#


چگونه از مسمومیت غذایی جلوگیری کنیم؟

مسمومیت
30 سپتامبر 2017 بدون نظر 1313 بازدید

چگونه از مسمومیت غذایی جلوگیری کنیم؟

چگونه از مسمومیت غذایی جلوگیری کنیم؟

به گزارش از من بپرس_ زمانی که از غذای آلوده استفاده می کنید دچار مسمومیت غذایی می شوید. در طول سال در ایران بیش از ۵میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند. ممکن است زمانی که غذا را جابه جا، ذخیره و یا آماده می کنند اگر نادرست باشد این غذاها آلوده می شوند. بعضی از غذاها بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرند و دچار مسمومیت می شوند. بعضی افراد هم هستند که نسبت به بقیه بیشتر به مسمومیت مواد غذایی دچار می شوند.

عاملی که باعث مسمومیت غذا می شود باکتری است

وقتی به میزان کافی باکتری و یا سموم در مواد غذایی شما وجود داشته باشد باعث می شود که مسمومیت غذایی اتفاق بیفتد. نام این باکتری ها پاتوژن است.

غذاهای پر خطر و افراد آسیب پذیر

مسمومیت

مسمومیت

آلودگی غذا فقط در غذاهای پرخطر مانند مرغ و ماهی محدود نمی شود. بعضی از غذاهایی که آماده شده اند هم خطرناک هستند مانند سبزیجات، میوه جات و سالادها. ممکن است بعضی از غذاهایی که مسموم شده اند بو یا مزه و یا ظاهر عادی ای داشته باشند. باکتری های غذاهای مسموم ممکن است در بعضی از مواد غذایی بیشتر تکثیر شوند و رشد کنند مانند: گوشت، لبنیات، مرغ، تخم مرغ، برنج پخته شده، غذاهای دریایی، پاستا و مامارونی پخته شده، سالادهای میوه ی آماده و سالادهای آماده مثل سالاد کلم و سالاد پاستا.

بعضی اشخاص هستند که به نسبت بقیه بیشتر  دچار مسمومیت غذایی می شوند که این افراد عبارتند از: افراد سالخورده، خانم های حامله، افراد بیمار و کودکان. چنین افرادی باید در موقع خرید، ذخیره و آماده سازی غذاها دقت بیشتری داشته باشند تا از به وجود آمدن این مشکل پیشگیری کنند.

باکتری ها در محیط مناسب سریع تر رشد می کنند

باکتری مسمومیت غذایی خیلی سریع رشد و تکثیر می شوند مخصوصا در محیط هایی که مناسب است. عواملی که باعث رشد این باکتری ها می شوند عبارت است از: زمان: اگر موقعیت مناسب باشد باعث می شود که باکتری ها حدود دو میلیون در چندساعت تکثیر شوند و رشد کنند.

دما: رشد باکتری های مسمومیت غذایی در دمای بین پنج تا شصت درجه سانتی گراد بیشتر است.به این دما منطقه خطر دما گفته می شود. پس در نتیجه باید از مواد غذایی در دمای خیلی سرد و خیلی گرم نگه داری نشود.

مواد مغذی: در بیشتر غذاها به اندازه ای که باکتری رشد کند مواد غذایی وجود دارد. این مورد در بعضی غذاهای پر خطر بیشتر است که این غذاها عبارتند از: مرغ، ماهی، گوشت، لبنیات و تخم مرغ.

آب: باکتری ها برای اینکه رشد کنند به آب نیاز دارند. اگر آب نباشد رشد باکتری ها پایین می آید و یا دیگر رشد نمی کنند. به همین خاطر است که مواد غذایی خشک هیچ وقت فاسد وخراب نمی شوند.

مسمومیت

مسمومیت

PH: به مقیاس سنجش اسیدی و یا بازی PH می گویند. این مسئله در رشد باکتری ها تاثیر زیادی دارد. ولی گاهی ممکن است که در بعضی PHرشد باکتری متوقف شود. ای امر در غذاهایی که PHآن ها پایین است اتفاق می افتد.

نگه داری و ذخیره نادرست باعث آلودگی می شود

پاتوژن های متداول مانند سالمونلا، اینترهمورهاژیک و کامپیلاباکتر که باعث می شوند معده به خون ریزی بیفتد در حیواناتی که مواد غذایی تولید می کنند  وجود دارد. اگر بیشتر به فرآوری، انتقال، ذخیره سازی، آماده سازی و سرو کردن مواد غذایی توجه کنید کمتر دچار مسمومیت غذایی می شوید.

علائم متداول مسمومیت غذایی

ممکن است که نشانه های مسمومیت غذایی متفاوت باشد و این مسئله بستگی به نوع باکتری دارد که باعث به وجود آمدن بیماری شده است. زمانی که دچار این بیماری می شوید احتمال دارد دچار  یکی و یا بیشتر از نشانه های زیر شوید:

حالت تهوع، اسهال، سر درد، دل پیچه و تب.

نشانه های این بیماری امکان دارد کم یا زیاد باشد . احتمال دارد که بعد از خوردن غذا و یا چند ساعت بعد این اتفاق بیفتد. مدت زمانی که این بیماری در بدن می ماند ۲۴ ساعت تا ۵روز است.

بعضی از پاتوژن های مواد غذایی دارای علائم دیگری نیز هستند. مثلا پاتوژن لیستریا امکان دارد باعث سقط شدن جنین یا مننژیت در بعضی افراد آسیب پذیر شود. همچنین ممکن است که مسمومیت غذایی باعث به وجود آمدن بعضی بیماری ها و نشانه های بلند مدت می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *