#


راههای درمانی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی
10 نوامبر 2017 بدون نظر 2289 بازدید

راههای درمانی آفتاب سوختگی

راههای درمانی آفتاب سوختگی

ممکن است به خاطر ابتلا به آفتاب سوختگی ، خود را سرزنش کنید. در واقع شما میدانید که از این طریق چه آسیبی به پوست می رسد. حتماً دربارهٔ ضدآفتاب ها و چگونگی محافظت آنها از پوست در برابر اشعه های سوزان آفتاب نکاتی را میدانید .

اما خوب ، شما سهل انگاری کرده اید و حالا باید بی خوابی و ناراحتی بکشید. خوشبختانه از این ماجرا درس های زیادی گرفته اید. دفعه دیگر از ضدآفتاب استفاده می کنید؛ اما اکنون به توصیه های زیر توجه کنید :

داروی ضد درد مصرف کنید .

آسپیرین می تواند درد، خارش و تورم حاصل از سوختگیهای ملایم تا متوسط را کاهش دهد. هر ۴ ساعت دو قرص مصرف کنید. در صورتی که معده بتواند تحمل کند سه تا چهار قرص ایبوپروفن هر ۸ ساعت میتواند مفید باشد .

سوختگی را پیش بینی کنید.

اگر متوجه شدید که در معرض اشعه آفتاب زیادی قرار گرفته اید قبل از ظهور قرمزی پوست ، آسپیرین مصرف کنید. بعضی از پزشکان مصرف ۹۵۰ میلی گرم آسپیرین ( دو قرص) را بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب توصیه می کنند . هر چهار ساعت تا حداکثر شش بار درمان را تکرار کنید.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

از کمپرسل های تسکین دهنده استفاده کنید .

بعد از سوختگی پوست ملتهب می شود. با ایجاد کمپرسی که در داخل آن یکی از مواد زیر را قرار می دهید آن را تسکین دهید. اگر می خواهید می توانید پنکه را به طرف ناحیه سوختگی قرار دهید تا روند سرد شدن تسریع شود .

آب سرد

می توانید از آب سرد لوله شیر استفاده کنید و یا چند قطعه یخ داخل آب بریزید. یک دستمال را داخل مایع خیس کنید و آن را روی سوختگی بگذارید. هرچند دقیقه که دستمال گرم می شود آن را عوض کنید. چندین بار در روز و هر بار به مدت ده تا پانزده دقیقه تکرار کنید.

شیر بدون چربی

پروتئین شیر، یک عامل تسکین دهندهٔ بسیار خوب است . یک فنجان شیر بدون چربی را با چهار فنجان آب مخلوط کنید؛ سپس چند قطع یخ به آن اضافه کنید. از کمپرس های ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای استفاده کنید و هر ۲ تا ۶ ساعت تکرار کنید .

استات آلومینیم

اگر خارش پوست شدید است پودر ضدعفونی کننده را با آب مخلوط کنید؛ استات آلومینیم جلوی خشکی و خارش پوست را می گیرد.

بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دو سر را داخل گاز یا پارچهٔ درشت بافتی بپوشانید؛ آب سرد را داخل آن بریزید، تفاله آن را دور بریزید و از کمپرس مایع به دست آمده استفاده کنید. هر دو تا چهار ساعت تکرار کنید .

با حمام کردن درد را از بین ببرید .

راه جایگزین برای کمپرس مخصوصاً اگر نواحی سوختگی وسیع باشد، حمام سرد است. آنقدر مایع اضافه کنید تا آب به دمای دلخواه و مناسب برسد. سپس پوست را با یک حوله تمیز به آرامی خشک کنید؛ مواد زیر می توانند درد، خارش و التهاب را کاهش دهند.

سرکه : یک فنجان سرکه سفید را داخل وان آب سرد بریزید .

جوش شیرین : به اندازه کافی جوش شیرین را داخل آب حمام بریزید به جای اینکه بدن را با حوله خشک کنید، بگذارید که محلول خودش روی پوست خشک شود.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

با صابون خود را نشویید.

صابون می تواند پوست را خشک و حساس کند. اگر مجبورید که از صابون استفاده کنید نوع ملایم آن را به کار ببرید و با آب زیاد، کاملاً بدن را بشوید. هرگز داخل آب صابون دار نروید.

پوست خود را مرطوب کنید.

حمام ها و کمپرس ها مفیدند و باعث تسکین موقت درد می شوند. اما اگر بعد از آنها از مرطوب کننده ها استفاده نکنید، پوست شما از قبل خشک تر می شود. پس بدن را خشک و سپس از روغن حمام استفاده کنید. یک دقیقه داخل آن غوطهور باشید، سپس از کرم یا محلول مرطوب کننده نظیر او سرین استفاده کنید .

سرد کنید.

برای تسکین بیشتر، قبل از استفاده از مرطوب کننده ها، آن را سرد کنید.

به دنبال هیدروکورتیزون باشید.

التهاب و حساسیت پوست را با مصرف کرم ، محلول و یا اسپری حاوی ۵٪ هیدروکورتیزون تسکین دهید .

خود را در برابر عفونت محافظت کنید .

اگر دچار عفونت شدید و یا نگران گسترش آن هستید، از پمادهای ضد باکتری نظیر پلی سپورین یا با سیتراسین استفاده کنید.

از بی حس کننده های موضعی استفاده کنید .

اگر سوختگی ملایم باشد بیحس کننده های موضعی می تواند درد و خارش پوست را از بین ببرد. دنبال مارک هایی باشید که حاوی بنزوکائین ، بنزیل الکل ، لیدوکائین و یا دیفن هیدرامین باشد. استفاده از اسپری ها آسانتر از کرم ها و پمادهاست، اما هرگز آنها را مستقیماً به طرف صورت ، اسپری نکنید، بلکه مقداری از آن را روی یک تکه گاز و یا پد پنبه ای بگذارید و روی صورت بمالید تا از تماس با چشمها اجتناب شود.

از بسته یخ استفاده کنید .

اگر سوختگی خفیف باشد، بسته یخ نیز می تواند درد را تسکین دهد . یخها را داخل یک دستمال مرطوب بپیچید و آنها را در ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید. اگر چارهای نداشتید، از روش دیگری استفاده کنید؛ میتوانید کیسهٔ نخودهای یخ زده را روی سوختگی بگذارید. هیچ وقت بسته یخ زده را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

آب زیاد بنوشید.

برای مقابله با اثر خشکی آفتاب سوختگی ، به اندازه کافی آب مصرف کنید.

درست غذا بخورید.

از وعده های سبک استفاده کنید.

پاهای خود را بالا ببرید .

اگر ساق پاها سوخته و متورم شده است ، پاها را بالاتر از سطح ارتفاع قلب قرار دهید. در این حالت احساس بهتری خواهید داشت .

سعی کنید شبها خواب آرامی داشته باشید.

خوابیدن با آفتاب سوختگی حکم قتل را دارد و شما برای ترمیم و التیام سوختگیهای پوست به استراحت زیادی احتیاج دارید. بنابراین برای کاهش اصطکاک و مالش ، پودر بچه را روی پتوها و تخت خود بپاشید .

مراقب تاول زدن باشید .

اگر دچار تاول زدگی شدید، سوختگی شما شدید است، اگر تاول زدگی محدود است و شما را اذیت می کند می توانید آنها را تخلیه کنید. اما پوست روی آن را نکنید. چرا که اگر پوست در تماس با هوا نباشد و پایانه های عصبی نیز در معرض هوا نباشند، امکان عفونت و درد و ناراحتی کاهش پیدا میکند. برای تخلیه تاول ها، ابتدا یک سوزن را روی شعله کبریت استریل کنید. کنار تاول را سوراخ کرده و قسمت بالای آن را فشار می دهید تا مایع خارج شود. این کار را در ۲ ساعت اول ، سه بار تکرار کنید، سپس به تاول ها دست نزنید.

مراقب یخ و برف باشید .

اجازه ندهید که مراقبتهای پوستی در زمستان کاهش یابد. ممکن است شما به وسیله نور آفتاب که از طریق یخ و برف منعکس میشود دچار سوختگی شدید بشوید.

یک اشتباه را دو بار تکرار نکنید.

وقتی که دچار آفتاب سوختگی شدید، سه تا شش ماه طول میکشد تا پوست به حالت اول بازگردد. هنگامی که لایه سطحی پوست دچار آفتاب سوختگی می ریزد، این وضعیت جدید بیش از پیش به آفتاب حساس است. یعنی اگر مراقب نباشید به مراتب سر شدیدتر از قبل دچار آفتاب سوختگی می شوید.

از قوانین پیروی کنید .

اگر هنوز خاطره آفتاب سوختگی ، در یاد شما باقی مانده است . این نکات را به خاطر داشته باشید :

* حتی اگر هوا هم ابری باشد، ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از ضد آفتاب ها استفاده کنید ( اشعه های مضر می توانند از پوشش ابری هم نفوذ کنند). فراموش نکنید که لب ها، دستها، گوشها و پشت گردن را نیز محافظت کنید. بعد از تعریق زیاد و یا شنا، دوباره از ضدآفتاب استفاده کنید.

*  بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر ، بیشترین مراقبت را از پوست خود داشته باشید زیرا در این ساعت ها خورشید در گرمترین حالت خود قرار دارد.

خودتان را به پزشک برسانید .

سوختگی شدید، اثر زیادی روی شما می گذارد. اگر دچار تهوع ، سردی ، تب ، غش ، تاول زدگی شدید ، ضعف عمومی تغییر رنگهای صورتی و یا خارش شدید، با یک پزشک مشورت کنید. هوشیار باشید که اگر سوختگی گسترش پیدا کند ممکن است دچار عفونت شوید و مشکلات چندین برابر شود.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

درمانهای موجود در کابینت آشپزخانه

مواد مصرفی موجود در آشپزخانه می تواند در تسکین سوختگی به کار رود، در موارد اورژانس از مواد زیر استفاده کنید :

آرد ذرت: آب کافی به آرد ذرت اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند ، خمیر حاصله مستقیماً روی محل سوختگی به کار ببرید.

کاهو: برگهای کاهو را در آب بجوشانید، از صافی بگذرانید. مایع را بگذارید در یخچال برای چندین ساعت. توپ های پنبه ای را داخل مایع قرار دهید و به آرامی روی پوست فشار دهید.

ماست : ماست ساده هم خاصیت سرد کنندگی و هم تسکین دهندگی دارد. در تمسام مناطق سوختگی به کار ببرید؛ به آرامی و نرمی ، پوست را خشک کنید.

کیسه چای : اگر پلکهای شما سوخته است. کیسه چای را در آب سرد قرار دهید و برای کاهش التهاب و تسکین درد روی چشمها قرار دهید.

* اگر می خواهید پوست تان برنزه شود، این کار را به تدریج انجام دهید. با ۱۵ دقیقه حمام آفتاب شروع کنید. زمان آن را هر بار فقط چند دقیقه افزایش دهید.

* هنگامی که شنا نمی کنید و یا حمام آفتاب نمی گیرید، لباسهای محافظت کننده بپوشید. کلاه ، لباسهای پشمی تنگ و آستین بلند، پوست را در برابر آفتاب محافظت می کند.

آیا شما به نور حساس هستید؟

اگر بخواهید عکس بگیرید، این سئوال را از شما نخواهیم کرد. منظور این است که بعضی از داروها، صابونها و یا مواد آرایشی حساسیت شما را به نور آفتاب افزایش می دهند و منجر به التهاب پوست شبیه آفتاب سوختگی می شود.

آنتی بیوتیک ها، آرام بخش ها و داروهای ضد نارج می توانند واکنش ایجاد کنند. داروهای ضد بارداری خوراکی ، ادرارآورها و داروهای دیابتی و حتی ضدآفتاب های حاوی پا با نیز میتوانند حساسیت زا باشند.

همیشه از پزشک خود درباره اثرات جانبی داروهایی که مصرف می کنید، سؤال کنید . حتی غذاهای معمول هم می توانند واکنش های منفی ایجاد کند .

دکتر باسلر می گوید: من دو زن را می شناختم که برای روشن کردن پوست خود از آب لیمو استفاده می کردند. آنها نمی دانستند که آب لیمو میتواند حساسیت نوری ایجاد کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *