#


سیر؛ سیراکسیر سبزیهاست/ چه امراضی با مصرف سیر معالجه می شوند؟

مصرف سیر
7 نوامبر 2017 بدون نظر 1461 بازدید

سیر؛ سیراکسیر سبزیهاست/ چه امراضی با مصرف سیر معالجه می شوند؟

سیر؛ سیراکسیر سبزیهاست/ چه امراضی با مصرف سیر معالجه می شوند؟

سیر دارای ویتامینهای (ب B) و (ث C) میباشد برای مداوای برنشیت وسل سینه و اسهال و فشار خون مفید است. سیر دارای اسانس گوگردی فرار گوگرد، سیلیس و ید می باشد.

سیر با این که مخالف زیاد دارد، معذالک همه حتی مخالفین هم میدانند خوراکی مفیدی است. یگانه حربه مخالفین بوی بد آن است، ولی با این وصف عده ای در خوردن آن افراط مینمایند. اگر این بو بد نبود حتماً این عده غذایی جز سیر نمی خوردند، ولی باید بدانید که سیر مفید است، مشروط بر این که زیاد خورده نشود و به عبارت دیگر از مقدار خوراکش تجاوز نکند. سیر یک خوراک ضد عفونی بوده میکروبهای معده و جهاز تنفس را نابود میسازد و اخیراً نیز این ماده را استخراج نموده جزو داروهای آنتی بیوتیک آورده اند. سیر برای مداوای اسهال و برنشیت و سینه مفید است. فشار خون را پایین می آورد. خوردن آن برای مسلولین مفید است.

سیر بهترین درمان نسیان و فراموشی است. خوردن سیر کدورت ذهن را از بین میبرد، میکربهای و باوگریپ و عده زیادی از میکروبها را نابود می سازد. سیر بهترین مقوی پیاز مغز بوده، روی غدد مغز تأثیر نیکو دارد. سیر به طوری که گفته شد دارای ویتامینهای (ث) و (ب) بوده، خوردن آن برای رماتیسم و نقرس مفید است.

اگر سیر را زن آبستن ۳ روز قبل از وضع حمل بخورد، دهان نوزاد هنگام تولد بوی سیر خواهد داد و این موضوع می رساند که بوی سیر می تواند وارد رحم گردد. بوی سیر را معمولاً با سبزی می توان از بین برد، مشروط بر این که زیاد مصرف نشده باشد، قدما هم این مطلب را می دانستند و سیر را با غذاهای سبزی دار می خوردند، معمولاً اگر سیر را با سبزیهای سبز بخورند و یا بعد از صرف آن مقداری کاهو یا سبزی میل نمایند، بوی سیر را از بین میبرد.

مصرف سیر

مصرف سیر

اثر سبزی در از بین بردن بوی سیر مربوط به مادهٔ سبزی آن یعنی کلروفیل است. اگر میخواهید به فوریت بوی سیر را زائل کنید، از داروخانه یک کپسول کلروفیل مطالبه نمایید یا مقداری کلروفیل مایع را گرفته با شربت میل فرمایید، بوی سیر از بین میرود.

سیر قوه باه را تقویت میکند. ادرار را زیاد می نماید و عروق شعریه را باز می کند و همین موضوع سبب میشود که فشار خون پایین بیاید «افراط در خوردن سیر فوق العاده زیانآور است و عوارض سخت دارد. خوردن سیر برای اشخاص معتاد به افیون و کسانی که مبتلا به یبوست می باشند، چندان خواب نیست، زیرا سیر در معده آنها مانده بوی آن مدتی باقی می ماند. سیر را همیشه با برگ سبز میل نمایید تا بوی آن کمتر شود.»

ضماد سیر برای اسکات دردهای موضعی مخصوصاً درد پا مفید بوده، سبب سرخی میگردد و برای درمان زخمهای جلدی بسیار نافع است.

در معالجه رماتیسم، التهاب معده، مفاصل، سیاتیک، فساد خون، انواع ورم ساق پاها و واریس و آسم و برنشیت مخصوصاً دکتر (شیروانان) سوپ سیر را مثل داروی مخصوص خیلی قوی در برنشیت و معالجه آسم موثر میدانند.

خواص طبی سیر از قدیم ترین عهد عتیق شناخته و معروف شده است. مصریها ارزش سیر را تا مقام الوهیت رسانیدند. ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (خئوپس) یکی از پادشاهان سلسله چهارم مصر قدیم، عکس سیر را برروی یکی از بلندترین اهرام مصر حجاری کرد. نوشته ای که بر یکی از سنگهای اهرام مصر درباره خواص طبی و درمانی سیر باقی مانده این خبر را به ما می دهد که هر روز صبح حبهٔ سیری به کارگرانی که اهرم را می ساختند می دادند تا آنها را در مقابل بیماریها مصون نگهداشته برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی دل و جرأت به آنها ببخشد.

یهودیان، یونانیها و رومیان سیر را مثل نوشدارو، و یا داروی همه دردها اهمیت میدادند. در تاریخ نوشته شده است: هنگامی که هانری چهارم به دنیا آمد، پدر بزرگش لب و دهان او را با یک حبه سیر مالش داد تا او تندرست و شاد بماند. یک روایت قدیمی حاکی است که در ۱۷۲۶ در مارسی یکی از شهرهای ساحلی جنوب فرانسه طاعون پیدا شد و عده زیادی را به کشتن داد و چهار نفر دزد بدون این که از سرایت طاعون بترسند مشغول دزدی شدند. از سرقت طاعون زدگان هم شرم و حیا به خود راه نداند. این چهار دزد با مصرف مخلوط سرکه و سیر در مقابل طاعون مصونیت یافته با خیال راحت به کار خود ادامه میدادند. تا این که بر اثر سرقتهای متوالی و مکرر دستگیر شده، محکوم به مرگ گردیدند. هنگامی که آنها را برای اعدام بسوی چوبه دار می بردند، به مأمورین وعده دادند اگر آنها را اعدام نکنند، نسخه دارویی را فاش خواهند کرد که هرکس آن را مصرف کند در مقابل طاعون مصون خواهد ماند و با فاش کردن این نسخه که ترکیبی از سرکه و سیر بود از مرگ جسته و زندگی خود را به دست آوردند.

مصرف سیر

مصرف سیر

در قرن هیجدهم (سرکه و سیر) ضد عفونی چهار دزد به وجود آمد که برای شستشوی زخمهای خیلی شدید ان را به کار می بردند. امروز هم بدون هیجگونه شک و تردیدی، سیر بین داروهای نباتی در صف اول قرار گرفته است. چون سیر دارای اسانس گوگردی فرار از گوگرد، سیلیس، ید، میباشد و دستگاه بدن را در مقابل بسیاری از بیماریها حفظ کرده تندرستی کامل جسم را تا سن کهولت نگهداری میکند «دکتر دلوای» انترن قدیمی بیمارستانهای پاریس خواص درمانی سیر را موضوع تز دکترای خود در پزشکی قرار داده است.

اگر با دقت سیر را در دهان جویده، با بزاق دهان مخلوط کنیم، به شدت اشتهای ما را تحریک کرده، عمل هضم را آسان ساخته، ترشحات عصبر معدی را به کار می اندازد.

پیرمردان قدیمی کوه نشین عقیده دارند، اگر صبح ناشتا سوپ سیر خورده شود کسی که مبتلا به سوء هضم باشد بکلی از آن شفا خواهد یافت و خود آنها هر وقت به این کسالت مبتلا می شوند این سوپ را صبح ناشتا میخورند و میگویند معده و روده ها را پاک میکند.

چه امراضی با سیر معالجه می شوند؟

قبل از راه پیمایی طولانی و یا انجام کار سخت خوردن سالادی که با سیر تهیه شده باشد مفید است. سیر، برای اشخاصی که مبتلا به امراضی جلدی هستند و همین طور برای کودکان (خوب نیست و مصرف آن دربارهٔ این اشخاص منع شده است زیرا در مورد بچه ها شیر را فاسد کرده انها را مبتلا به نفخ شکم و دل درد می کند.)

سیر را اگر در کوره خشک کنند و بعد آن را بکوبند و بسایند، میتواند جای فلفل را بگیرد، زیرا گرد فلفل سیاه محرک خطرناکی است. در مورد این بیماریها و همچنین در موقعی که امراض به طور مسری شیوع پیدا کند، باید دو حبه سیر را در یک فنجان شیر انداخته جوشانیده آن را گرم نوشید.

برای معالجه آسم با سیر

چند حبه را دوازده روز در یک ربع لیتر الکل نود درجه بخیسانید، هنگامی که حمله آسم شروع می شود، باید چند قطره از این الکل را روی یک حبه قند ریخت و خورد و یا بهتر است یکی از حبه های سیر را دراورده، در شکر غلطانید و ان را در دهان جوید. سیر ذراتی که به شکل ذره های ریز شیشه ای در شرایین جمع میشود و تولید تصلب شرایین می نماید حل می کند.

جریان خون را به علت اثر تقویت کننده ای که بر روی عضلات قلب و پایین آوردن فشار خون دارد به کار انداخته منظم میسازد.از طرف دیگر سیر خون را تصفیه میکند و آن را پاک و غنی میسازد.

پس مصرف سیر در معالجه و درمان تمام بیماریهایی که در اثر بدی جریان خون یا فساد خون پیدا شده است مثل: تصلب شرایین، زیادی فشار خون، رماتیسم، التهاب مفاصل، سیاتیک، پیری پیش رس، انواع ورم ساق پاها، واریس، بواسیر و غیر آن تجویز شده است، در تمام این موارد کسانی که بخواهند واقعاً خود را معالجه کنند، باید این قدر تحمل و استقامت داشته باشند که صبح ناشتا یک حبه سیر را بجوند.

مصرف سیر

مصرف سیر

رماتیسم

برای رماتیسم باید سی گرم سیر رنده شده را در یک ربع لیتر الکل نود درجه به مدت یک ماه و نیم بخیسانید و بعد مدت شش ماه قبل از ناهار و شام شش قطره از این مخلوط سیر و الکل یک ماه و نیمه را با مقدار کمی آب مصرف کنید.

روزی پزشکی بزرگ و عالیمقام به بیمارش می گفت: «رمز تندرستی این است که هر روز صبح یک حیه سیر را ناشتا بجوند» بیمار جواب داد: «آقای دکتر به توصیه ای که کردید عمل کردم، ولی فکر نمی کنید که این رمز برای مدتی طولانی مکتوم نخواهد ماند، اطرافیان من مخصوصاً از بوی سیر پی به این رمز خواهند برد؟» در حقیقت اسانس سولفوره ای که سیر دارد و آن را از مجاری تنفس به خارج دفع میکند به تنفس اشخاصی که سیر خورده اند یک بوی مشخص و نفرت انگیزی میدهد که در نتیجه بسیاری از بیماران با این که به خواص درمانی و مزایای بی شمار آن معتقد هستند، از مصرف آن به علت بوی زننده آن خودداری میکنند.

برای چاره جویی و رفع این عیب بعد از خوردن سیر یک یا دو دانه قهوه بو داده را چند دقیقه بجوند و فرودهند، یا چند دانه نقل بادیان، یک تکه سیب درختی، چند برگ جعفری یک باقلای خام، لبوی پخته در تنور و یا در خاکستر، بوی سیر را از دهان میبرد.

برای رفع بوی سیر همین طور می توان دهان را با محلول سی گرم کلورامین در مقداری آب شستشو داد. در داروخانه قرصهای کوچک کلروفیل را میفروشند. این قرصهای کوچک کلروفیل را بدون این که بجویم و یا بمکیم، باید ببلعیم و بلعیدن این قرصها بوی سیر را بر طرف میسازد.

سیر کرم کش معروفی است:

وسیله عملی برای خوردن سیر این است که شب یک یا دو حبه سیر را کاملا رنده کنید و چند برگ جعفری و چند قطره روغن را به آن بیفزایید، صبح فردای آن شب موقع صرف صبحانه با یک برش نان که روی ان کره مالیده شده است بخورید.

کسانی که از این طرز مصرف خوششان نمی آید، میتوانند به طریق زیر آن را مصرف کنند. شب، یک تا چهار حبه سیر را رنده کرده، تمام شب آن را در نیم فنجان آبگرم بخیسانید و صبح فردا، ناشتا ان را صاف کرده، بنوشید، و باید در هفته اول یک حبه و هفته دوم دو حبه و هفته سوم سه حبه و هفته چهارم چهار حبه را به این ترتیب مصرف نمایید.

سیر کرم کش معروفی است، و باید یک حبه سیر را در تمام سوپهایی که به بچه ها داده میشود انداخت.

برای دفع کرم روده:

باید هر روز دو بار جوشانده ۲۵ گرمسیر را در یک لیوان آب یا شیر مصرف کرد و این ۲۵ گرمسیر را باید مدت بیست دقیقه در شیر و یا آب جوشانید یا بهتر است که در یک قاشق ، سوپخوری، یک حبه سیر رنده شده را با دو برابر شکر مخلوط کرده، روزی دو بار مصرف کرد.

برای دفع کرم کدو:

باید یک سیر بزرگ را پوست بکنید و رنده کنید و مدت بیست دقیقه آن را در شیر بجوشانید و بعد جوشانده سیر و شیر را صبح ناشتا بنوشید و تا ظهر از خوردن هر غذای دیگری خودداری نمایید و این کار را آنقدر باید ادامه دهید تا بکلی تمام کرم کدو دفع گردد. این سوپ سیر، برای سلسله اعصاب و شرایین مقوی است و در عین حال سوپ خوشمزه و مطبوعی است. این سوپ در زمستانها باید مصرف شود و مصرف آن در این فصل مخصوصاً مجاری تنفس را تقویت میکند.

طبق عقیده و دستور دکتر «گوترون دوکو درای» سوپ سیر را باید این طور تهیه نمود: به اندازه ای که برای مهمانان لازم است به تعداد آنها باید حبه های سیر را پوست کند آن را در قابلمه ای که کمی آب دارد ریخت، نمک وفلفل را به آن اضافه کرد و با آتشی ملایم آن را بجوش آورد.

مصرف سیر

مصرف سیر

موارد استعمال خارجی سیر:

در طب خارجی سیر خدمات زیادی را به عهده دارد. من جمله زخمها و جراحات سخت را با سرکه سیر شستشو و پانسمان می کنند و برای تهیه این سرکه ضد عفونی باید سی گرمسیر رنده شده را در نیم لیتر سرکه مدت ده روز بخیسانند و پس از آن این زخمها را با آن شستشو دهند. ضمادهایی که از سیر تهیه می شود و درد رماتیسم را تسکین میدهد و باید هر روز دو یا سه بار این مرهم را بر جاهای دردناک مالید. برای تهیه مرهم باید سیر را رنده کرد و دو برابر آن روغن کامفر به آن اضافه و مخلوط نمود. این مرهم را برای رماتیسم و بیماری گال و کچلی نیز مصرف میکنند.

اگر با این مرهم ستون فقرات اشخاص ضعیف را مالش دهند، این مالش برای آنها مفید و مطبوع خواهد بود.

معالجه تب حصبه

در تب حصبه باید پاهای مریض را در ضماد سیر رنده شده محصور کرد و بهتر آن است که کمی پیاز و علف گزنه هم که کوبیده شده باشد به آن اضافه گردد و باید ساعت به ساعت آن را عوض کرده پاهای مریض را در لحاف حفظ کرد.

برای رفع میخچه و زگیل

باید یک حبه سیره پخته و داغ را روی آن گذاشت و چندین دفعه در روز آن را عوض کرد. بقیه چون مفصل بود صرفنظر گردید. (دکتر لئونس کارلیه فرانسوی)

تأثیر سیر در جلوگیری از امراض عروق کروتر:

در پایین آمدن چربی خون رل بزرگی بازی میکند سیر گیاهی است که در سرتاسر نقاط دنیا منتشر میباشد و به عنوان یک ماده غذایی در معیاری وسیع مورد استفاده واقع می شود، هزارها سال پیش این ماده را در طب هند و چین و مصر استفاده می نموده اند، عصاره آبی سیر باعث پایین آمدن چربی خون میگردد.

سیر دارای خاصیت ضد پلاکتی بوده کلسترول خون را کاهش میدهد. مصرف خوراکی سیر از تجمع پلاکتها در انسان و حیوانات جلوگیری به عمل می آورد. شواهدی در دست است که در مناطقی از دنیا که مصرف این ماده بالا میباشد، وقوع بیماریهای قلبی و عروقی کاهش می یابد.

رسول اکرم می فرماید: سیر شفای هفتاد بیماری است. در آن روزگار کسی این گیاه پیش پا افتاده را نمی شناخت، ولی در این قرن که قرن علوم است، علمای طب خواص سیر را با تحقیقات عمیق خود دریافته اند.

(دکتر ریم فرانسوی) تحت عنوان (خوش به حال آنان که سیر میخورند) مینویسد: برای تقویت بدن و پیشگیری از بیماریهای گوناگون سیر اثر بسزایی دارد و نیز تجربه پزشکان معروفی مانند: دکتر (سالین) و لوتر و (دوپریه) و دیگران از خواص پزشکی این گیاه سودمند نتیجه های درخشانی داده و حاصل تجربه به این جا رسیده است که سیر در تقویت بنیه و جلوگیری از تصلب شرایین و پایین کشیدن فشار خون دوایی کامل و کافی است.

مصرف سیر

مصرف سیر

در طب جدید سیر را دارویی مستقل و موثر شناخته اند. سیر به عضلات قلب نشاط میدهد. جریان خون را در رگها تنظیم میکند و خون را صاف میکند، به طبیعت جسم نیرو میبخشد که بر بیماریهای دموی غلبه کند، به همین جهت زنانی که به ناراحتیهای رگل دچار هستند، اگر از سیر استفاده کنند دیگر ناراحت نخواهند بود.

و نیز در پیریهای زودرس که نتیجه فساد خون است و رماتیسم و بواسیر این گیاه سودمند اثری شفابخش دارد، سیر این بیماریها را نیز علاج می کند یا دست کم تخفیف می دهد: سل ریوی، انفلوانزا، نفس تنگی، کدورت رنگ پوست، سوء هاضمه و عفونتهای رودهها، دیفتری، تیفوئید، سیاهسرفه، التهابات معدی، زخم معده خواه کهنه و یا تازه، تغییر مجرای ادرار وحیض، تصفیه کلیه ها، کرمهای نخ مانند که در امعا کودکان به وجود می آید.

امام صادق صلوات الله علیه در سیزده قرن پیش دستورهای طبی فرموده که با عقیده دانشمندان فن پزشکی در این عصر تطبیق میشود و باید دانست پزشکان امروز آن دستورها را در عصر حاضر با وسائل مجهز و مکمل علمی که در اختیار دارند انطباق داده اند. مثلاً امام فرموده: به وسیله سیر دردهای خود را درمان کنید. با این بیان پیداست که تعلیمات مختصر و مفید امام درباره سیر همین گیاه ناچیز تا چه حد وسیع و عمیق و محیط است، شاید روزگار آینده که علم طب به حد کمال و یا نزدیک به کمال خود برسد، فواید و خواص سیر آشکارتر گردد و طبعاً عظمت و علو کلام امام روشن تر جلوه کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *