#


یائسگی؛ روش هایی برای رهایی از علایم آن

31 اکتبر 2017 بدون نظر 1451 بازدید

یائسگی؛ روش هایی برای رهایی از علایم آن

یائسگی؛ روش هایی برای رهایی از علایم آن

آیا شما PMZ دارید؟

نه ، منظورم سندرم قبل از قاعدگی یا PMS نیست. هنگامی که از PMZ حرف میزنید به یاد آزادی بیفتید نه مسؤولیت.PMZ به معنی شور و حال بعد از یائسگی است. اکنون شما از داروهای ضد بارداری و حاملگی و سیکل ماهانه آزاد و رها شده اید.

یائسگی زمانی شروع می شود که تخمدان ها دیگر کار نکنند. زمانی که ترشح استروژن کاهش مییابد و کم کم متوقف و قاعدگی ماهانه نامنظم و سپس قطع میشود. معمولا زنان در سن ۵۱ سالگی ، یائسه می شوند. در طول ۹ ماه تا ۳ سال پس از شروع این دوره زندگی ، شاید شما دچار علایم معمول یائسگی شوید. این علایم شامل گرگرفتگی و لرزهای ناگهانی ، میل جنسی پایین ، خشکی واژن، اختلالات احساسی و اختلالات خواب است . پزشک شما میتواند برای این مشکلات به شما کمک کند .

یائسگی

روش زندگی خود را پایه ریزی کنید.

اموزشی لازم دربارهٔ تغییرات فیزیولوژیکی و نگاه ماجراجویانه میتواند تفاوتی اساسی به گاهی کرده استرسی حاصل از یائسگی و تغییرات زندگی (همانند رفتن بچه ها) در بسیاری از زنانی که در دهه چهارم یا پنجم زندگی خود هستند ایجاد کند. تحقیقات نشان داده که زنان امروزه یک سوم دوره زندگی خود را در یائسگی به سر می برند بنابراین یائسگ به منزله پیشرفت یک گام به جلو و تغییری در زندگی برای بهتر شدن میباشد. به دوران مدرسه برگردید، یک سرگرمی جدید پیدا کنید، شغلتان را عوض کنید. بهای سلامت خود را بپردازید، زندگی خود را ماجراجویانه کنید.

هر روز ورزش کنید .

پیادهروی، دویدن ، دوچرخه سواری ، طناب بازی ، شنا و یا هر ورزش روزانه دیگر می تواند علایم یائسگی را از بین ببرد. ورزش کمک میکند تا علائم یائسگی نظیر گرگرفتگی ، عرق شبانه، افسردگی یا مشکلات روانی و همچنین بیماریهای دستگاه تناسلی کاسته شود و یا از بین برود. بهبود امادگی بدنی ، واضح ترین نتیجه ورزش است. اما ورزش با تقویت تمرکز مواد واسطه مغزی مثل نوراپی نفرین و سروتونین باعث افزایش سلامت فیزیولوژیکی بدن می شود.

از بین بردن گرگرفتگی

گرگرفتگی پاسخ بدن به سطح استروژن پایین میباشد و به علت اختلال در عملکرد بخش تنظیم کننده دمای بدن در مغز می باشد تا وقتی که بدن به کمبود استروژن عادت کند.

در حدود ۸۰٪ زنان دچار گرگرفتگی می شوند. یک گرگرفتگی معمولی ، حدود ۲/۷ دقیقه طول میکشد. در طول گرگرفتگی صورتتان قرمز می شود و به شدت عرق می ریزید به طوری که دمای پوست ناگهان ۷ تا ۸ درجه بالا می رود و نیم ساعت طول . می کشد تا به دمای طبیعی باز گردد.

خوشبختانه بسیاری از زنان قبل از وارد شدن به مرحله تعریق شدید ، احساس گر گرفتگی را تشخیص میدهند و برای مهیا شدن فرصت کافی دارند .

یائسگی

یائسگی

به زندگی دیدگاه مثبت داشته باشید .

دیدگاه مثبت می تواند یک ابراز مناسب برای مبارزه با گرگرفتگی باشد. وقتی که احساس کردید گر گرفتگی در آستانه شروع شدن است ، به یاد دو نکته بیفتید : گرگرفتگی یک حالت طبیعی است و زیاد طول نمی کشد و شما می توانید در مقابله با آن کاری انجام دهید. اغلب اوقات، فکر مثبت، گر گرفتگی را قابل تحمل تر می کند.

یاد بگیرید آرامش داشته باشید.

زنانی که می توانند آرامش خود را حفظ کنند، کنترل بهتری خواهند داشست . چشمانتان را برای مدتی بندید و استراحت کنید.

محرکها را کنترل کنید.

تعیین کنید چه عواملی گرگرفتگی را تحریک می کند و از آنها دوری کنید. برای بعضی زن ها، افسردگی عاطفی ، یک عامل تحریک کننده است . در بعضی ها غذای گرم، غذای ادویه دار، اتاق گرم یا رختخواب گرم همین اثر را دارد.

روی هم چند لباس بپوشید .

هنگام گرگرفتگی یک لایه لباس را در بیاورید و هنگامی که گر گرفتگی تمام شد، لایه های لباس دیگر بپوشید، چرا که دمای بدن بعد از گرگرفتگی از سطح طبیعی پایینتر میرود و شما احساس سرما خواهید کرد .

الیاف طبیعی بپوشید .

الیاف مصنوعی گرما را در خود نگه می دارند و باعث تعریق در زمان گرگرفتگی می شوند و علایم آن را بدتر می کنند. الیاف طبیعی نظیر پنبه و پشم، باعث تهویه بهتر شده و با جذب رطوبت از یو ست باعث سردتر شدن طبیعی بدن می شود.است.

یک بادبزن بخرید .

یک بادبزن بخرید و در کیف خود نگه دارید و هنگام شروع گرگرفتگی از آن استفاده کنید.

وعده های غذایی کم حجم بخوابید.

به جای مصرف روزانه سه وعده غذایی، پنج تا شش وعده به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

آب فراوان مصرفی کنید.

یادتان نرود که مخصوصاً بعد ورزش کردن آب سرد با آب میوه تازه بنوشید. این کار دمای بدن را کنترل می کند.

مصرف کافئین را قطع کنید.

نوشیدنی های حاوی کافئین تولید هورمونهای استرسزایی را که منجر به گرگرفتگی می شود تحریک میکند.

مصرف الکل را قطع کنید.

در بعضی از زنان ، الکل ، گرگرفتگی را تحریک می کند.

از دستمال کاغذی استفاده کنید.

یک بسته دستمال کاغذی بخرید و همراه خود داشته باشید؛ شاید بخواهید پیشانی خود را پاک کنید و یا هنگامی که گرمای بدن زیاد شد و یا در پایان گرگرفتگی بخواهید عرق تان را پاک کنید.

گرما را کم کنید.

گرما در هر شکلی میتواند گرگرفتگی را تحریک کند. پنجره را باز کنید و غذاها و نوشیدنیهای گرم نخورید.

از نظر جنسی ، فعال بمانید.

زنانی که دچار یائسگی می شوند و به فعالیت های جنسی خود طبق روند منظم ادامه می دهند در مقایسه با زنانی که فعالیت جنسی پراکنده دارند، کمتر دچار گرگرفتگی می شوند. در مطالعه ای که بر روی ۴۳ زنی که به تازگی یائسه شده اند انجام دادند دریافتند کسانی که فعالیت جنسی منظم داشته اند، کاهش استروژن در آنها معتدل شده و دفعات گرگرفتگی کاهش پیدا کرده است. دکتر مککوی اعتقاد دارد که سطح بالای استروژن به حفظ میل جنسی کمک میکند و فعالیت جنسی منظم به طور غیر مستقیم تخمدان ها را تحریک و به تبدیل سیستم هورمونی کمک میکند و از تغییرات شدید استروژن جلوگیری می کند.

یائسگی

از پتوی مشترک استفاده نکنید.

لازم نیست که تخت تان را جدا کنید تا همسرتان از عرق شبانه شما ناراحت نشود، می توانید از پتوهای جداگانه استفاده کنید تا زمانی که می خواهید خنک باشید، بتوانید بدون اذیت شوهرتان از آن استفاده کنید.

غلبه بر مشکلات جنسی

متخصصان ما برای ادامهٔ یک عشق کامل در طول دورهٔ یائسگی نکات ذیل را توصیه می کنند :

از مواد لغزنده استفاده کنید.

خشکی واژن ناشی از کمبود استروژن ، تمایل به مقاربت جنسی را در طول یائسگی کاهش می دهد. مواد لغزنده محلول در آب، روغن گیاهی و کرم یا روغن بدون بو ، میتوانند مواد انتخابی شما باشند و یا چند کپسول از ویتامین E را باز کنید و به عنوان ماده لغزنده در داخل واژن ماساژ دهید .

نزدیکی جنسی را بیشتر کنید .

بعضی از زوجین ممکن است تمایل داشته باشند که در هنگام مقاربت در موقعیت راحت تری قرار بگیرند. تماس و لمس کردن در آن زمان خیلی مهم است. دکتر گرین وود توصیه می کند: زوجین بیشتر همدیگر را بغل کنند و برای افزایش نزدیکی و لذت جنسی، نوازش های دوطرفه بیشتر شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *