#


خواص درمانی اکلیل الملک یا گل عسل در درمانی بیماری ها

اکلیل الملک
12 دسامبر 2017 بدون نظر 1691 بازدید

خواص درمانی اکلیل الملک یا گل عسل در درمانی بیماری ها

خواص درمانی اکلیل الملک یا گل عسل در درمانی بیماری ها

در یونان قدیم این گیاه را به علت این که مورد توجه و علاقه زنبورهای عسل بوده است گل عسل نامیده اند. اکلیل الملک که به گل مینشیند، هزاران زنبورعسل بر روی سر شاخه های گلدار آن نشسته، شیره آن را میمکند و عسل درست میکنند. عطرگلهای آن بقدری نافذ است که هنگام گردش اگر به مشام ما برسد، بی اختیار مدتی توقف کرده، بوی معطر این گیاه را تنفس نموده، تحسین می کنیم. اکلیل الملک در طول جاده ها، گودالها و رودخانه ها و چمنها می روید و طول آن گاهی به یک متر می رسد. در فرانسه آن را چون یونجه برای خوراک چهارپایان مخصوصاً اسبها می کارند. گلهای آن، زردرنگ و در انتهای ساقه ها جمع می شود و چون خشک شود بوی آن زیاد میشود، در طب این گلها را به علت دارا بودن خواص طبی استعمال می کنند.

این گلها دارای خواص: ضد تشنج، مرهم سینه، قبض کننده و ضد عفونی است. به همین جهت است که بوی ادرار را از بین می برد و ترشحات آن را زیاد میکند و مجاری ادرار را ضد عفونی می کند. همچنین در اسهال خونی و ورم روده مصرف میگردد. چون دارویی خوابآور و مسکن است آن را در تحریکات عصبی و انواع نورالڑی و همچنین در سرفه های عصبی و گاز رودهها استعمال می کنند برای معالجه نزله و برونشها و ورم عقب حلق، دَمکرده آن را به مقدار ۲۰ تا ۳۰ گرم در یک لیتر آب، بعد از هر غذا که موجب هضم غذا هم می شود، باید مصرف کرد.

اکلیل الملک

اکلیل الملک

چهل تا پنجاه گرم گل اکلیل الملک در یک لیتر آبجوش دمکرده، داروی خواب مؤثر برای کسانی که در مصرف داروهای خواب آور شیمیایی و مضر زیاده روی کرده اند مفید است، و برای شستشوی چشمها در مورد معالجه ورم ملتحمه وورم پلکها بغايت مفید می باشد. به عنوان محلول شستشوی بدن نیز این دمکرده برای اشخاصی که رماتیسم دارند و بدنشان زخم است، موجب تسکین درد روماتیسم و التیام زخم انها می شود.

اکلیل الملک را به فرانسه شاه افسر و اسیرک می نامند. محل رویش اکلیل الملک را در نواحی شمال ایران، اطراف تهران، بلوچستان، اذربایجان، و نواحی غرب ذکر کرده اند.

اکلیل الملک یا اکلیل کوهی، سرشاخه های |آن ادرار آور و ضد تشنج و صفراست. تزریق دمکرده آن در ورید، ترشح ادرار را دو برابر می کند.

در موارد ضعف عمومی و خستگی و دوره قافت مفید و همچنین در سوء هضم و تقویت دستگاه گوارش، تیفوئید و گریب، رفع نزله های مزمن، تنگ نفس، سیاه سرفه و قطع عادت ماهانه زنان، جلوگیری از ترشحات زنانه، خنازیر، طپش قلب، سردرد یک طرفه، فلج و صفرا، و در ورم مزمن کیسه صفرا، استسقا بزرگ و کوچک شدن کبد، تشمع کبدی. برگ اکلیل را در شراب ریخته برای معالجه ورم مفاصل، تومور خنازیر، برای رفع آثار ضربه و پیچ خوردگی مفاصل به طور ضماد مستعمل است. تنقیه جوشانده آن جهت اسهال خونی «زیاده روی در خوردن اسانس خطر مرگ دارد» ۵ تا ۲۰ گرم برگ و سرشاخه های گلدار آن را دریک لیتر شراب سفید ریخته، ۲۴ ساعت در تاریکی نگاه داشته سه قاشق سوپخوری شب بنوشند جهت استسقا مفید و ادرارآور است. برای جلوگیری از فساد گوشت از برگهای آن استفاده شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *