#


خطر در کمین مردان ایرانی؛ متداول ترین سرطان ها

21 فوریه 2018 بدون نظر 991 بازدید

خطر در کمین مردان ایرانی؛ متداول ترین سرطان ها

شایع ترین سرطان ها؛ زنگ خطری برای سلامت مردان ایرانی

رئیس کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، بیان کرد: حاکمیت، دولت و نهادهای مدنی می بایست فضاهای بیشتری ایجاد نمایند که به سلامتی مردان کمک بیشتری کند.

به گزارش از من بپرس، دکتر سید حامد برکاتی در رابطه با لزوم اهمیت دادن به مسئله سلامت مردان، بیان نمود: سلامت مردان به اندازه سلامت زنان مهم است و اگر زنان عمود خانه باشند و کارهای خانه با مدیریت آن ها اداره گردد، مردان هم اضافه بر نقش پدری و همسری، مدیریت بیرون از خانه و اداره امور اقتصادی را برعهده دارند، با توجه به این ایجاب می کند، توجه خاصی به سلامت هر دو جنس شود.

وی افزود: در هر دو گروه معمول ترین دلیل بیماری و ناتوانی، بیماری های قلبی عروقی می باشد، ولی در مردان دلیل دوم به بعد متفاوت است که به ترتیب حوادث و سوانح غیرعمد، حوادث عمدی، سرطان ها و بیماری های دستگاه تنفسی، بیماری های متابولیک، بیماری های دستگاه گوارش، تومورها، اختلالات تناسلی و ادراری و بیماری های اعصاب و روان را شامل می شود.

برکاتی با بیان این که در مردان آمار مرگ و میر بیشتر از زنان می باشد، تأکید کرد: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامتی، از دو دید می توان به مسئله سلامتی مردان پرداخت، نخست عوامل خطر و دوم بیماری ها است.

وی ادامه داد: از دیدگاه بیماری ها، دو گروه بیماری واگیر و غیر واگیر در کمین مردان می باشد، بیماری های واگیر مثل ایدز، مالاریا و سل در مردان شیوع بالاتری دارد، زیرا مردان بیشتر در فضای بیرون از خانه به سر می برند و کنش های اجتماعی و رفتارهای پرخطر آن ها بیشتر می باشد و نیز بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های روانی، شغلی، تنفسی، بیماری عضلانی – اسکلتی و سوانح و حوادث در مردان رایج تر است.

رئیس کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این که توجه به عوامل خطر متابولیک از پیشامد عوامل خطر اصلی و بیماری جلوگیری می کند، افزود: کنترل چربی خون، فشار خون، قند خون، چاقی و افزایش وزن می تواند از به وجود آمدن بعضی بیماری ها کم کند، بنابر این مردان باید امر پیشگیری و غربالگری را مهم بدانند، چون در مردان مصرف الکل و سیگار در کل آمار بالاتری دارد.

وی بیان نمود: مردان کمتر از زنان به علامت و نشانه های خطر و بیماری زا دقت می کنند، به همین علت بیماری در آن ها بیشتر می شود و یا این که مرگ و میر بالاتری را به همراه دارد. با در نظر گرفتن هفته ای تحت عنوان سلامت مردان اهمیت این موضوع روشن می گردد و زنگ خطری خواهد بود تا مردان این مورد مهم را در نظر بگیرند.

برکاتی با اشاره به این که بعضی فاکتورهای سبک زندگی از جمله رژیم غذایی درست، فعالیت فیزیکی مناسب، مدیریت استرس و پایین آوردن رفتارهای پر خطر بر طول عمر مردان می افزاید، خاطر نشان کرد: خشونت در مردان بیشتر می باشد و همین جریان باعث می شود که درگیری و نزاع در آن ها بالاتر رود، در این صورت باید این عامل هم مدیریت و کنترل گردد.

رئیس کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: رایج ترین سرطان ها در مردان به ترتیب سرطان پوست با شیوع ١٤درصد، سرطان معده با شیوع ١٢درصد، سرطان مثانه با شیوع ٩درصد، سرطان پروستات با شیوع ٨درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع ٨درصد، سرطان ریه و مری با شیوع ٦درصد می باشد.

وی ، در مورد آمار مرگ و میر مردان در سال بیان کرد: می توان به گزارش هایی که مربوط به سال ٩٠می باشد رجوع کرد، بر اساس آماری که در سال ٩٠به دست آمده است تعداد مرگ و میر در گروه سنی سی تا هفتاد سال در مردان بیشتر از زنان می باشد، یعنی مردان نسبت به زنان ١.٧برابر بیشتر فوت می کنند.

برکاتی در ادامه افزود: در سال٩٠، تعداد مرگ و میر مردان روستایی، چهارده هزار نفر بوده است، با وجود این که آمار مرگ زنان روستایی ده هزار نفر بوده است؛ در شهر هم تعداد مرگ و میر در بین مردان ٥٦هزار نفر بوده و زنان با آمار ٣٢هزارنفری مرگ و میر روبه رو بوده اند و به طور کلی جمعیت مرگ و میر در گروه سنی سی تا هفتاد سال ١١۲هزار نفر در سال بوده که ٧٠هزار نفر از این تعداد متعلق به مردان و ٤٠هزار نفر متعلق به زنان بوده است.

وی با اشاره به این که خود مراقبتی نخستین عنصر سلامتی در مردان می باشد، بیان کرد: حوادث و سوانح عمد ٤.٣برابر، حوادث غیرعمد ٣.٦برابر، بیماری عفونی ٣برابر و بیماری های اعصاب و روان نیز ٧برابر در مردان نسبت به زنان بیشتر بوده است، دلیل آن نیز این است که مردان در معرض استرس ها، آلودگی های محیطی، رفتارهای پرخطر و علاوه بر این مخاطرات بیشتری قرار دارند، ولی آن چه که باعث مرگ می شود، این است که مردان نقش خود مراقبتی را جدی نمی گیرند.

برکاتی تصریح کرد: زن به عنوان کسی که نقش همسر یک مرد را برعهده دارد، می تواند در اطلاع سازی مرد در مراقبت از خود نقش به سزایی ایفا کند و در راستای نهادینه کردن عادات مناسب، رژیم غذایی صحیح و تشویق به تحرک بدنی مرد سعی اش را کند.

رئیس کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفته است: اقدامی که در سطح وزارت بهداشت با همکاری مرکز مدیریت شبکه، دفتر بیماری های غیرمسری و علاوه بر این دفتر سلامت خانواده در حال اجرا است، غربالگری مردان از حیث بیماری های غیرمسری می باشد. ولی این غربالگری ها تنها می تواند از عوارض بیشتر جلوگیری کند، زیرا شخص به بیماری گرفتار شده است، بهترین کار جلوگیری از وقوع بیماری می باشد.

برکاتی در پایان افزود: درست کردن شیوه زندگی نخستین قدم در جهت جلوگیری از بیماری ها می باشد. در این راستا حاکمیت و دولت و نهادهای مدنی باید فضاهای بسیاری را به وجود بیاورند که به سلامت مردان کمک زیادی کند و البته یک قسمت از این امکانات به تجهیزات ورزشی مربوط می باشد، دیگر قسمت ها از جمله قسمت کشاورزی و آفات و سموم مصرفی فرآورده های کشاورزی، اصلاح و بهسازی روغن های مصرفی یا سوبسید لبنیات و مواد پروتئینی یا دیگر اقدامات نیز در سلامت مردان نقش بسیاری دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *