#


رژیم های غذایی که دارای کلسترول بالا هستند چه پیامد هایی در پی خواهند داشت؟

30 ژانویه 2018 بدون نظر 1977 بازدید

رژیم های غذایی که دارای کلسترول بالا هستند چه پیامد هایی در پی خواهند داشت؟

رژیم های غذایی که دارای کلسترول بالا هستند چه پیامد هایی در پی خواهند داشت؟

مصرف بعضی از مواد غذایی موجب بالا رفتن کلسترول خون خواهد شد. همین طور ممکن است بدن افرادی که از این نوع رژیم غذایی استفاده می کنند در معرض ابتلا به سرطان روده ی بزرگ نیز قرار بگیرد. برای این که بتوانید به چنین مشکلاتی دچار نشوید و در معرض خطرات ناشی از این عوارض در امان بمانید باید به فکر تغییر برنامه ی غذایی خود بوده و از ابتلا به وزن بالا و چاقی پیشگیری کنید.

یکی از پژوهش هایی که به تازگی انجام گرفته این را نشان می دهد که برنامه های غذایی که حاوی کلسترول بالا می باشند موجب تحرک بیش از اندازه ی سلول های سرطانی شده و سبب می شوند که تومور های ایجاد شده در حدود صد برابر سریع تر به رشد خود ادامه دهند.

کلسترول یک نوع چربی یا لیپید در خون می باشد. سلول های بدن به کلسترول احتیاج دارند و این میزان احتیاج بدن در داخل بدن تولید خواهد شد؛ ولی بدن از مواد غذایی دریافتی نیز مقداری کلسترول دریافت می کند.

بر اساس گزارش به دست آمده از روزنامه ی ایندیپندنت، در حقیقت کلسترول یکی از اجزای ضروری غشای خارجی همه ی سلول های انسانی می باشد و در داخل کبد به عنوان یک بلوک ساختمانی ضروری برای دیگر مواد مهم به وجود می آید.

ولی زمانی که کلسترول بدن افزایش یابد به ویژه چنانچه کلسترول بد خون به صورت لیپو پروتئین با چگالی کم (LDL) افزایش پیدا کند، می تواند موجب بروز عوارض خطرناکی از قبیل ابتلا به سکته ی قلبی و یا ابتلا به سکته ی مغزی شود.

بر اساس تحقیقی که پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا بر روی موش ها انجام داده اند توانستند برای نخستین بار به روشی دست پیدا کنند که به کلسترول چرب امکان این را می دهد که خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را به اندازه ی قابل توجهی افزایش دهد.

این تحقیق باعث می شود که دارو هایی جدیدی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها ساخته شوند.

همچنین پژوهشگران در این تحقیق به این نتیجه دست یافتند که کلسترول می تواند روی رشد سلول های بنیادی موثر بوده و همین طور باعث می شود که سرعت تشکیل شدن تومور ها نیز به صد برابر افزایش یابد.

آن ها اظهار داشتند که هرچند رابطه ی بین کلسترول رژیم غذایی و سرطان روده ی بزرگ قطعا تشخیص داده شده است ولی مکانیزیمی که در روند ابتلا به آن دخالت دارد هنوز مشخص نشده است.

طبق نتایج این تحقیقات، کارشناسان بهداشت درباره ی تاثیراتی که استفاده از چربی های اشباع شده بر بالا رفتن سطح کلسترول خون داردبه بیماران مبتلا پیشنهاد می کنند که از مصرف غذا هایی مثل گوشت و یا پنیر های پر چرب خودداری کنند و سعی کنند که از چربی های غیر اشباع که در مغز انواع خشک بار و نیز آووکادو وجود دارد، استفاده کنند.

برای انجام این تحقیق محققان با تقسیم کردن موش ها به دو گروه، و این که یکی از این گروه مواد غذایی پر کلسترول داده و نیز گروه دیگری از موش ها را از نظر ژنتیکی به طریقی اصلاح کردند که بدنشان به صورت طبیعی بتواند میزان کلسترول بیشتری را تولید کند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که در هر دو گروه، مقدار کلسترول اضافی یکی از عوامل قوی برای افزایش سلول های بنیادی روده به حساب می آید، وظیفه ی سلول های بنیادی روده رشد روده می باشد.

زمانی که میزان کلسترول خون افزایش می یابد، سلول های بنیادی سریع تر تقسیم می شوند و این سبب می شود که لایه ی بافت روده سطح خود را افزایش داده و همین باعث می شود که اندازه ی روده بلندتر شود.

ولی سریع تر شدن این روند از رشد به این معنی هم بود که سلول های تومور نیز به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

محققان هنوز هم در مورد مصرف دارو های ضد کلسترول از قبیل استاتین ها برای کم شدن خطرات ناشی از ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان های روده با یکدیگر تفاوت نظر دارند. همچنین از دارو های استاتین برای اشخاصی که در معرض خطر ابتلا به سکته ی مغزی و یا سکته ی قلبی می باشند، استفاده می شود. این تحقیق در مجله ای به نام Cell Stem Cell به چاپ رسیده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *