#


اعمالی که برای تسکین درد نیش زنبور عسل باید انجام دهیم

نیش زنبور عسل
15 نوامبر 2017 بدون نظر 1683 بازدید

اعمالی که برای تسکین درد نیش زنبور عسل باید انجام دهیم

اعمالی که برای تسکین درد نیش زنبور عسل باید انجام دهیم

زنبور عسل، زنبور غیر عسل و ردهٔ آنها این حشرات

این حشرات، هنگام نیش زدن ، خود را وارد پوست می کنند که منجر به درد، قرمزی و تورم ناحیه گزش می شود؛ این آزردگی میتواند چندین ساعت یا روز بسته به اینکه چه نوع و چه تعدادی شما را گزیده اند، ادامه پیدا کند.

نوع حشره را بشناسید .

دانستن اینکه چه نوع حشره ای شما را نیش زده ، در فراهم کردن درمان مؤثر است و به شما کمک می کند تا از گزش های بعدی اجتناب کنید. زنبور عسل که دارای بدن کرک دار قهوهای طلایی میباشد، فقط یک بار می تواند نیش بزند، چون شاخک نیش دار آن در داخل پوست می ماند و موجب مرگ زنبور می شود.

نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل

زنبورهای عسل نر ، زنبورهای وحشی ، زنبورهای سرخ و زنبورهای زرد، نیش های نرمی دارند و میتوانند مکرراً شما را نیش بزنند بنابراین خود را برای فرار آماده کنید.

زنبورهای زرد، مشکل دیگری نیز ایجاد می کنند؛ حمله یکی از آنها، باعث حمله کل کند و به فرد قربانی می شود؛ پاره شدن کیسه زهر یکی از آنها، ماده شیمیایی ای تولید می کند که بقیه را وادار به حمله می کند.

سریع عمل کنید.

کلید درمان موفق ، واکنش سریع است ؛ هرچه می توانید کمک های اولیه را سریع تر انجام دهید.

نیش را خارج کنید.

اگر زنبور عسل را گزید. هر چه سریع تر نیش آن را خارج کنید وگرنه کیسه زهری که به نیش چسبیده دو تا سه دقیقه به خارج کردن زهر ادامه می دهد و باعث فرو رفتن بیشتر نیش به داخل پوست می شود. اما مراقب باشید نیش یا کیسه زهر را فشار ندهید. این کار باعث وارد شدن بیشتر سم به داخل بدن می شود. کشیدن نیش ، بهترین راه خارج کردن آن است از ناخنگیر یا سوهان و یا کنار کارت اعتباری استفاده کنید و به آرامی آن را زیر نیش حرکت دهید و آن را خارج کنید.

نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل

محل گزش را تمیز کنید.

زنبورها و حشرات ردهٔ آنها، در آشغال ها پرسه میزنند، بنابراین سم آنها اغلب حاوی باکتریهای مضر است ؛ جای نیش را با آب و صابون یا ماده ضد عفونی کننده بشویید .

درد را تسکین دهید .

تا این مرحله ، محل زخم هنوز درد دارد ؛ بنابراین باید درد را سریعا بخوابانید . ثابت شده که موارد زیر در کاهش درد مؤثرند اما شما باید سریع عمل کنید:

سرما : یک بسته یخ و حتی یک قالب یخ که روی محل نیش گذاشته شود می تواند تورم را کاهش دهد و جلوی گسترش زهر را بگیرد .

گرما : گرما با خنثی کردن مواد شیمیایی که التهاب ایجاد می کنند، میتواند جلوی درد را بگیرد؛ شما فقط یک سشوار در دست بگیرید و به سمت محل نیش قرار دهید.

آسپرین: یکی از ساده ترین و مؤثرترین کارهایی که می توانید انجام دهید ، استفاده از آسپیرین است ؛ محل نیش را مرطوب کنید، سپس یک قرص آسپیرین را روی آن بمالید . آسپیرین بعضی از مواد التهاب زای سم را خنثی میکند؛ این درمان در کسانی که به آسپیرین حساسیت دارند نباید صورت گیرد.

جوش شیرین: جوش شیرین را با آب به صورت خمیر در آورید و استفاده کنید.

گل : اگر هیچ ماده ای در دست ندارید، میتوانید یک مقدار خاک رس و آب رابا هم مخلوط کنید تا به صورت گل در بیاید. روی آن را با باند یا دستمال بپوشانید و بگذارید تا خشک شود.

نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل

آنتی هیستامین مصرف کنید.

داروهای آنتی هیستامین می توانند درد را تسکین دهند. به بچه های خود شربت سرفه دارای انتیهیستامین بدهید. آنتیهیستامین بچه را تا حدودی آرام می کند و تورم ، قرمزی و درد را کاهش می دهد. بزرگسالان نیز می توانند از این درمان استفاده کنند.

سعی کنید که توسط حشرات گزیده نشوید.

پیشگیری در زمان حاضری می تواند جلوی بسیاری از مشکلات را در آینده بگیرد. برای به حداقل رساندن گزش توسط حشرات به نکات ذیل توجه کنید:

لباسهای سفید بپوشید.

حشرات نیش دار، رنگ های تیره را ترجیح میدهند. به همین دلیل است که زنبورداران همیشه لباس های سفید، خاکی و یا رنگ های روشن دیگر را می پوشند.

از زدن عطر و هر ماده ای که شبیه بوی گل ها می باشد، دوری کنید چرا که زنبورها را به طرف تان می کشاند .

مصرف روی را افزایش دهید .

حشرات معمولا به افرادی تمایل دارند که کمبود روی داشته باشند .

روغن ها : بعضی از حمام های روغن می توانند نیش حشرات را دفع کنند؛ قبل از بیرون رفتن ، روغن را به پوست تان بمالید.

به دنبال پناهگاه بگردید .

اگر یک دسته زنبور به شما حمله کرد، به داخل خانه و یا آب بپرید و یا به طرف جنگل بروید؛ با این کار حشرات گزنده لابه لای درختان دچار مشکل می شوند.

شستشو دهید.

بلافاصله محل زخم را با آب نمک بشوید. این کار را با آب تازه انجام ندهید چرا که سلولهای سمی که هنوز پاره نشدهاند را فعال می کند. به همین دلیل ، پوست را مالش ندهید.

سلولهای گزنده را خنثی کنید .

با یکی از مواد زیر سعی کنید درد را تسکین دهید. هر چقدر سریع تر از این مواد استفاده کنید بهتر است. ممکن است تسکین درد فقط یک یا دو ساعت طول بکشد. بنابراین هر وقت که لازم بود دوباره از این مواد استفاده کنید.

الکل: الکل را در محل گزارش بریزید. اگرچه مالیدن الکل بهتر است.

نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل

تمام شاخک های چسبیده را بردارید.

اگر شاخک هایی به پوست چسبیده است، اکنون وقت آن است که برداشته شود؛ البته با دست خالی این کار را انجام ندهید بلکه یکی از تکنیکهای زیر را به کار ببرید:

* دوردستتان یک حوله یا دستمال بپیچید و تمام شاخک های مانده را دور کنید.

* از کرم ریش تراشی استفاده کنید و به آرامی شاخک ها را بیرون بیاورید .

* اگر این کار مقدور نباشد، شن و آب دریا را با هم مخلوط کنید، سپس با مالیدن یک چاقو، کارت اعتباری پلاستیکی و یا دیگر وسایل تیز، شاخک ها را خارج کنید.

* و یا از مخلوط جوش شیرین و آب دریا استفاده و با مالش ، شاخک ها را خارج کنید.

درمان کئید ۔

مراقب خارش و التهاب محل گزیدگی باشید و با دارو درمانی آن را تسکین دهید.

* خارش را با آنتیهیستامین از بین ببرید.

* تورم را با هیدروکورتیزون کاهش دهید.

* در صورت وجود درد از یک ضد درد استفاده کنید.

علایم واکنش شدید.

نیش زنبورها بیشتر از نیش مار، باعث مرگ و میر می شود. نیش زنبور عسل معمولی مدت کوتاهی درد ایجاد میکند و تورم مختصری حاصل می شود که ظرف چند ساعت از بین میرود، اما علایم شدیدتر، میتواند نشانهٔ آلرژی باشد و منجر به شوک حساسیتی مرگ آور شود.  مراقب علایم زیر باشید. سفتی و گرفتگی سینه، کهیر، تهوع، استفراغ، خس خس سینه، گرفتگی صدا، گیجی، و شوک ؛ هرچه سریع تر این علایم ظاهر شوند، مرگ آورتر هستند.

اگر این علایم ظاهر شد، از کیت نیش حشرات استفاده کنید و سپس بیمار را سریعا به نزدیکترین بیمارستان یا پزشک یرسانید. اگر کیت در دسترس نبود، از کیسه یخ استفاده کنید و سریعا به دنبال کمک پزشکی باشید.

سرکه : هر چه سریع تر، سرکه را روی گزیدگی بریزید . ( بردن یک بطری سرکه ۹ در کنار ساحل دریا ، کار سختی نیست ) .

واکسن کزاز بزنید .

اگرچه آب دریا محل گزیدگی را تمیز می کند، اما محل زخم را استریل نمی کند. بنابراین مطمئن شوید واکسن کزاز خود را به صورت مرتب زده اید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *