#


سرطانهای محوطه دهان، مری، لارنكس و فارنکس

3 سپتامبر 2018 بدون نظر 2085 بازدید

سرطانهای محوطه دهان، مری، لارنكس و فارنکس

این بیماریهای سرطانی به دلیل آن که مجاور هم بوده و در عوامل خطر و پیشگیری نیز مشترک هستند در یک بخش مورد بحث قرار می گیرند. علاوه براین، تشخیص بالینی سرطان های اندام های مجاور هم، از یکدیگر، به خصوص وقتی که تومورن رشد کرده باشد، مشکل است.

عموما میزان مرگ سرطانهای ناحیه سر و گردن زیاد است. افرادی که در فقر اقتصادی قرار داشته و تغذیه مناسبی ندارند در معرض ابتلای به این نوع سرطان ها می باشند. اگر چه این نوع از سرطان ها در اغلب نقاط دنیا دیده می شود ولی کشورهای آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه بیشترین میزان بروز را نشان می دهند. برای مثال گزارشی (۱۹۸۹) حاکی از آن است که ۳۰ تا ۶۵ درصد از تمام موارد گزارش شده سرطان در استان های مختلف هندوستان را سرطان دهان و گلو تشکیل می دهد. این نسبت در بعضی از نقاط دنیا به حد ۵ درصد از کل موارد گزارش شده سرطان های مختلف می رسد.

هر سال بیش از ۳۰۰ هزار مورد جدید سرطان مری در سراسر دنیا گزارش می شود که ۸۰ درصد آن از کشورهای در حال توسعه است. کشور فرانسه بیشترین میزان بروز سرطان فارنکس و بافت های مجاور را دارد. ظاهرا آلودگی به ویروس اپشتین بار در ایجاد بسیاری از موارد سرطان فارنکس نقش دارد، و ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط با بعضی از موارد سرطان دهان بوده است.

– عوامل خطر:

مصرف زیاد مواد دخانی شامل سیگار کشیدن، جویدن توتون و یا نگه داشتن توتون بين لثه ها و گونه، مهم ترین عامل خطر است. عادت جویسدن توتون و محصولات مختلف مشابه در کشورهای آسیایی عامل ایجاد سالیانه هزاران مورد از سرطان دهان است. کشیدن سیگار و پیپ می تواند به ایجاد سرطان لب و زبان بیانجامد. مصرف مشروبات الکلی نیز در ایجاد سرطان های سر و گردن مؤثر است و در صورت توأم شدن با مصرف مواد دخانی، خطر چند جانبه ای را برای ایجاد این بیماری تولید می کند. در کشورهای خاور دور عادت غذایی در زمینه مصرف مواد غذایی انباری، شور و کپک زده نیز از عوامل خطر مهم ایجاد سرطان های محوطه دهان است.

گفته شده که عدم رعایت بهداشت دهان و مراقبت از دند. آن ها نیز می توانید در ایجاد سرطان های دهان نقش داشته باشد، تحریک مزمن دند. آنهایی و موشکی که به خوبي در دهان تثبیت نشده است نیز در ایجاد بودی از موارد سرطان دهان مؤثر دانسیته شاهه است. نوشیدن نوشابه های بسیار گرم نیز تسهیل کننده عوامل مدار پسرای ایجاد میسر ملان مری در چین، هندوستان و آمریکای لاتین دانسته شده اسست، به تنلسر مسی رسام كه خراش های تکراری وارد شده به محوطه داخلی دهان و مخاط مری در ایجاد زخم سرطانی نقش داشته باشد.

– عوامل پیشگیری کننده:

در اینجا نیز برای چندمین بار تکرار می شود که مصرف زیاد سبزی و میوه از عوامل حفاظت کننده هستند. مطالعات انجام شده در زمینه سرطان های لارنكس و فارنکس مصرف ماهی و روغن های گیاهی اشباع نشده را به فهرست قبلی عوامل پیشگیری کننده اضافه کرده است. پیشگیری از سرطان های دهان باید بر کاهش استفاده از ۴۰م ترین مواد سرطان زای شناخته شده متمرکز گردد. این مواد شامل توتون، مشروبات الکلی و سایر مواد محرک جویدنی است. در مناطق بسیار اندمیک این بیماری ها باید در زمینه آموزش مردم و تغییر فرهنگ غذایی و رفتاری آنها کوشش شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *