#


مقایسه سیتروئن زانتیا و هیوندای آوانته

17 نوامبر 2018 بدون نظر 3573 بازدید

مقایسه سیتروئن زانتیا و هیوندای آوانته

چه تفاوتی بین سیتروئن زانتیا و هیوندا آوانته وجود دارد؟

در وضعیتی که فروش خودروهای صفر کیلومتر توسط شرکت های خودروسازی محدود شده و زمان تحویل خودروهای پیش فروش شده هم سال98 و99 اعلام شده، در صورتی که بخواهید خودرویی را بخرید که خیلی سریع به دست تان برسد، باید آن را از بازار آزاد تهیه نمایید. قیمت ها در این بخش از بازار به صورت محسوسی بالا رفته و نرخ قیمت برخی از خودروهای داخلی به حدی رسیده که در مواردی به خاطر اینکه هیچ توجیهی برای خرید آن ها وجود ندارد، مصرف کننده از خرید آن ها منصرف می شود.

ولی چنانچه با خودتان کنار بیایید و از سوی دیگر خرید خودرو دست دوم را انتخاب نمایید، در ازای خرید خودروهای چینی بی کیفیت گران قیمت و سایر خودروهای داخلی، هنوز هم می توان در بازار اتومبیل های دست دوم انتخاب هایی کرد که هنوز هم زیبا و جذاب به نظر می آیند و می توانند تا اندازه زیادی نظر خریدار را به سمت خود جلب نمایند. سیتروئن زانتیا و هیوندای آوانته، جذاب های سابق بازار خودرو می باشند که زمانی برای خود حرف و حدیثی برای گفتن داشتند. تصمیم داریم تا این دو خودرو را به عنوان نمونه های هم چنان مقرون به صرفه و دوست داشتنی در بازار خودروهای دست دوم به شما معرفی نماییم.

سیتروئن زانتیا

دوره ای که هنوز تنوع خودروهای خارجی در کشور به این اندازه زیاد نشده بود، زانتیا به عنوان بالاترین سطح آرزوی خیلی از لوکس ‌سواران محسوب می شد و چندین مرتبه به عنوان خودرو برتر سال انتخاب شد. مدل طراحی بدنه و اتاق زانتیا به بیست سال گذشته بر می ‌گردد، به طوری که افرادی که به دنبال خودروهای روز هستند خیلی از این ماشین خوش شان نمی آید. کیفیت متریال اتاق نسبت به رقیبی مانند آوانته در سطح بالاتری قرار دارد و چنانچه مواردی جزئی را کنار بگذاریم، می ‌توان عنوان کرد که از لحاظ کیفیت با رقیبی هم دوره مانند مزدا۳۲۳ در یک جایگاه قرار می ‌گیرد.

وجود قابلیت هایی مانند برف ‌پاک ‌کن ‌های اتوماتیک، سیستم تهویه نیمه ‌اتوماتیک و امکان تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان خودرو که در حال حاضر به قابلیتی معمولی در خودروها تبدیل شده‌ است، نسبت به زمان تولید زانتیا جالب ‌توجه هستند و هنوز هم نظر خیلی‌ از افراد را به سمت خود جلب می ‌کنند. اتاق بسیار جادار و بزرگ زانتیا هم کاملاً راحت و بی‌‌ سر و صداست و فقط می ‌توان از میزان ارتفاع کم در ردیف عقب برای افراد قد بلند ایراد گرفت. وضعیت پایین صندلی راننده هم موجب شده است تا تسلط راننده بر روی خودرو کم باشد و دید عقب هم خیلی محدود می باشد.

اطلاعات فنی سیتروئن زانتیا

از نقاط قوت زانتیا می توان به قدرت موتور و سواری خیلی نرم و راحت آن اشاره کرد که موجب می ‌شود در بین رقبای هم ‌دوره و هم‌ قیمت‌ خود واقعاً بدرخشد. زانتیا دارای یک موتور۲ لیتری۱۶ سوپاپ می باشد که می تواند۱۳۵ اسب‌ بخار توان را تولید کند. شتاب ‌گیری و چالاکی زانتیا در زمان حرکت قابل ستایش است و سواری نرم و هندلینگ فوق العاده آن جای هیچ شکایتی را باقی نمی‌ گذارد. هر چند ضریب نامناسب دنده و کمی تاخیر در تعویض دنده یک به دو موجب شده است تا بخشی از توان موتور در دورهای اولیه تلف شود.

زانتیا خودرویی می باشد که با سه چرخ هم قادر است حرکت کند و سیستم تعلیق هیدرونیوماتیکی آن تا سی سانتی ‌متر می تواند تغییر ارتفاع ‌دهد. این قابلیت که بیشتر در ماشین های فرانسوی دیده می شود، در عبور از مسیرهای غیر هم سطح خودش را نشان می ‌دهد. یکی دیگر از قابلیت های خوب زانتیا ترمزهای پر قدرت و قابل ‌اطمینان آن می باشند. سیستم ترمز در محور عقب از نوع دیسکی است و در محور جلو از نوع دیسکی خنک‌ شونده می باشد و از سیستمABS استفاده می کند.

همین طور دو عدد ایربگ و کمربندهای پیش ‌کشنده ایمنی سرنشینان را تامین می ‌کنند. ولی در کنار این قابلیت ها زانتیا یکی از ضعیف ‌ترین نمرات را در تست تصادف به خود اختصاص داده و به شدت ضربه را به اتاق انتقال می دهد و آسیب ‌پذیری سقف آن در تصادفات از قسمت جلو و عقب بالاتر از اندازه معمول است.

نکات نگهداری از سیتروئن زانتیا

لوازم یدکی این خودرو نسبت به ماشین های این بخش بازار تا حدودی گران ‌قیمت می  باشد و قطعات آن در بعضی از موارد حتی از مزدا ۳۲۳ هم گران ‌تر است. این خودروی فرانسوی درشت‌ هیکل استهلاک خیلی بالایی هم دارد و در مقابل سواری نرم و پیشرانه پر قدرتی که در اختیار شما می ‌گذارد، در برخی موارد واقعاً به جیب ‌تان رحم نخواهد کرد! مصرف سوخت این ماشین هم در بهترین حالت۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر است که زیاد به ‌صرفه نیست.

هیوندای آوانته

هیوندای آوانته از تولیدات خودروسازی راین، زمانی به عنوان مهم ‌ترین رقیب زانتیا و323 محسوب می شد و هنوز هم افراد خاصی که به دنبال خرید ماشین های صفر کیلومتر نیستند و ریسک خرید ماشین دست‌ دوم را قبول می ‌کنند را به‌ طرف خود جلب می‌ کند. قیمت بالا در دوره فروش و طراحی ظاهری معمولی آوانته موجب شد که با توجه به امکانات فنی خوب، مقبولیت مناسبی را در ایران به دست نیاورد. به‌ همین دلیل هم تعداد خودروهای دست‌ دوم آن در بازار نسبت به دیگر رقبا کمتر می باشد.

هم اکنون هم آوانته زیاد ماشین ارزان قیمتی نیست. زیباترین قسمت طراحی آوانته را باید در بخش عقب دید که تمام قطعات آن با هم هماهنگی خیلی خوبی دارند. ولی در نمای جلو ماشین شاهد یک طراحی قدیمی هستیم، مدل چراغ ‌های جلو در واقع به ما نشان می دهد که با یک ماشین متعلق به بیست سال قبل طرف هستیم.

اتاق آوانته هم مانند زانتیا و مزدا ۳۲۳ جادار و راحت می باشد و از این لحاظ احتیاجات یک خانواده کم جمعیت را پاسخ می دهد. صندلی های آن هم فرم و پوشش خوبی دارند و مطمعناً به آن ها علاقه مند می شوید. ولی داشبورد جلو طراحی خیلی قدیمی و ساده ای دارد و بیشتر به داشبورد کامیون‌ های اسکانیا شباهت دارد! کیفیت جنس کابین هم در سطح و اندازه قیمت خودرو نیست و در برخی موارد ناامید کننده بوده است. پلاستیک خشک استفاده شده در قسمت‌ های مختلف کابین و رنگ بندی طوسی آن واقعاً توی ذوق سرنشینان می ‌زنند. ولی مونتاژ قطعات با دقت خیلی خوبی انجام شده و با گذشت این همه سال از تولیدش هنوز هم خبری از صداهای عجیب و ناجور داخل کابین نیست.

مشخصات فنی هیوندای آوانته

آوانته در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک به فروش رفت، که نمونه دنده دستی از کلاچی نرم بهره می برد و گیربکس آن عملکرد خیلی خوبی دارد. ولی عملکرد جعبه دنده اتوماتیک با تاخیرهایی در معکوس دادن دنده همراه است و احساس می ‌شود زیاد با موتور هماهنگ نیست. نسخه مورد نظر به‌ عنوان سومین نسل آوانته (النترا)، یک موتور۲ لیتری۱۶ سوپاپ را در خود جای داده است. آوانته با۱۴۰ اسب‌ بخار توان و حداکثر سرعت۲۱۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از توانمند ترین انتخاب‌ های ماشین های دست دومی است که قادر هستید با مبلغ زیر صد میلیون تومان آن ها را بخرید و از این لحاظ علاوه بر خانواده ها، می تواند نظر جوان های جویای ماشین خاص را هم به خود جلب نماید.

هر چند سواری آوانته تقریباً خشک است و سیستم تعلیق دارای ایراداتی است و از لحاظ نرمی به پای زانتیا و رقیب دیگری مانند مگان نمی‌رسد. می‌توان راحتی سوار آن‌ را با مزدا ۳۲۳ در یک سطح ارزیابی نمود. ولی هندلینگ و چسبندگی عالی جای هیچ شکایتی را باقی نمی ‌گذارد و استهلاک و مصرف پایین سوخت، از آوانته یک ماشین اقتصادی ساخته ‌اند، دقیقاً بر خلاف رقیبی مانند زانتیا که استهلاک فوق العاده بالایی دارد. ولی قطعات و لوازم یدکی آوانته نسبت به خودروهای دیگر کارکرده این رنج قیمت، مانند زانتیا و حتی ماکسیما هم گران ‌تر است.

پیشنهاد ما

در صورتی که خیلی علاقه ای به فناوری های روز و قابلیت های متنوع در خودرو ندارید، زانتیا هم چنان می تواند به عنوان خودرویی جذاب از لحاظ نرمی سواری و قدرت بالای موتور شما را وسوسه کند. ولی علاوه بر لذت بردن از قابلیت های مثبت آن، باید هزینه استهلاک بالا و امنیت پایین را هم به جان بخرید. از طرفی دیگر، آوانته به عنوان یک رقیب پیشرفته تر و با امنیت بالاتر در برابر زانتیا قرار دارد. آوانته از لحاظ قدرت موتور، با زانتیا در یک کفه ترازو قرار دارد. با این فرق که مصرف سوخت و استهلاک پایین تری نسبت به رقیب فرانسوی خود دارد. ولی قطعات یدکی آن در بازار سخت تر از زانتیا پیدا می شود و بازار خرید و فروش آوانته هم نسبت به رقیبانی مثل زانتیا و مزدا۳۲۳ داغ نیست و رونقی ندارد.

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.