#


آسیب های ناشی از کار و راه های درمان آنها

آسیب های کار
21 ژوئن 2017 بدون نظر 1053 بازدید

آسیب های ناشی از کار و راه های درمان آنها

آسیب های ناشی از کار و راه های درمان آنها

به گزارش از من بپرس، کار کردن علاوه بر سلامت روح و روان و افزایش عزت نفس، عموماً برای سلامت جسمانی نیز مهم است. اما برخی از کارها آسیب هایی به همراه دارند که می توانند سلامت افراد را به طور جدی به خطر بیندازند.

از دوران قدیم تا کنون کسی در فضیلت کار کردن تردید روا نداشته است. کار جوهر انسان است و باعث حس استقلال و اعتماد به نفس می شود. روان را از خطرات تنبلی و افکار خطرناک دور نگه می دارد. به ساختن جامعه ای مستقل و روپا کمک می کند و هزاران مورد دیگر.

اما آیا تا کنون فکر کرده اید که همین کار کردن خود می تواند به عاملی در ضربه زدن به سلامت فرد تبدیل شود؟

می توانید تصور کنید که همین کار کردن چگونه می تواند نیروی کار را کاهش داده و باعث گریزان شدن افراد از انتخاب برخی شغل ها شود؟

آیا به جامعه ای فکر کرده اید که در آن هزینه های بیمه های درمانی از تولیدی ها و کارخانه ها و مراکز صنعتی بیشتر باشد؟

آیا فکر کرده اید که شرایط استاندارد انجام کار چیست و چه راهکارهایی برای ارتقای آن وجود دارد؟

آیا به آسیب های ناشی از کار کردن فکر کرده اید؟ منظور هر کاری است که ساعت های متمادی به آن مشغول هستید؛ از کار با لپ تاپ گرفته تا راه اندازی دستگاه های صنعتی عظیم.

در این مطلب می خواهیم مواردی از آسیب های ناشی از کار و همچنین راهکارهای درمان آنها را توضیح دهیم. شاید این مطلب باعث شود با دقت بیشتری به نحوه کار کردن خود بیندیشید و در پیشگیری از بروز خطرات بالقوه آنها با آگاهی بیشتری عمل کنید.

اختلال تمرکز؛ درد کارمندان اورژانس

استرس عامل ناشناخته بسیاری از بیماری ها محسوب می شود. افرادی که در مشاغل حساس و استرس زا مانند اداره آگاهی، نیروی انتظامی و واحد اورژانس بیمارستان ‌ها کار می کنند، به شکل طبیعی در معرض آسیب هایی مانند سردردهای مزمن، اختلالات خواب، دل‌ درد، مشکلات تمرکز، افسردگی، اضطراب، مشکلات گوارشی و تأثیرات مخرب بر حافظه قرار دارند.
راهکار

حساس بودن و خطر استرس از آنجا ناشی می شود که نمی توان به راحتی از کسی خواست تا استرس را کنار بگذارد. در واقع این عارضه خود محصول بسیاری از بیماری ها و همچنین به وجود آوردنده آنهاست.

بنابراین اگر اضطراب و استرس هنوز به مراحل خطرساز خود نرسیده، می توانید با مطالعه در این زمینه آگاهی خود را از آن ارتقا ببخشید. این کار باعث می شود بسیاری از عوامل کم خطر را که ممکن است باعث ترس شما شده اند، بشناسید و از خود دور کنید.

اما شاید بهترین توصیه مراجعه به یک روان شناس خبره باشد. روان شناسی که وقت در اختیار شما قرار دهد و منشأ استرس را شناسایی کند. سعی کنید صادقانه مشکلات خود را با او در میان بگذارید تا به درمان مؤثرتر آن کمک کند. از یاد نبرید که استرس به شکلی عجیب می تواند تمام بخش های زندگی شما را مختل کند.

از دست دادن شنوایی؛ درد کارگران کارخانه

کارگران کارخانه در معرض انواع آسیب های جدی قرار دارند. در واقع می توان گفت کارگران از آسیب پذیرترین اقشار جامعه محسوب می شوند.

کافی است اشاره کنیم که کارگران کارخانه ‌های نساجی و نخ‌ ریسی در معرض مشکلات ریوی هستند. همچنین در بیشتر کارخانه ها افرادی که مسئول حمل بازهای سنگین و جا به جایی آنها هستند، در معرض دردهای مربوط به کمر قرار می گیرند و کارگرانی که در خطوط ۲۴ ساعته تولید مشغول هستند، در معرض اختلالات خواب و عوارض ناشی از آن قرار می گیرند.

علاوه بر این موارد این کارگران به علت فعالیت در محیطی با سر و صدای شدید و مداوم، با خطر ابتلا به آسیب‌ های درمان‌ ناپذیر شنوایی مواجه هستند.

راهکار

با وجود اینکه ممکن است در محیطی کار کنید که به شدت گرم است، تنها راه چاره برای دور شدن از آسیب های شنوایی، استفاده از هدفون‌ های استاندارد عایق صداست. شاید در ابتدا مجبور شوید به سختی این هدفون ها را تحمل کنید، چون هم تولید گرما می کنند و هم وسیله ای اضافی بر روی گوش به شمار می روند. اما باید بدانید که در حال حاضر تنها راهی است که می توانید با آن شنوایی خود را محافظت کنید.

خشکی چشم؛ درد افرادی که با رایانه کار می کنند

خشکی چشم رایج ترین مشکل افرادی است که مجبورند ساعت‌ های زیادی بدون حرکت دادن چشم به رایانه خیره شوند.

علاوه بر خشکی چشم، سردرد، تاری دید، درد گردن و شانه نیز از دیگر مشکلات کسانی است که با رایانه کار می کنند.

راهکار

مناسب ترین راهکار در این زمینه این است که هر چند دقیقه یک بار، برای چند ثانیه به دورترین نقطه سمت راست خیره شوید. بعد از آن به دورترین نقطه سمت چپ نگاه کنید. باید بدانید که با انجام این کار چشم‌ ها را به نوعی ورزش می دهید که در کاهش خستگی چشم مفید است.

راهکار دیگر بلند شدن از جلوی رایانه در فاصله های ۲۰ دقیقه یک بار و مقداری قدم زدن است.

همچنین می توانید برای کاهش خشکی و خستگی چشم ها، به طور مداوم از قطره ‌های اشک مصنوعی استفاده کنید.

درد کف پا؛ درد کارکنان واحد نگهبانی

ایستادن متمادی در اتاقک های نگهبانی، کیوسک های انتظامی و همچنین نشستن طولانی مدت بر روی صندلی باعث می شود به درد مچ و ساق پا و زانو دچار شوید. ورم کردن پاها و فشار آوردن کفش نیز آسیب دیگری است که در این گونه مشاغل افراد را به درد سر می اندازد.

راهکار

انجام بسیاری از این کارها گریزناپذیر است. نمی توان اتاقک نگهبانی را رها کرد و یا به ارباب رجوع پاسخ گو نبود، اما می توان در فواصل پیش آمده، مقداری راه رفت. این کار به گردش خون در پاها و تسکین درد کمک می کند.

اما راهکار بهتر را زمانی می توانید انجام دهید که در منزل هستید. در این مواقع پاهای خود را برای چند دقیقه در سطلی پر شده با آب ولرم و نمک قرار دهید.

همچنین می توانید جسمی استوانه ای، مانند یک بطری را زیر پاهای خود بگذارید و با پا آن را بغلتانید.

راهکار دیگر نیز کشیدن و یا در اصطلاح خودمانی شکستن انگشتان پاست که باعث می شود درد پاها کم شود و آرامش به پاها برگردد.

سندرم تونل مچ دست؛ درد تایپیست‌ ها

امروزه رایانه جایگزین قلم و کاغذ شده و تا حد بسیار زیادی نیز نوشتن را تسهیل کرده است. اما تایپیست ها که ساعت های طولانی با کیبورد کار می کنند، در معرض خطرات بسیاری قرار دارند که از جمله آنها می توان به بی‌ حسی انگشتان دست و احساس سوزن‌ سوزن شدن و درد و تیر کشیدن دست ها اشاره کرد. مچ دست این افراد نیز در معرض آسیب های بالقوه قرار دارد.

راهکار

تایپیست ها باید دقت داشته باشند که ایجاد وضعیت های مناسب به هنگام تایپ کردن در جلوگیری از بسیاری از آسیب های ممکن، مفید هستند. این افراد بهتر است سعی کنند:

دستان خود را در وضعیت مناسب قرار دهند.

از انجام حرکات تکراری متناوب اجتناب کنند.

در انجام کارها وقفه و فاصله ایجاد کنند.

کاردرمانی و فیزیوتراپی را جدی بگیرند.

از مچ‌ بندهای طبی استفاده کنند.

از جا به ‌جا کردن وسایل با دست آسیب‌ دیده خودداری کنند.

در آخر اینکه استراحت و پرهیز از انجام حرکات نا به ‌جا و تکراری، بهترین توصیه برای کاهش و التیام درد و سوزش دست است.

کمر درد؛ درد باغبان ‌ها

باغبانی کاری بسیار لذت بخش و در عین حال خطرناک است. خطرناک از این نظر که با خم و راست شدن های مداوم همراه است. باید توجه داشته باشید که خم و راست شدن اگر با قوز کردن و کمری گود انجام شود، به مراتب از حمل کردن بارهای سنگین آسیب رسان تر است.
افرادی که در ادارات کارهایی مانند جا به جایی وسایل و یا نظافت را بر عهده دارند نیز با آسیب های مشابه مواجه اند.

راهکار

تو دادن شکم، چه هنگام ایستادن و چه هنگام نشستن. با انجام این دستورالعمل به صاف شدن شانه ‌ها و جلو آمدن قفسه سینه کمک می کنید که خود باعث رهایی از درد کمر و گردن می ‌شود.

گود نکردن کمر برای کاهش دادن فاصله در مواقع خم شدن به سمت پایین. در این مواقع بهتر است خم شدن را دقیقاً از قسمت انتهایی کمر و بالای باسن، در حالی که کمر مخصوصاً در ناحیه پایین کتف صاف است، انجام دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *