#


مهم ترین حقایق در مورد ویتامین B12

21 ژانویه 2018 بدون نظر 1787 بازدید

مهم ترین حقایق در مورد ویتامین B12

مهم ترین حقایق در مورد ویتامین B12

ویتامین B12 برای ساخت DNA ، سلول های خون و اعصاب دارای اهمیت بالایی می باشد. علاوه بر این این ماده مقوی برای حفظ سلامت مغز و عملکرد بی عیب دستگاه ایمنی بدن انسان دارای نقش بسیار مهمی می باشد.

ویتامین ب۱۲ برای سلامت کلی بدن انسان اهمیت زیادی دارد. این ویتامین می تواند کمک بسیاری به ساخت گلبول های قرمز سالم و حفظ کارکرد درست اعصاب کند. تمام افراد باید در رژیم غذایی شان به مقدار کافی این ویتامین را دریافت کنند ولی این مسئله برای زنان و مخصوصا زنانی که باردار و یا شیرده هستند نسبت به مردان بیشتر به این ویتامین نیاز دارند.

بر اساس گزارش “اکتیو بیت” برخی از مواد غذایی دارای ویتامین ب۱۲ هستند که در دسترس ما قرار دارند مانند ، پنیر کاتیج ، پنیر فتا و بادام. در ادامه برخی از حقایقی که در مورد کمبود ویتامین ب۱۲ می باشد را شرح می دهیم.

همیشه احساس خستگی و کمبود انرژی می کنید

این ویتامین برای تولید اعصاب، DNA و سلول های خون دارای اهمیت ویژه ای می باشد. همین طور ویتامین ب۱۲ برای حفظ سلامت مغز و کارکرد بی نقص دستگاه ایمنی بدن دارای نقش بسیار مهمی می باشد. علاوه بر این ، این ویتامین می تواند کمک بسیاری به سوخت و ساز بدن کند و کاربرد زیادی نیز در تبدیل مواد مقوی به انرژی دارد.

چنانچه احساس کردید که بیش از اندازه خسته می شوید و یا اینکه سرتان سبک شده است ، ممکن است که دچار کمبود ویتامین ب۱۲ شده باشید. شما می توانید این ویتامین را در اکثر فرآورده های حیوانی مانند تخم مرغ و نرمتنان صدفدار پیدا کنید.

گیاه خواران و وگان ها آسیب پذیر هستند

انسان می تواند از طریق فرآورده های حیوانی نظیر گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات و نرمتنان صدفدار بیشترین ویتامین ب۱۲ مورد نیاز بدنش را تامین کند. اگر این گونه مواد غذایی را از رژیم غذایی تان کنار بگذارید باعث می شود که با کمبود ویتامین ب۱۲ رو به رو شوید، که دچار احساس خستگی فراوان و یا سبکی سر می شوید.

چنانچه فردی هستید که گیاه خوار و یا وگان می باشید می توانید مکمل های ویتامین ب۱۲ را جایگزین این مواد غذایی کنید. علاوه بر این می توانید غذاهایی که غنی از ویتامین ب۱۲ هستند مانند غلات صبحانه استفاده کنید.

سالمندان در معرض خطر هستند

هر شخصی می تواند دچار کمبود ویتامین ب۱۲ شود، ولی اگر سن تان بیشتر از پنجاه سال است باید احتمال بروز این مشکل را جدی بگیرید. با بالا رفتن سن معده اسید کمتری را تولید می کند که این بدین معناست که توانایی تان را برای جذب ویتامین ب۱۲ از دست می دهید.

به همین ترتیب افرادی که سن آن ها بالا است باید از مواد غذایی که دارای ویتامین ب۱۲ هستند مانند لبنیات و تخم مرغ استفاده کنند. چنانچه دچار مشکل جدی شدید باید در مورد استفاده از مکمل و یا تزریق ویتامین ب۱۲ با پزشک تان مشورت کنید.

داروهای ضد سوزش سر دل می توانند باعث افزایش خطر شوند

سوزش سر دل می تواند شرایط بسیار دردناک و ناراحت کننده ای را به وجود بیاورد و به همین ترتیب افراد زیادی برای بهبودی آن از دارو های تجویزی مصرف می کنند. ولی این کار می تواند باعث ایجاد مشکل شود. چون این داروها موجب کاهش تولید اسید معده می شوند، که وضعیت جذب ویتامین ب۱۲ را برای بدن انسان سخت می کند.

کمبود ویتامین ب۱۲ شبیه به زوال عقل به نظر می رسد

با بالا رفتن سن باعث می شود که اسید معده کمتر ترشح شود که به همین خاطر توانایی بدن برای جذب ویتامین ب۱۲ کاهش پیدا می کند. این بدین معناست که کسانی که سن شان بیشتر از پنجاه سال است احتمال دارد که از کمبود ویتامین ب۱۲ رنج ببرند که نشانه هایی مانند احساس خستگی بیش از اندازه و سبکی سرشان را نشان می دهد.

علاوه بر این ، تعداد بسیاری از کسانی که دچار کمبود ویتامین ب۱۲ هستند از مشکلات عصبی نظیر زوال عقل عذاب می کشند. در نهایت احتمال دارد که این ماده مقوی با زوال عقل اشتباه گرفته شود. چنانچه در دسته افراد سن بالا و یا سالمند قرار دارید و این وضعیت را تجربه می کنید باید برای این که این مسئله را روشن کنید باید با پزشک تان مشورت کنید.

خانم های باردار و مادران شیرده نیاز بیشتری به ویتامین ب۱۲ دارند

تمام افراد به ویتامین ب۱۲ نیاز دارند ، ولی تعدادی از افراد مانند افراد بزرگسال نیاز بیشتری به این ویتامین دارند. بر اساس گفته کارشناسان مادرانی که به فرزندشان شیر می دهند بیشتر به این ویتامین نیاز دارند. این افراد باید در طول روز ۲.۸میکروگرم از این ویتامین را دریافت کنند. در مقابل مردان به این ویتامین ۲.۴میکروگرم نیازمند هستند.

ولی خانم هایی که باردار هستند و یا مادرانی که به فرزندان شان شیر می دهند به چه صورت می توانند این ویتامین را به مقدار کافی دریافت کنند؟ در یک فنجان شیر کم چرب ۱.۲میکروگرم و در یک عدد تخم مرغ ۰.۶میکروگرم ویتامین ب۱۲ وجود دارد. بهترین مواد غذایی که این دارای این ویتامین هستند گوشت ماهی قزل آلا، گاو و بوقلمون می باشد. از سوی دیگر کسانی که گیاه خوار و یا وگان هستند باید از مکمل هایی که دارای ویتامین ب۱۲ هستند استفاده کنند.

استفاده از الکل باعث افزایش آسیب پذیری می شود

اگر از الکل استفاده کنید باعث می شود که کمبود ویتامین ب۱۲ را افزایش دهد. این مسئله به خاطر این است که استفاده از نوشیدنی های الکلی می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به گاستریت و یا ورم معده شود.

کسانی که دچار این وضعیت هستند در مقایسه با سایر افراد از اسید معده کمتری برخوردارند و این بدین معناست که توانایی بدن را برای دریافت ویتامین ب۱۲ کاهش می دهد. ولی این تمام ماجرا نمی باشد. الکل باعث می شود که کارکرد کبد را دچار اختلال کند و از آن جایی که محل ذخیره شدن ویتامین ب۱۲ کبد است با کاهش انباشته شدن این ماده مغذی در بدن روبه رو خواهید شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *