#


گل آرایی حیاط راهی برای استقبال از بهار

2 مارس 2018 بدون نظر 3913 بازدید

گل آرایی حیاط راهی برای استقبال از بهار

توجه به حیاط خانه و گل آرایی آن برای استقبال از بهار

هر ساله درروزهای پایانی سال اکثر خانم ها به دنبال تمیز کردن خانه خود هستند تا با سبک و سیاقی جدید و خانه ای پاک به استقبال از بهار بروند. حیاط خانه از جمله فضاهایی است که آغاز بهار را به زیبایی نشان می دهد. در این مطلب قصد داریم با ارائه ایده هایی کوچک شما را راهنمایی کنیم تا حیاط خانه خود را به زیبایی گل ارایی کرده و با انرژی و احساسی خوب به استقبال از بهار بروید. پایان زمستان و آغاز بهار می تواند حس و حالی ناب و ویژه را برای شما به وجود بیاورد و موجب شود احساس سرزندگی در خود داشته باشید. با رفتن به حیاط و کاشت چند گل و گیاه در باغچه می توانید این حس لطیف را به دیگر اعضا نیز انتقال داده و موجب ایجاد فضایی سرزنده و شاداب شوید.

چه زمانی حیاط تکانی کنیم؟

 درایران ما دارای چهارنوع  اقلیم آب وهوایی مختلف داریم که عبارتند ازگرم و سرد و معتدل و خشک . با توجه به این اقلیم ها تغییرات متفاوت آب و هوایی موجب می شود تا ما نیاز به انجام  راهکارهای متفاوتی برای تمیز کردن حیاط منزل مان در انتهای فصل زمستان داشته باشیم؛ مخصوصا در این زمستان که احتمالا به دلیل تغییرات آب و هوایی مقداربارندگی بسیار کم تر و هوایی خشک ترنسبت به سال های قبل را داشتیم. در وسط  اسفند ماه به حیاط و باغچه خود سر بزنید و برای آزمایش مناسب بودن خاک  به اندازه یک مشت خاک بردارید اگر در دستتان گلوله نشد و به هم نچسبید به این معنی است که رطوبت خاک  برای شخم زدن و زیر و رو کردن مناسب است و درختان در انتظار حیاط تکانی هستند و برای این کار وقت خوبی را انتخاب کرده ایم. برای تغییر جهره حیاط خانه خود بهتر است به دنبال راهکارهای اصولی باشید و به این ترتیب می توانید ظاهری زیبا و جذاب را برای حیاط خانه خود ایجاد کنید و آمدن فصل بهار را در منزل خود ببینید و تجربه کنید.

تهیه کمپوست از شاخه و برگهای درختان

 کمپوست را می توان به راحتی در حیاط منزلتان درست کنید . شما هم در آخر فصل  پاییز یا اوایل فصل زمستان معمولا یک بار برگ های پاییزی که از درختان خزان کرده وبر روی زمین ریخته و یا شاخه های قدیمی که از درختان هرس شده را جمع آوری و تبدیل به کمپوست کرده اید، لازم است یک بار دیگر این کار را در آخر فصل زمستان نیز انجام دهید. ممکن است به این نکته آگاه نباشید اما باید بدانید در هر زمستان تعدادی از شاخه های درختان  بر اثر سرما یا خشکی می میرند ولی سرپا می ایستند تا گیاه را در برابر سرما محافظت کنند. با گرم تر شدن هوا این شاخه ها نمایان تر و به زمین نزدیک تر می شوند یا می افتند. این شاخه ها را نیز قبل از شروع رشد و دیده شدن اولین جوانه ها باید هرس کنید. برخی از کار گل کاری و باغبانی سر رشته ای ندارند و گمان می کنند انجام این کار کمی سخت است اما باید بگوئیم زمانی که خاک باغچه را لمس کنید متوجه خواهید شد که کار بسیار ساده ای بوده و می تواند موجب ایجاد حس آرامش در شما بشود.

کوتاه  کردن علف های زمستانی و تزیینی

درفصل زمستان علاوه بر هرس کردن شاخه های درختان، کوتاه کردن علف های هرز باغچه حیاط نیز امری لازم و ضروری است. اگر شما هم از این دسته علف ها یا بوته های وحشی و کوهی که دربرابرسرما مقاوم هستند و شما آن ها را درباغچه  حیاط  منزلتان کاشته اید و از آن نگهداری می کنید و برای حفظ زیبایی حیاط منزل خود کوتاهشان نکردید، بهتر است در حیاط تکانی این کار را انجام دهید. با خیال راحت مطمئن باشید در بهار دوباره شروع به رشد خواهند کرد.

درختان کاج  زیباست اما نباید آن را زیاد کاشت

درختان کاج ازجمله درختانی است که بسیار زیبا هستند و همیشه سبزمی مانند و جلوه خاصی به حیاط منزل می دهند و آرامش خوبی را برای ما به ارمغان می آورند  اما کاشت بی رویه آن ها در محوطه، حیاط و باغچه باعث یکنواختی و دل زدگی می شود. بهتر است در روز درخت کاری و یا هر زمان دیگری که اگر قصد کاشت درختان جدید در محوطه را دارید تنها درخت کاج نکارید و یا درخت کاج به همراه دیگر درختان بومی منطقه خودتان را بکارید  که خزان می کنند و پاییز زیبا تری را به نمایش می گذارند و این احساس را در شما به وجود می آورد که فصل های سال در حال تغیییر هستند و این تغییرات را به چشم خودتان می بینید.

 مهم ترین نکته در فصل بهار برای تغذیه گیاهان چیست؟

بهار فصل رشد اکثر گیاهان است ، گیاهانی که در فصل زمستان به خواب رفنه بودند و با آغاز فصل بهار تولدی دوباره را تجربه می کنند. گیاهان برای رشد سریع نیاز به مواد غذایی بیش تر و آبیاری بیشتری دارند.ما می توانیم برای تغذیه گیاهان از دو نوع کود استفاده کنیم که می توان از کودهای شیمیایی و کودهای گیاهی نام برد . قبل از اضافه کردن هر نوع کود طبیعی یا شیمیایی بهتر است کمی از خاک را آزمایش کنید یا دوره های کود دهی خود را بررسی کنید  و مقدارنیاز گیاه به کود را با مشورت با یک متخصص گیاه شناس به دست آورد . هر کدام از کود های شیمیایی و گیاهی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به زمان و نیاز گیاه مورد استفاده قرار می گیرند. ولی در هر صورت بهتر است از کمپوست های طبیعی  استفاده کنید و سمت کودهای شیمیایی کمتر بروید چرا که معمولا ضرر کمتری برای گیاهان مخصوصا گل ها و گیاهان زینتی دارد و امکان از بین رفتن آنها کمتر است.

 ذخیره کردن آب باران

 درحال حاضر با توجه به تغییرات آب و هوایی که در ایران در حال اتفاق افتادن است و ما شاهد کم شدن مقدار بارندگی ها و کم شدن نزولات آسمانی نسبت به سال های گذشته بوده ایم ما به شما پیشنهاد می کنیم که آب باران های بهاری را تا می توانید ذخیره کنید و درحال حاضر این دیدگاه از نظرعلمی در جهان نیز مورد توجه قرار گرفته است که از جهت های مختلفی می توان به آن نگاه کرد. کاهش هزینه های آبیاری و صرفه جویی در برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی از نکات مثبت این دیدگاه و نظریه است. جمع کردن آب باران بسیار ساده است و برای آشنایی با نحوه ذخیره آب باران بهتر است به دنبال راهکارهای صحیح رفته و این کار را به صورت اصولی انجام دهید. برای مثال در سیستم خانگی میتوان با نصب ناودونی برای پشت بام و لوله کشی ، آب باران را به یک مخزنی که در حیاط ایجاد کرده ایم را انتقال دهیدم و ذخیره سازی کنیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *