#


گر گرفتگی از علائم شایع دوران یائسگی

گرگرفتگی در دوران یائسگی
11 جولای 2017 بدون نظر 991 بازدید

گر گرفتگی از علائم شایع دوران یائسگی

گر گرفتگی از علائم شایع دوران یائسگی

علت ابتلا به گر گرفتگی در زنان یائسه چیست؟

اغلب زنان در دوران نزدیک با یائسگی خود با نشانه های کمی روبرو شده و دچار گر گرفتگی مختصری می شوند. اما در بعضی دیگر این گر گرفتگی بسیار شدید است. لیکن در هردو مورد، حالت های پیش آمده طبیعی  هستند. علت ایجاد گر گرفتگی این است که میزان هورمون استروژن در بدن کاهش یافته و بدن به این حالت واکنش نشان داده و گر گرفتگی روی می دهد.

نمی توان گفت همه زن ها به این حالت دچار می شوند اما اغلب خانمها مبتلا به این گر گرفتگی می شوند. در برخی از زنان کاهش میزان استروژن در بدن خیلی آهسته بوده و فرد دچار گر گرفتگی اندکی می شود.

اما تعدادی دیگر از زنان تخمدان ها به یکباره دیگر تولید استروژن را متوقف کرده و یا اینکه چند بار تولید استروژن قطع شده و مجددا شروع می شود، میزان گر گرفتگی در این نوع زنان بسیار شدید تر بوده و فرد سختی های بیشتری را باید تحمل کند.

زمانی که گر گرفتگی در فرد شروع می شود در ابتدا احساس عجیبی داشته و ناگاه دمای مرکز بدن کاهش میابد . سپس تعریق پوست شروع می شود تا بین کاهش دمای بدن و خود بتواند تعادلی ایجاد کند.

گر گرفتگی ممکن است چند بار متوالی اتفاق بیفتد. معمولا هم هنگام شب روی داده و فرد بیدار می شود. در ابتدا احساس گرما و تعریق زیادی دارد و سپس دچار لرز می شود. در این حالت ممکن است خواب فرد چندین مرتبه به طور متوالی قطع شود.

موقعی که گر گرفتگی به صورت گرما و تعریق شدید در قسمت سر، گردن یا تنه باشد ممکن است سبب بیدار شدن فرد از خواب شود به این طریق زن دچار ناراحتی شده و حتی سبب کاهش کیفیت زندگی او می شود.

در اکثر موارد شروع یائسگی با گر گرفتگی بوده و میزان آن در زنان یکسان نیست و زمان آن تقریبا ۴ تا ۵ دقیقه بوده و به خودی خود رفع می شود. چنانچه گر گرفتگی از نوع بسیار شدید باشد تحملش برای فرد بسیار مشکل خواهد بود. گر گرفتگی و تعریق شبانه از نشانه های شایع زمان یائسگی است و اغلب زنان آن را تجربه می کنند. گر گرفتگی دوره یائسگی درست مانند زمانی است که فرد به علت عصبانیت بیش از اندازه دچار بر افروختگی در چهره اش می شود.

در زمان شروع گر گرفتگی فرد در قسمت فوقانی بدنش احساس حرارت شدید می کند ، ممکن است دچار قرمزی روی بازوها، پشت و سینه اش شود. بعضی اوقات این گرفتگی با تعریق همراه بوده و سپس فرد احساس سرمای شدید می کند. همانطور که گفته شد علت گر گرفتگی قطع ناگهانی استروژن در بدن است و بیشتر اوقات در شب اتفاق افتاده و موجب بی نظمی در خواب شبانه می شود.

نشانه دیگری با شروع یائسگی در فرد ممکن است ایجاد شود تغییر در روابط جنسی است. علاوه براین تغییرات هورمونی زمان یائسگی باعث خشکی، نازکی و کم شدن ویژگی ارتجاعی واژن شده و سرنجام باعث احساس خارش و سوزش در ناحیه واژن می شود. یکی دیگر از علائم دوران یائسگی احساس خستگی زیا است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *