#


کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف موز

18 فوریه 2018 بدون نظر 1525 بازدید

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف موز

با خوردن موز می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید

بر اساس نتایج تحقیقاتی که به تازگی انجام شده اند، مواد غذایی که سرشار از پتاسیم هستند احتمال کلسیفیکاسیون و نیز سفت شدن آئورت را به خوبی کاهش می دهند.

افرادی که موز دوست دارند باید خوشحال باشند

هرچند این خوشحالی برای افرادی که میوه هایی نظیر آووکادو، کدو تنبل و همچنین عدس و دیگر غذا های سرشار از پتاسیم دوست دارند وجود دارد. تحقیقات جدیدی که توسط پزشکان انجام شده نشان دهنده ی این است که می توان با استفاده از تنظیم و آنالیز میزان پتاسیم در بدن بیماران مبتلا به بیماری های قلبی احتمال کمک به آن ها را افزایش داد. پژوهشگران دانشگاه آلاباما در تحقیقی که به تازگی انجام داده اند توانستند به این نتیجه برسند که بین کاهش پتاسیم و به وجود آمدن کلسیفیکاسیون  عروق و نیز سفت شدن آئورت ارتباط وجود دارد.

سفت شدن آئورت که بیشتر به نام “سخت شدن سرخرگ ها” شناخته شده است، به عنوان یک پیش بینی برای ابتلا به بیماری قلبی در انسان ها می باشد. در این تحقیق ، پژوهشگران دریافتند که موش هایی که در رژیم غذایی خود میزان پتاسیم کمتری در مقایسه با موش هایی که به میزان طبیعی پتاسیم دریافت کرده بودند دریافت کردند دچار افزایش سفتی آئورت بیشتری شده بودند. با انجام آزمایش های بیشتر نیز توانستند به این نتیجه برسند که کم شدن سطح پتاسیم موجب تشریح مارکر های ویژه ای در سطح ژن های این موش ها شده است، که این ژن ها به نوبه ی خود، کلسیفیکاسیون سلول های عضلانی را با تبدیل آن ها به سلول های استخوان مانند ترویج خواهند داد. همچنین پژوهشگران در نهایت به این نتیجه رسیدند که لااقل در مدا موش ، کم شدن میزان پتاسیم در بدن موجب زیاد شدن شدت سفتی آئورت خواهد شد. بر خلاف این امر، اگر افراد از یک برنامه ی غذایی سرشار از پتاسیم استفاده کنند می توانند سبب کاهش کلسیفیکاسیون عروقی و سفتی آئورت شوند.

علت نیاز بدن ما به پتاسیم چیست؟

بر اساس گفته ی دکتر مورتون تاول، استاد بالینی پزشکی (قلب و عروق) در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، پتاسیم به عنوان یکی از مواد معدنی رژیمی می باشد که مورد نیاز برای بسیاری از بخش های بدن می باشد. یکی دیگر از نقش های مهمی که وجود پتاسیم در بدن دارد کاهش فشار خون است، که در مخالفت با سدیم عمل خواهد کرد. تاول در ادامه افزود: وجود پتاسیم برای سیستم عصبی و کارکرد مغز نیز بسیار مهم می باشد، همین طور به صورت عادی برای رشد عضلانی نیز ضروری است. پتاسیم علاوه بر کم کردن فشار خون، با محافظت کردن از عروق خونی از آسیب دیدن و نیز ضخیم شدن بیش از اندازه ی آن ها لازم و ضروری می باشد.

در یک تحقیق یکی از اجزای یک رژیم غذایی گیاهی مقوی و سالم نظیر رژیم مدیترانه‌ای استفاده از روغن‌های غیر اشباع، میوه و سبزیجات به مقدار بسیار زیاد است که مزایای قلبی عروقی بسیاری برای مصرف کننده دارد را نشان می‌دهد.

گلوله ی جادویی به هیچ وجه!!!!!

برخی از محققان از این مسئله ابراز نگرانی می کنند که برخی از افراد از گلوله ی جادویی استفاده می کنند به این معنی که از یک ماده ی غذایی و یا مکمل برای درمان بیش از اندازه استفاده می کنند. “واقعاً یک گلوله جادویی وجود ندارد. ” شما می دانید، مشکلات قلبی عروقی، پیچیده‌تر از آن است که با یک نوع دارو درمان شود و انواع مختلفی از مواد غذایی یا عناصر معدنی و داروها وجود دارند که به سلامتی و یا درمان بیماری کمک می‌کنند و از یک جزء خاص باید اجتناب شود، زیرا نه تنها روند بیماری با یک ماده خاص تغییر نمی‌کند بلکه احتمال ایجاد مشکل دیگری نیز وجود خواهد داشت، مانند زمانی که بیماران قلبی بیش از حد پتاسیم مصرف کنند و از عوارض مخرب آن بر کلیه بی اطلاع باشند یا اینکه افراد مبتلا به مشکلات جزئی کلیه باشند که با مصرف بیش از اندازه پتاسیم به مشکل جدی تبدیل شود.

در صورت عدم ابتلا به بیماری کلیوی، بیشتر اشخاص قادر به دفع دوز های بسیار بالای پتاسیم توسط دستگاه ادراری می باشند و به مقدار بسیار خوبی آن را دفع خواهند کرد؛ پروفسور هفرون، همانند گرین فیلد، هشدار می دهد: بیشتر نگرانی در مورد اشخاص ابتلا به بیماری های کلیوی است که در این صورت زیاد بودن مقدار پتاسیم در خون آن ها بسیار رایج می باشد.

همچنین هفرون در ادامه اظهار کرد: اگر سطح پتاسیم خون بسیار بالا باشد که بدون هیچ نشانه ای است، می تواند از لحاظ قلبی بسیار خطرناک باشد. نه به خاطر به وجود آمدن مشکل در عروق قلب ، بلکه باعث آریتمی یا نامنظم شدن ضربان قلب خواهد شد که خیلی خطرناک و فوق العاده مرگ بار می باشد.

چه اندازه از پتاسیم را مقدار زیاد و یا بیش از حد مجاز می دانند؟

هرچند درباره ی میزان مناسب پتاسیم برای بدن که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد بحث های زیادی موجود است، ولی بیشتر پژوهشگران پیشنهاد می کنند در طول روز بهتر است به میزان ۴۷۰۰میلی گرم پتاسیم دریافت شود. چنانچه شما دارای یک برنامه ی غذایی باشید که حاوی تمامی میوه ها، سبزیجات، غلات و چربی های غیر اشباع باشد، تمام پتاسیم که به طور طبیعی بدن شما احتیاج دارد را دریافت خواهید کرد. همان طور که پیش از این هم گفته شد امروزه بیشترین نگرانی محققان به خاطر سطح پتاسیم خیلی بالا می باشد به این دلیل که همه ی دارو هایی که اغلب به صورت مکمل های غذایی استفاده می شوند دارای مقادیر زیادی پتاسیم هستند و متاسفانه اشخاصی که به داروخانه می روند تا مکمل های دارویی ویتامینی و مواد معدنی تهیه کنند از این خطر آگاهی زیادی ندارند.

مکمل ها در مقابل مواد غذایی سالم

بحث درباره ی نقش مکمل‌ها در برابر مصرف غذاهای سالم به عنوان روشی برای برآوردن نیازهای روزانه پتاسیم شما است، گرینفیلد گفت: “به نظر می آید که مواد معدنی، ویتامین‌ها، و مواد مغذی که درون قرص ها می باشد قرص‌ها و مکمل‌ها به اندازه غذاهای طبیعی ارزشمند و قابل جذب برای بدن نیستند ، بسیاری از محققین با این مقایسه موافق هستند که مطمئناً این امکان وجود دارد که شما بتوانید تمام پتاسیم مورد نیاز بدنتان را از خوردن غذاهای سالم نیاز دریافت کنید.

پیشنهادی که محققان در این زمینه دارند این است که بهتر است از یک رژیم غذایی خیلی دقیق و سالم استفاده کنید تا بتوانید بهترین و بیشترین گونه های عناصر مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید، ولی متاسفانه تعداد اندکی از مردم به این پیشنهاد عمل می کنند و در این شرایط بهترین روش برای دریافت پتاسیم و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی استفاده از مکمل های دارویی می باشد.

آشنایی با بعضی از مواد غذایی سرشار از پتاسیم

در این بخش فهرستی از بعضی مواد غذایی آورده شده که با مصرف آن ها می توانید پتاسیم مورد نیاز بدن خود را برآورده کنید و همین طور موجب لذت بردن شما از بسیاری از مواد غذایی که مصرف می کنید خواهد شد. برخی از آن ها همراه با محتوای پتاسیم آن ها، به شرح زیر می باشد:

سیب زمینی شیرین: ۶۹۴ میلی گرم در هر عدد

گوجه فرنگی تازه: ۶۶۴ میلی گرم در هریک چهارم فنجان

چغندر تازه: ۶۴۴ میلی گرم در هر نصف فنجان

لوبیای سفید: ۶۰۰ میلی گرم در هر نصف فنجان

همین طور دیگر مواد غذایی خوشمزه غنی از پتاسیم شامل: ماست، بیشتر انواع لوبیاها، کلم (کنسرو یا تازه)، آلو، هویج، گوشت ماهی، شیر، آب پرتقال، و موز دوست داشتنی.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *