#


اسهال مسافرتی؛ 8 نکته برای رویارویی با اسهال

اسهال مسافرتی
22 نوامبر 2017 ۵ نظر 1679 بازدید

اسهال مسافرتی؛ 8 نکته برای رویارویی با اسهال

اسهال مسافرتی؛ ۸ نکته برای رویارویی با اسهال

اگر مدتی را در مسافرت سپری کرده اید ممکن است دچار اسهال های دوره ای بشوید. از نظر تئوری این حالت کاملاً قابل پیشگیری است. اما در عمل ، شما نمی توانید جلوی اسهال خود را بگیرید. در حقیقت احتمال اینکه دچار اسهال مسافرتی بشوید ۵۰٪ است ، حتی اگر همهٔ توصیه های پیشگیرانه را رعایت کرده باشید. مهم ترین عامل ایجاد این بیماری ، باکتری اشرشیاکلی ( یا ای – کولای ، E.COLI) می باشد. این باکتری به طور معمول در داخل روده های شما وجود دارد و کار آن کمک به هضم غذاست. اما انواع خارجی E.COLI با تولید سمی که جلوی جذب آب، مایعات و غذاها را از روده ها می گیرد، باعث ایجاد اسهال می شود. بنابراین، چون از جذب آب جلوگیری می شود رودههای شما دچار آب زیادی خواهند شد و این اب اضافی باید دفع شود.

سم این باکتری جذب نمی شود و معمولا احساس ناخوش ندارید ولی دچار باد شکم می شوید. باکتری شیگلا و سالمونلا نیز می توانند اسهال را ایجاد کنند و روتراویروسها و انگل های ژیاردیا (GIARDIA) هم در موارد نادری می توانند این بیماری را ایجاد کنند. تغییرات رژیم غذایی ، بی حالی جست زدگی و بیماری ارتفا تو اند عا } می نو مل ایجاد کنندهٔ این بیماری باشد . اما پنجاه درصد اسهالهای مسافرتی بدون علت واضحی ایجاد می شوند. البته خوشبختانه ، اسهال بیماری خود محدود شوندهای است. بدن انسان طوری طراحی شده که در برابر اکثر بیماری ها بتواند از خود مراقبت کند. راه مراقبت از E.COLI، تصفیه و پالایش روده هاست.

اسهال مسافرتی

اسهال مسافرتی

ممکن است از یک تا پنج روز، دچار اسهال های متعدد شوید. تهوع، گرفتگی عضلات شکم و حتی تب خفیف می تواند از علایم این بیماری باشد ولی اغلب موارد، علامت اصلی بیماری فقط همان اسهال است . راه هایی وجود دارد که شما به بدن تان در مبارزه با این بیماری کمک و آن را متوقف کنید و یا شانس ابتلا به آن را در خود کاهش دهید، در ذیل چگونگی آن آمده است:

هرجا که هستید، آب بخورید.

هنگامی که دچار اسهال مسافرتی شدید، مدفوع عمدتاً حاوی آب می باشد، بنابراین چرا مهمترین درمان نوشیدن مایعات مناسب می باشد ؟ زیرا دهیدراتاسیون یا از دست رفتن آب و املاح معدنی میتواند کشنده باشد. اسهال، هر ساله هزاران کودک را می کشد؛ فقط به این خاطر که والدین آنها به اشتباه فکر می کنند که خوردن مایعات ، اسهال آنها را بدتر می کند.

شما به نقطه ثبات نزدیک می شوید. اگر آب از دست رفته بدن را جبران نکنید در عرض یک روز دچار دهیدراتاسیون ( کم آبی بدن ) خواهید شد.

بهترین راه تأمین مایعات بدن خوردن آب است ؛ ماده ای که همه جا وجود دارد؛ اگر نمی توانید آب تصفیه شده بخورید هر آبی را که در دسترس دارید، استفاده کنید. اگر آنقدر دهیدراته ( کم آب) شدید که در هنگام ایستادن دچار سرگیجه می شوید بهتر است به جای نگران بودن دربارهٔ تمیزی آب به فکر جایگزین کردن مایعات بدن باشید.

اسهال مسافرتی

اسهال مسافرتی

از محلول ORS استفاده کنید.

راه بهتر تأمین آب بدن، استفاده از محلول سرم خوراکی یا ORS میباشد. ORS نوشیدنی حاوی شکر و نمک است و الکترولیت های از دست رفته در طول اسهال را جایگزین و به جذب آب توسط روده کمک می کند. در حقیقت ORS، آنقدر مهم است که جان هزاران نفر را در جهان سوم نجات می دهد.

در یک لیوان ۲۰ سی سی آب میوه را با نصف قاشق چایخوری عسل ، در است با شکر و یک سر انگشت نمک مخلوط کنید. در لیوان دیگر ۰ ۲۶ سی سی آب خالص را با یک سوم قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کنید. به طور متناوب چند جرعه از هر کدام از این لیوان ها مصرف کنید.

به رنگ ادرار توجه کنید.

هر چقدر ادرار شما زردرنگ تر باشد، به مایعات بیشتری نیاز دارید، پس ادرار شما باید شفاف باشد؛ حداقل باید دوبار در روز ادرار کنید و ترجیحاً دفعات آن از دو بار باید بیشتر باشد.

از خوردن فرآوردههای شیری و غذاهای جامد خودداری کنید.

حداقل در ابتدا از مصرف این غذاها اجتناب کنید. هنگامی که اسهال قطع شد، غذاهای جامد سهل الهضم نظیر سیب، هویج، موز، بیسکویت کراکر یا برنج بخورید.

PEPTO – BISMOL  یک داروی بدون نسخه برای معده ، میتواند دوست هر مسافر باشد. این دارو میتواند جلوی دفع آب را تا ۹۰٪ بگیرد و مدفوع را حجیمتر و سفتتر کند و باکتریها را بکشد.

احتیاط : آنتی بیوتیکها داروهای قدرتمندی هستند که اثرات جانبی زیادی دارند از جمله حساسیت به خورشید و احتمال حمله اسهالی دوباره توسط باکتری ها؛ باز هم تکرار می کنیم با پزشک خود مشورت کنید.

گاهی وقتها هیچ اهمیتی ندارد که چه کاری انجام می دهید، سرانجام دچار اسهال مسافرتی می شوید ولی هنوز هم راه هایی برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد: از خوردن سبزیجات خام ، مخصوصاً سالادها، میوه هایی که پوستشان کنده نمی شود، گوشت نیمه پخته، صدف خام ، یخ و نوشیدنی های درست شده از آب ناخالص خودداری کنید. بشقاب، قاشق و چنگالهای نقرهای را در آب تصفیه شده بشویید.

مراقب عفونت باشید.

اگرچه اکثر اسهالهای مسافرتی ، خود محدود شونده هستند اما بعضی از علایم این بیماری نیاز به توجه پزشکی دارد:

* مدفوع قرمز یا سیاه می تواند نشانهٔ خونریزی یا عفونت انگلی باشد. ولی مدفوع بی رنگ و سفید علامت ناراحتی های کبدی است .

*  تب می تواند نشانه یک عفونت جدی باشد .

* نفخ و باد کردگی شکم، استفراغ و درد میتواند نشانه التهاب و انسداد رودهها و آپاندیس باشد.

* استفراغ نشانه آن است که شما تحمل نگهداری سرم خوراکی را ندارید. اگر هر یک از این علایم را داشتید هیچ کاری برای توقف اسهال انجام ندهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *