکلاتی در این زمینه برای خودرو به وجود آید .

4-اتصالی در سیستم برق : اگر در سیستم برقی خودرو کم ترین اتصالی رخ دهد باعث بروز مشکلی می شود که به آن برق دزدی می گویند. این ایراد را به سختی می توان پیدا کرد و اما برای این که این مشکل را پیدا کنید بهتر است در ابتدا چراغ های صندوق عقب و چراغ های داشبورد چک شوند. زیرا این چراغ ها شاید در زمانی که لازم نیست هم روش بماند پس درنهایت باعث خالی شدن باتری خودرو می شود .

5-دمای هوا : اگر هوا بیش تر از حالت معمول گرم و یا سرد باشد می تواند روی عملکرد باتری تاثیر بدی بگذارد. حال اگر این باتری ها قدیمی تر باشند نسبت به محیط های اطراف حساسیت بیش تری دارند و روی دمای هوا حساس ترند.

6-مشکل در سیستم شارژ باتری : اگر در زمان روشن بودن خودرو و در حال حرکت بودن آن باتری خودرو خالی شود مشکل از دینام و شارژ باتری این خودرو خواهد بود . برای رفع این مشکل در ابتدا تسمه دینام را چک کنید و از کار کردن دینام اطمینان پیدا کنید . اگر تسمه سالم بود باید از سالم بودن خود دینام اطمینان پیدا کنید .

خالی شدن باتری خودرو

چه چیزهایی در زمان خالی شدن باتری خودرو باید چک شود ؟

زمانی که خودرو خاموش است باتری خودرو برقی که برای چراغ های اصلی و سقف و هم چنین سایر مصرف کننده ها نیاز است را تامین می کند . زیرا در زمان خاموش بودن خودرو باتری خودرو کاری را انجام نمی دهد پس دیگر شارژ هم نمی شود به خاطر همین هم می تواند در زمان بسیار کمی برق خودرو را تامین کند حال اگر باتری بسیار کهنه باشد که بسیار زودتر خالی می شود .

در بسیاری از خودروهای جدید چراغی به نام چراغ همراهی تا منزل وجود دارد که با استفاده از آن می توان چراغ های خودرو را تا مدت پس از خاموش شدن روشن نگه داشت و بعد از آن نیز به صورت خودکار این چراغ ها خاموش می شوند . اگر در این سیستم هم ایرادی به وجود آید باعث خالی شدن باتری خودرو می شود . در خودروهای بسیار مدرن برای رفع این مشکل سیستم صورتی وجود دارد که خالی شدن باتری خودرو را به شما هشدار می دهد. در ادامه به بررسی راه هایی می پردازیم که باید در زمان خالی شدن باتری خودرو بررسی شوند.

1-باتری : اگر همه چراغ های خودرو خود را چک کردید و هیچ یک از آن ها روشن نبودند باید باتری خودرو را چک کنید . اول باید همه اتصالاتی که به باتری منتهی می شود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید در جای درست خود قرار دارند یا خیر. اگر باتری خودرو شما قدیمی است باید سطح آب آن نیز بررسی شود و درصورتی که نیاز باشد به آن آب هم اضافه کنید .

برای این که میزان آب باتری را تست کنید می توانید از دستگاهی ارزان قیمت به نام هیدرومتر استفاده کنید که کار با آن نیز بسیار راحت است . بعد از این که باتری به صورت کامل شارژ شد اگر چند تا از سلول های آن عدد پایینی را نمایش دهد درنهایت باید باتری را تعویض کنید .

راه دیگری نیز برای تست خودرو وجود دارد و آن هم استفاده از دستگاه تستر بوده است که البته این دستگاه قیمت بسیار بالایی دارد و خریدن آن مقرون به صرفه نیست . این دستگاه را باتری ساز ها دارند و می توانید برای تست به آن ها مراجعه کنید . کارکرد این دستگاه به این صورت است که باری را به صورت مجازی روی باتری می گذارد و می توانید ولتاژ باتری را در حالت عادی مشاهده کنید . تست باتری با استفاده از این دستگاه برای شما هزینه زیادی را در برندارد.

اگر هم خودتان می خواهید این دستگاه را بخرید و این تست را در خانه انجام دهید حتما توجه کند که از لوازم ایمنی و دستکش استفاده شود زیرا باتری اگر مشکلی داشته باشد احتمال منفجر شدن آن نیز وجود دارد.

2-سولفاته شدن سر باتری ها : زمانی که از باتری خودرو بازدید می کنید احتمالا متوجه این خواهید شد که سر باتری های خودرو سولفاته شده است و جرم بسته است . البته در بعضی موارد هم ممکن است میزان سولفاته شدن در حدی باشد که اصلا با چشم دیده نشود ولی معمولا شدت بالایی دارد وبه رنگ های آبی ، سبز و یا سفید دیده می شوند.

به دلیل وجود همین سولفات ها در باتری ها عمل شارژ شدن باتری به درستی صورت نمی گیرد و درنهایت نیز در زمان استارت برق کافی را به استارتر نمی رساند به خاطر همین هم خودرو روشن نمی شود . با تمیز کردن این سولفاته ها

باید این سولفاته ها در باتری با استفاده از جوش شیرین و یا یک برس از بین برود و پاک شود . البته اگر برای این کار از جوش شیرین استفاده می کنید باید مواظب باشید تا ماده ای وارد سلول های باتری نشود . در بیش تر وقت ها ننها با استفاده از آب جوش می توانید این سولفات ها را پاک کنید .

در داخل باتری اسیدسولفوریک وجود دارد که خاصیت خورندگی بسیار زیادی دارد پس در زمان کار با باتری باید بسیار دقت کنید. در صورت این که این ماده با چشم و یا بدن شما برخورد کرد فورا باید محل را با آب بسیار زیادی بشویید .

اسید سولفوریک می تواند به بافت پارچه نیز آسیب هایی را وارد کند پس در زمان کار با باتری از لباس های قدیمی و کهنه استفاده کنید. هم چنین استفاده از عینک و دستکش را نیز فراموش نکنید .

باتری خودرو باید از هر شعله و جرقه ای دور بماند زیرا در زمان شارژ شدن باتری خودرو میزان بسیار زیادی هیدوژن آزاد می کند که در صورت نزدیک بودن به شعله باعث انفجار خواهد شد.

اگر سولفات ها سفت شده باشند می توانید با به کارگیری سمباده آن ها را از روی قطب های باتری پاک کنید . با استفاده از سمباده سطح را بسیار صاف و صیقلی خواهید کرد و شرایط برای این که جریان برق انتقال پیدا کند بسیار مساعد خواهد بود.

بعد از این که کارتان به اتمام رسید باید سر باتری ها را محکم ببندید. شل بودن این اتصال ها خود باعث بروز مشکل در خودرو خواهد شد . البته در بعضی از خودروها نصب کردن سر باتری سخت خواهد بود که باز هم به کمک متخصصی در این زمینه نیاز خواهید داشت.

3-اتصالات را بررسی کنید : اگر بیش تر اوقات با مشکل خالی شدن باتری خودرو مواجه هستید باید از سیستم برقی خودرو خود اطمینان داشته باشید . برای مثال شاید برق خودرو در قسمت قفل شدن درها دچار اتصالی شده باشد و درنهایت نیز باعث خالی شدن باتری خودرو شود . هم چنین در این میان ممکن است مدار چراغ ها مشکلی را داشته باشد . برای این که مکان دقیق اتصالی را متوجه شوید می توانید از مولتی متر استفاده کنید . البته برای این تست بعضی افراد از لامیپ تست استفاده می کنند اکه از نظر اقتصادی نسبت به مولتی متر قیمت کم تری دارد .

چراغ هایی که در درون خودرو وجود دارند به صورت خودکار می توانند خاموش شوند. حال اگر در سیستم برقی خودرو مشکلی ایجاد شود همین باعث می شود تا چراغ ها روشن بمانند و درنهایت نیز باتری خودرو خالی شود .

راه هایی برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

1-باتری ماشین را خنک نگه دارید :گرما تاثیرات بسیار بدی را روی باتری خودرو می گذارد و می تواند باعث تخلیه شدن آن شود . به همین دلیل خودروی خود را در قسمتی از پارکینگ تان که هوای سردی دارد پارک کنید این کار باعث می شود تا باتری خودرو نخوابد . هم چنین دفعه بعد که وارد خودرو می شوید با هوای دم کرده و صندلی های داغ رو به رو نمی شوید .

2-مدت زمان رانندگی را بیش تر کنید : یکی از علت هایی که باعث خالی شدن باتری خودرو می شود رانندگی در زمان های بسیار کوتاه است . رانندگی در مدت زمان کوتاه چون دارای توقف های زیاد و شروع به حرکت های زیادی است باعث خراب شدن باتری می شود . خودرو باید بعد از روشن شدن زمان لازم و کافی را در اختیار داشته باشد تا بتواند باتری به صورت کامل شارژ شود.

3-زمان تخلیه شارژ باتری را کم کنید : خودروهای امروزی دارای سیستم های پخش دی وی دی ، کامپیوترهای داخلی و .. هستند که همه این ها باتری این خودرو را مصرف می کند . به این نکته دقت کنید که آیا واقعا نیاز دارید که این دستگاه ها همگی فعال باشند اگر به آن ها نیازی ندارید می توانید برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو آن ها را غیر فعال کنید.

4-باتری را تمیز کنید : روی باتری معمولا خاک و گریس بسیار زیادی جمع می شود و همین ها نیز باعث می شود تا باتری خودرو گرم تر شود و درنهایت نیز باعث می شود تا خودرو باتری خالی کند. برای جلوگیری از این کار پارچه ای را مرطوب کنید و با استفاده از آن باتری را تمیز کنید . هم چنین مطمئن شوید باتری به درستی نصب شده است .

5-روشن نکردن طولانی مدت خودرو باعث خالی شدن باتری می شود : اگر برای یک مدت زمان بسیار طولانی ماشین خود را روشن نکنید و یا آن را حتی از حالت پارک کردن آن خارج نکنید باعث تخلیه شدن باتری می شود . هم چنین باید بدانید به هیچ عنون خودروی خود را کنار در آسانسور پارک نکنید زیرا این کار باعث می شود تا به سرعت باتری خودرو تخلیه شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.