#


بیماری های معدہ و شکم در نوزادان

15 آگوست 2017 بدون نظر 927 بازدید

بیماری های معدہ و شکم در نوزادان

بیماری های معدہ و شکم در نوزادان

نوزادان کمتر از بزرگسالان در معرض بیمارهای همراه با دردهای شکمی مانند سنگ کیسه صفرا یا زخم های معده قرار می گیرند. به هر حال چند عامل دردهای شکمی در نوزادان و کودکان بسیار جدی هستند و باید در صورت مشاهده این دردها یا در صور است بروز درد شکم همراه با تب ، اسهال، یا استفراغ، فورا با پزشک تماس بگیرید.

هر تنشی در خانه بین والدین و بین خواهران و برادران یا در مدرسه میتواند موجب بروز احساس تهوع و استفراغ و دردهای شک شود. اگر هیچ دلیل دیگری برای دردها پیدا نشود مسئله اضطراب مورد بررسی قرار می گیرد. از پزشک راهنمایی بخواهید.

کولیک (قولنج)

این شکل از گریه های نوزاد معمولا در چهارماه اول زندگی رخ میدهد و بعد به طور ناگهانی و بدون درمان برطرف می شود. به نظر می رسد دلیل این گریه ها اسپاسم روده ها باشد اما هیچ دلیل جدی برای آن وجود ندارد و هنوز علت آن نامعلوم مانده است. این بیماری بی ضرر است اما والدین را آزار می دهد.

نشانه ها: نوزاد شما که هیچ بیماری ندارد به شکل دوره ای شروع به گریه می کند و با هر جیغ پاهایش را داخل شکم جمع می کند.

درمان: هیچ دارویی مورد نیاز نیست. نوزاد شما با فعالیت های ریتمیک مانند تکان دادن، تاب دادن، سواری در اتومبیل یا دراز کردن روی شکم بر روی پای مادر و ضربه زدن به پشت او آرام می شود. اغلب هیچ چیزی نمی تواند یک کودک کولیکی را درمان کند اما باید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. از آنجایی که کولیک هر روز در ساعت مشخصی و معمولا در عصرها آغاز می شود باید سعی کنید برنامه زندگی خود را به گونه ای تنظیم کنید که در آن ساعت استرس زیادی نداشته باشید.

گاسترو انتريت

تورم معده و رودهها که معمولا به دلیل وجود یک باکتری یا ویروس در غذای آلوده ایجاد می شود و موجب بروز اسهال و استفراغ می شود. درد در این بیماری نشانه چندان مهمی نیست. انواع مختلفی از گاسترو انتریت های غیر عفونی وجود دارد که شامل حساسیت به غذا، غذاهای ادویه دار و آنتی بیوتیکها می شود. این بیماری بسیار شایع و خفیف است. به ندرت بیش از سه روز طول می کشد و کودک بدون هیچ درمان خاصی نیز بهبود پیدا می کند فقط لازم است مایعات و مواد معدنی بدنش جایگزین شود. یک نوزاد کوچک ممکن است تحمل کم آبی بدن را نداشته باشد و اگر استفراغ یا اسهال او بیش از سه ساعت طول می کشد باید بدون تاخیر با پزشک تماس بگیرد.

نشانه ها: اولین نشانه بیماری رد کردن غذاست که به دنبال آن استفراغ و اسهال نیز شروع می شود. نوزاد ممکن است دچار کم آبی بشود در این صورت فونتانل های روی سرش به سمت داخل فرورفتگی پیدا می کنند و دهانش خشک می شود.

درمان: موارد خفیف بیماری را می توان در خانه با معاینه پزشک درمان کرد اما در صورتی که اسهال و استفراغ در نوزاد ادامه پیدا کند باید بیماری در بیمارستان مورد مداوا قرار بگیرد تا مایعات به صورت درون وریدی به نوزاد داده شود.

انواژیناسیون (داخل شدن بخشی از روده در بخش دیگر)

در این بیماری نادر و نامعلوم نوزادان روده به شکلی تا می خورد که لوله ای در داخل لوله دیگر تشکیل می شود و معمولا موجب مسدود شدن روده می شود که مشکلی بسیار جدی است. این عارضه بیشتر در – .محل اتصال روده کوچک و روده بزرگ رخ می دهد

نشانه ها: نوزاد ممکن است بدون توقف فریاد بکشد و پاهایش را صاف کند. شاید استفراغ یا اسهال نیز داشته باشد و خون و موکوس دفع کند، شکم او متورم می شود و ممکن است دچار کم ابی نیز بشود. در صورت عدم درمان بیماری با پاره شدن روده و بروز پریتونیت (تورم جدار داخلی شکم) پیچیدهتراست.

درمان : عبور دادن هوا از رودهها می تواند موجب باز شدن تایی نأمناسب روده شود. اگر این روش مؤثر نبود عملا تنها روش موفقیت آمیز جراحی خواهد بود. در موارد حاد بیماری گاه مجبور به قطع بخشی از روده می شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *