#


کدام قرص ها را نمی توانیم نصف کنیم

18 دسامبر 2018 بدون نظر 1399 بازدید

کدام قرص ها را نمی توانیم نصف کنیم

کدام قرص ها را نمی توانیم نصف کنیم

برخی از اوقات قورت دادن قرص ها ممکن است برایتان سخت و دشوار باشد بنبراین تصمیم می گیرید تا آن را نصف کنید،بخاطر داشته باشید هر قرصی را نباید از وسط نصف کرد و حتمت قلا از این کار با پزشک خود مشورت کنید. از آنجا که اندازه ی هر قرص اتفاقی و بی دلیل نمی باشد پس این اندازه ها با توجه به نیاز بدن با دوز خاصی ساخته شده اند تا بهترین تاثیر خود را بر بدن شخص بیمار بگذارند.

از انجا که برخی افراد ،مخصوصا سالمندان در قورت دادن قرص های بزرگ مشمل دارند و مجبور می شوندن تا قرص را نصف کنند که با این کار نمی دانند بدن خود را در معرض چه اسیب های جدی سلامتی قرار می دهند.قرص ها

کدام دسته از قرص ها را نمی توان نصف کرد

برای اینکه سبب بی تاثیر شدن و بروز عوارض جانبی و حتی مشکلات معده نشوید هرگز داردهای بیماریهای قلبی و ریتم غیر عادی قلبی، داردهای بیماری های روانی مانند اختلالات دو قطبی را تغییر اندازه ندهید و به طور مامل و منظم مصرف نمایید.

اما میتوانید با مشورت پزشک خود  از برخی قرص ها که بصورت مایع هم وجود دارند استفاده نمایید تا مشکل قورت دادن و یا نصف کردن قرص خود را دیگر نداشته باشید و با دوز معینی که پزشک اعلام می کند مایع آن را مصرف کنید.

در مواقعی که نصف کردن قرص مانع پزشکی نداشته باشد با تهیه ی دستگاه برش دهنده ی قرص که در داروخانه ها موجود می باشد ،از خورد شدن و شکستن قرص جلوگیری کنید و ان را با دستگاه به قطعات مورد نظر تقسیم نمایید که بدین طریق از آسیب احتمالی که ممکن است توسط چاقو با دستتان وارد شود نیز جلوگیری کرده باشید.

این را نیز بخاطر داشته باشید که با شکستن یک قرص ذرات ریزی از آن دارو در هوا منتشر می شود و ممکن است باعث حساسیت پوست گردن ،صورت ،پلک و التهاب این قسمت ها  بشود که خود این امر نیز ضرورت استفاده از دستگاه برش دهنده ی قرص را بیشتر نمایان می کند. علاوه بر قرص های بیان شده ، قرص هایی که از وسط خطی ندارند را نیز نباید نصف بکنیم چون با کمتر شدن دوز اصلی فدیگر تاثیر واقعی خود را بر بیماری نخواهد داشت .

از سری قرص ها دیگری که هرگز نباید نصف کرد ،برخی از قرص /ها که دارای یک لایه هستند تا دیواره ی معده را محافظت کنند مانند قرص هی ضد التهابی و ضد استروئیدی ،که با شکستن  آن علاوه بر آنکه سخت می شود بجای جذب در روده ی کوچک ،در معده باقی می ماند.

و نکته ی آخر اینکه دارو را با آب ولرم مصرف نمایید و از نوشیدن آب خنک یا داغ پرهیز کنید ،و همچنین برای اثر گذاری داروی مورد نظر ،پس از مصرف قرص ها یک الی نیم ساعت از دراز کشیدن یا فعالیت های تند و خوردن غذاهای پر ادویه خودداری کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *