#


امید به بهبود بیماران که در زندگی نباتی بسر می برند/ علائم هوشیاری در یک بیمار به کما رفته

26 سپتامبر 2017 بدون نظر 2783 بازدید

امید به بهبود بیماران که در زندگی نباتی بسر می برند/ علائم هوشیاری در یک بیمار به کما رفته

امید به بهبود بیماران که در زندگی نباتی بسر می برند/ علائم هوشیاری در یک بیمار به کما رفته

یک شخص اهل فرانسه که به مدت پانزده سال در کما در زندگی نباتی فرو رفته بود، از خود علائمی از هوشیاری را نشان داد.

پزشکان از نوعی روش درمانی استفاده کرده اند که به طور آزمایشی بر روی این بیمار که ۳۵ سال سن دارد که در یک تصادف به شدت مصدوم شده، به کار گرفته‌ اند. پس از آنکه یک ماه از به کار بردن یک دستگاه تحریک کننده عصبی در قفسه سینه‌ این فرد مصدوم گذشت، این مرد فرانسوی به بعضی از تحریک کننده های ساده جواب داد؛ جواب های مانند چرخاندن سر یا به دنبال چیزی گشتن با نگاه.

دانشمندان ارزیابی می کنند این نتایج بسیار پر اهمیت و جذب کننده است اما نیاز است از این موارد آزمایش‌های تجربی در گزینه های دیگر هم تکرار شود. اینگونه آزمایش‌هایی با تحریک کننده عصبی بنابر گونه آسیبی که مغز مریض می بیند بررسی می ‌شود و برای همه افراد بیماری که ضایعه مغزی و زندگی نباتی دارند، تاثیر ندارد.

زندگی نباتی

دکتر آنجلا سیریگو از مرکز آزمایشگاهی شناخت علوم مارک ژان‌نورو در لیون فرانسه می فرماید یک بیمار را با در هم آمیزی های زیاد برای انجام این آزمایش‌ها استفاده کرده است.

آزمایشی که این عصب خاص بر روی آن انجام شده و تحریک کننده عصبی روی آن وصل شده است، مغز را به قسمت های مختلف اندام انسان مرتبط می‌ کند و به کنترل اعمال ارادی و غیرارادی همچون آگاه شونده و بیداری کمک می‎کند.

در مورد متدهای درمانی نو بیشتر بدانید:

  • پیوند دو متد درمانی نو برای علاج مرگ آورترین نوع سرطان پوست
  • قلمی که در ۱۰ ثانیه سرطان را مشخص می کند
  • اختراع جدید برای مشخص شدن بهتر دمانس
  • ذرات ریز طلا به درمان سرطان کمک می کند

مادر مریض مورد تشخیص پس از آنکه این عصب برای تقریبا یک ماه تحریک کننده است، به دکتران گفت که مریض وقتی که به کتابی که برای او مطالعه کرده می شنود، قادر است به طور خود آگاه بیدار بماند یعنی توانایی و قابلیتش برای بیدار ماندن تقویت شده است. این پیشرفت در اسکن‌های مغزی بیمار هم مشاهده می‌شود.

این مریض نیزدر تغییری قابل رویت به تحریک های یهویی هم واکنش نشان می‌دهد. برای مثال زمانی سر پزشک ناگهان به طرف صورت او می‌چرخد مریض یکهو به طور عجیبی چشمانش را بازتر می‌کند. این مادر می‌گوید: “معالجه مغز حتی زمانی همه امیدها از بین رفته‌ است هم امکانش وجود دارد. پس از رسیدن این نتایج آزمایش‌هایی مانند این مورد را باید روی موارد بیشتری از مریض ها انجام بدهیم تا نتایج جدی‌ تری و بهتری حاصل شود.”

او در ادامه می افزاید: “چنین موردهای برای مریض های با درصد آگاهی بسیار پایین خیلی اهمیت دارد. باید شانس رابطه با دنیای خارج را به این بیماران بدهیم.”

پروفسور ولادیمیر لیتواک از انسیتو مغز و اعصاب دانشگاه لندن در این مورد می‌گوید این نتایج بسیار پر اهمیت هستند اما باید در مواجه با آنها احتیاط کنیم تا بر روی مریض های زیادی بررسی شوند. اینکه با تکیه بر یک نمونه خاص بخواهیم در مورد جمعیت کلی بیماران مشابه، نتیجه‌گیری کنیم درست نیست.

زندگی نباتی

زندگی نباتی و انواع آن چیست

مریض زمانی زندگی نباتی دارد که به هوش باشد اما هیچگونه علایم آگاهی از خود نشان ندهد. بیمار امکان دارد چشمانش را باز کند، بخوابد یا هوشیار شود و بازنمود‌ها یا واکنش‌های اولیه داشته باشد. این افراد حتی بدون نیاز به کمک قادرند نفس بکشند.

مریضی که در این حالت به سر می‌برد هیچ پاسخ معنی ‌داری به تحریک کننده نمی‌دهد؛ پاسخ هایی همچون واکنش به صداها یا با چشم دنبال کردن اشیاء. این افراد مریض همچینین هیچگونه واکنش را حس نمی کنند.

زندگی نباتی پایدار به حالتی گفته می‌شود که این حالت برای مریض بیشتر از ۴چهار هفته به طول بیانجامد.

مریض زمانی “زندگی نباتی دایم” را تجربه می‌کند که بدون اینکه ضربه یا جراحتی به بیمار وارد شده باشد دچار ضایعه مغزی شود و بیشتر از شش ماه در این حالت بماند. نوع دیگر “زندگی نباتی دایم” به حالت مریضی اطلاق می‌شود که ضربه ‌ای به سرش وارد شده و برای بیشتر از دوازده ماه در حالت زندگی نباتی باقی بماند.

اگر فردی در حالت زندگی نباتی دایم وارد شود، معالجه و درمان او بسیار غیر محتمل است اما امکانش وجود دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *