#


کیست های کلیه را چگونه می توان تشخیص داد؟

1 مارس 2018 بدون نظر 1251 بازدید

کیست های کلیه را چگونه می توان تشخیص داد؟

راه هایی برای تشخیص کیست های کلیه

حسین کرمی، متخصص اورولوژیست در مورد انواع کیست ‌های کلیه و راه ‌های تشخیص این بیماری توضیحاتی را ارائه داد. این متخصص اورولوژی در مصاحبه با خبرگزاری فارس در مورد کیست‌ های کلیه گفته است: به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که مسیری برای خروج ندارد در اصطلاح کیست نامیده می ‌شود که اگر این جمع شدن مایعات در کلیه رخ دهد فرد به عارضه کیست کلیه مبتلا شده است.

به گزارش ازمن بپرس، حسین کرمی در مورد نشانه های ایجاد کیست در کلیه اظهار کرد: کیست ‌های کلیه اکثراً بدون هیچ نشانه ای می باشند و به طور اتفاقی در آزمایش های سونوگرافی تشخیص داده می ‌شود ولی زمانی ‌که اندازه کیست کلیه افزایش یابد به دلیل اثرات فشاری  که بر روی کلیه ‌ها می گذارد می ‌تواند منجر به درد پهلو و افزایش فشار خون شود. چنانچه اندازه کیست کلیه بسیار بزرگ باشد می‌ تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

وی با اشاره به این که در کلیه ‌ها، ما دو نوع کیست داریم بیان کرد: کیست ساده که اکثراً به شکل تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی وجود دارد به خاطر افزایش سن به وجود می آید و نیمی از افراد بالای پنجاه سال در بررسی سونوگرافی احتمال دارد کیست ساده داشته باشند. کیست ‌های ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آن ‌ها چرک و خون و لخته ای مشاهده نمی شود.

این متخصص اورولوژیست در ادامه افزود: برخی از این کیست‌ ها دلیل ارثی دارند و از پدرو و مادر به فرزندان انتقال می یابد که به آن ها (APCK) گفته می ‌شود. نکته ی مهمی که در خصوص این کیست‌ ها وجود دارد تشخیص به موقع و کنترل آن ها می باشد  زیرا احتمال دارد در نتیجه باعث از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. بنابر این انجام سونوگرافی پیش از ازدواج در تشخیص و پیشگیری از منتقل شدن آن بسیار اهمیت دارد.

حسین کرمی در پایان بیان کرد: نوع دیگری از کیست ها، کیست‌های مخلوط می باشند که در سونوگرافی تعداد کیست‌ ها مختلف و در داخل آن ‌ها دیواره‌ های گوناگونی وجود دارد؛ لازم است این کیست ها از نظر سرطان کلیه به طور دقیق بررسی شوند. سن هم یکی از اصلی ترین عوامل موثر در ایجاد کیست کلیه می باشد؛ حدودا نیمی از افراد بالای پنجاه سال دارای یک یا چند کیست ساده کلیه می باشند. اندازه ی این کیست ها با بالا رفتن سن بزرگتر می شود به طوری که پس از ده سال احتمال دارد که دو برابر شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *