#


اختلالات چشم و راهکارهای برای درمان آن

17 ژوئن 2018 بدون نظر 1671 بازدید

اختلالات چشم و راهکارهای برای درمان آن

در چه مواردی باید به چشم پزشك مراجعه کرد

اگر چشم های طفل در هر منی که هست چپ باشد ( بطرف داخل یا خارج)  اگر انجام تکالیف مدرسه ناراحتش می ساید: اگر طفل از درد، سوزش و خستگی چشمهایش شکایت داشته باشد؛ اگر چشمهایش مخ د تورم گردد ؛ اگر سردرد داشته باشد ؛ اگر کتابش را برای خواندن خیلی نزديك مودتش بیاورد : اگر برای درست دیدن چیزی سرش را بيك طرف کج کند یا اگر درجه بینائی چشم هایش که با تابلوی آزمایش بینائی در مدرسه اندازه گیری گردیده است ناقص باشد، و طفل را باید بيك چشم پزشك نشان داد . ولی بهر حال ، تنها باین دلیل که طفل می تواند، تابلوی آزمایش چشم را در مدرسه بعلرز رضایت بخشی بخواند نمی توان با اطمینان ادعا کرد چشمهایش خوب و سالم است. اگر طفلی دارای علائم خستگی چشم است و فشار زیاد بچشمش وارد میاید، باید در هر حال مورد معاینه قرار گیرد . برای اطمینان کامل ، بهتر است طفل را در موقع شروع مدرسه بيك چشم پزشك نشان دهید. ولی اگر هرسال چشم های ملل توسط پزشك مدرسه مورد معاینه قرار می گیرد وطفل هم علامتی دال بر ناراحتی چشمی ندارد، بردن او نزد چشم پزشك ضرورت حتمی ندارد. بعد از شش سالگی، چشمهای طفل باید سالی یکبار از نظر بینائی ، در مدرسه و یا در مطب چشم پزشك ، مورد معاینه فرار کرد قرار گیرد.

نزدیك بینی که از تمام معایب انکساری دیگر چشم بیشتر مزاحم انجام تکالیف تحصیلی است. غالبا بين سنین شش و ده سالگی پیدا میشود، پیدایش نزدیک بینی ممکن است خیلی سریع باشد، بنابراین تنها باین دلیل که چشم های طفل چند ماه قبل خوب و سالم ، بوده است علائم آن را ( نگاه داشتن کتاب خیلی نزدیك بچشم، واضح نبودن تخته سیاه در مدرسه) نباید از نظر دور دارید.

چشم درد (ورم ملتحمه) ممکن است بعلت عفونتهای متعددی باشد، غالب چشم دردهای خفیف در نتیجه مبكره بهای معمولی سرماخوردگی است و باز کام بینی همراه است. وقتی زکام با سرماخوردگی بینی در کار نباشد، بالتهاب عفوني ملتحمه چشم بیشتر باید مظنون شد بهر حال لازمست در تمام موارد، بخصوص وقتی سفیدی چشم قرمز میشود و وقتی چشم قی می کند، باطبیب خود تماس بگیرید.

محلولهای خطرناك در چشم

اگر بچشم طفلی اتفاقا مایع یا محلول خطرناکی پرید باید فورأ طفل را به پشت بخوابانید و چشم مصدوم را با جریان آب خوب بشوید تا از شدت خطر کاسته شود.

جسم خارجی

جسم خارجی را باید فورا از چشم بیرون آورد . حتى – الامكان بگذارید طبيب آنرا از چشم خارج کند. اگر بعد از نیم ساعت جسم خارجی از چشم بیرون آورده نشود باید حتما بطبيب مراجعه کرد و جسمی که برای مدت چند ساعت زیر پلك و یا روی قرنیه چسبیده باشد ممکن است باعث ایجاد عفونت سخت و خطرناکی گردد. اگر دسترسی بطبيب مشکل باشد، برای بیرون آوردن جسم خارجی از چشم می توان از سه طريقه استفاده کرد:

در طريقة اول مژههای پلك فوقانی را بگیرید و پلك را بطرف پائین و دور از چشم بکشید. این وضع سبب میشود که جریان اشك، جسم خارجی را از چشم بشوید و خارج کند.

طريقه دوم بکار بردن چشم شوئی است که محتوی اسید بوريك دو درصد باشد (دو قاشق مربا خوری کرد اسید بوريك در يك فنجان آب جوشیده)، طفل سرش را بجلو خم میکند و چشمش را داخل چشم شوئی کرده سپس در همین وضع سرش را راست میکند و در این حال چندین مرتبه چشمش را در داخل محلول باز و بسته میکند.

طريقه سوم عبارت از معاینه زیر پلک فوقانی است زیرا اغلب اجسام خارجی در آنجا قرار میگیرد. برای این منظور باید يك تکه پنبه تمیز را بنوك چوب کبریت با چوب خلال دندان بپیچید و يك چوب کبریت ساده (بدون پنبه) دیگر هم در دست داشته باشید. بطفل بگوئید پائین نگاه کند و چشمش را دائما در همان وضع نگاه دارد . بدین ترتیب پلک فوقانی سست و آزاد میشود. مژدهای پلك فوقانی را با انگشتان خود بگیرید و پلك را تا آنجا که میسر است بپائین بکشید، چوب کبریت ساده (بدون پنبه) را در وسط پشت

پلك بطور افقی و عرضی (در امتداد لبه پلك) قرار دهید و لبه پلک را روی چوب کبریت برگردانید تا پلك روی خودش تا شود. در حالیکه پلك تاشده را محکم نگاه داشته اید، چوب کبریت پنبه دار را بردارید. بلك را باید با يك نور قوی کاملا روشن کنید. اگر جسم خارجی را در پلك می بینید. آنرا با چوب کبریت پنبه دار بملايمت پاك کنید. اگر نمی توانید جسم خارجی را پیدا کنید و درد همچنان ادامه دارد و یا اگر جسم خارجی روی کره چشم (مثلا قرنیه) چسبیده است باید فورا بچشم پزشك مراجعه کنید. هر کز سعی نکنید خودتان جسمی خارجی را که روی کره چشم چسبیده است بیرون آورید.

گل مژه

كل مژه عبارت از عفونت پیاز موهای مژگان است و مینا شبیه کورك در سایر نقاط بدن میباشد. گل مژه بعلت میکروبهای عفونی معمولی است که در نتیجه مالیدن پلکهای چشم با دستهای آلوده ایجاد میشود. گل مژه بتدریج و ميرسد، و نوك می کشد و آنگاه سر باز میکند. طبيب ممکن است بمادی تجویز کند تا زخم حاصله زودتر التیام یابد و از انتشار عفونت جلوگیری شود. شخص بزرگی که گل مژه میگیرد ممکن است با گذاشتن کمپرس آب گرم روی آن تسکین پیدا کند و این عمل ممکن است باعث تسریع در رساندن و سر باز کردن آن گردد ، ولی طفل از اینکار خوشش نمی آید و بهرحال تفاوت چندانی هم نمی کند. مهمترین عیب گل مژه در عود مکرر آنست، یعنی غالبا موقعی که یکی از آنها خوب شد، بلافاصله در کنار آن گل مژه دیگری میروید. این کیفیت شاید باین علت باشد که وقتی گل مژه اولی سر باز میکند مبكر و بهای آن به پیاز سایر موهای مژگان منتشر شده باعث عفونت آنها میشود. بهمین دلیل، موقعی که گل مژهای در شرف رسیدن است و یا سر باز کرده باشد باید سعی کافی مبذول گردد تا طفل بېلك خود انگشت نزند و آنرا نماید ، اگر طفلی مرتب و پشت سر هم دچار گله ژه میشود، باید بوسیله طبيب مورد معاینه قرار گیرد و ادرارش تجزیه شود. گاهی اوقات گل مژه ناشی از ضعف عمومی بدن است.

مادری که خودش دچار گل مژه میباشد، قبل از اینکه بانجام امور بچه داری بپردازد باید دستهای خود را کاملا بشوید، بخصوص اگر گل مژه خودرا دستکاری کرده باشد، زیرا میکروب بسهولت از شخصی بشخص دیگر سرایت میکند. پدر یا برادری که گل مژه میگیرد بهتر است موقتا از بچه داری و انجام کارهائی که مربوط باد است خود داری نماید.

اعمالی که چشم را صدمه نمیزند

به تماشای تلویزیون از فاصله خیلی کم مطالعه زیاد و نگاه داشتن کتاب خیلی نزديك بچشم، صدمه ای بچشم نمی رساند (اگر طفلی برای خواندن ، کتابرا خیلی نزدیك صورتش نگاه می دارد، ممکن است نزديك بين باشد و بنا بر این محتاج عينك است).

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *